lördag 29 januari 2022

En anständig G&T

Innan den här historien var det flera år sedan jag drack en Gin & Tonic senast men så var vi hembjudna till ett par vänner i somras och maken i det hushållet hade snöat in på gin och på tonic så han bjöd på en riktigt kall och förvånansvärt god GT.

Det var så länge sedan att jag hade glömt hur gott det kan vara. Eller så var det så länge sedan att smaklökarna har hunnit förändras tillräckligt för att jag skall uppskatta drinken.

Foto: Herr AvL

Efter det tillfället har jag experimenterat lite själv men det blir sällan eftersom vi har två barn och det finns så mycket annat gott att dricka men jag har ändå börjat mejsla fram en favorit. Åtminstone bland tonic.

Jag är inte puritan när det kommer till det här så vad mig beträffar får tonicen gärna vara smaksatt och då har jag hittat Ekobryggeriets tonic där mina favoriter är blåbär och hjortron. Den senare är absolut favorit och så klart ganska svår att få tag i. 

Här i stan har jag bara hittat den på Ica Maxi men eftersom det är sällan jag gör av med produkten så är det inga problem och ibland kan det vara trevligt med en mils promenad så att man kan göra sig förtjänt av lite dricka sen.

Jag har valt att prova av den med en London dry gin från Fjäre. Ett litet destilleri i Fjärås här på västkusten. Personligen anser jag det vara en riktigt trevlig gin som med fördel kan smuttas med bara en isbit. 

De tydliga citrustonerna och enbären dominerar inte över hjortronen i tonicen men när jag provade med granskottstonic var det någonting som skar sig tyckte jag. Granskott kan vara riktigt gott och det var inget fel på tonicen men kombinationen gillade jag inte. Men som sagt, hjortron och blåbär är svingott så testa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar