onsdag 19 januari 2022

Portföljavkastning 2015-2021

 Jag dubbelkollar varje år hur familjens portfölj (eller framförallt min aktivt förvaltade del av den) står sig i relation till index. Syftet är att se till att min hobby inte kostar oss för mycket pengar i relation till vad en passiv avkastning skulle ge.

Det har gått ganska bra sedan vi helt la om strategi och sparande 2015 och nu har vi lagt ytterligare ett år till handlingarna.

Det jämförelseindex jag valt kallar jag AvL-Index (förklaras utförligt om du följer länken) består i korthet av 50 % globalt index, 40 % svenskt index och 10 % obligationer. En klassisk 90/10 portfölj och en jag försöker efterlikna i min förvaltning.


Än så länge klarar jag mig hyggligt. Som kuriosa kan man nämna att under ovanstående tidsperiod har svenska börsen avkastat 172,43 % så det hade varit bättre att vara 100 % investerad på svenska börsen men drar man av fondavgiften för att investera så och justerar för de 10 % jag ändå hade valt att ha exponerade mot räntemarknaden så vill jag påstå att det nästan är jämnt skägg.

Oavsett så är jag hysteriskt nöjd med avkastningen och när jag tittar på Fru AvLs passiva fondportfölj konstaterar jag att jag har en ganska hygglig fallhöjd innan jag måste välja en ny hobby.

15 % genomsnittlig årlig avkastning dubblar portföljen på 5 år och skulle det fortsätta vara portföljens avkastning kommer jag skratta hela vägen till banken. Jag förväntar mig dock inte en avkastning högre än ca 8 % vilket är en historiskt rimlig avkastning att räkna på men ser man till den genomsnittliga avkastningen på 20-30 års horisont så är det inte orimligt att drömma om lite till och det hade varit väldigt värdefullt för portföljens utveckling så klart.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar