onsdag 24 februari 2021

Billiga bolag på börsen - AQ Group

Inlägget innehåller affiliatelänkar 

Den 18/2 kom bokslutskommunikén för AQ Group  och det var en munter läsning. På helåret sjönk omsättningen bara med 6 % men vinst per aktie steg 20 % vilket är ett starkt bevis för att AQ är bra på att hålla i kostnader och parera marknadsförändringar.

Man såg också att kassaflödet varit mycket starkt och soliditeten ökade till hela 57 %. Styrelsen föreslår inte heller någon utdelning vilket i min värld antingen betyder att man förbereder sig för ett större förvärv eller att man bara är lite extra försiktig. Jag hoppas på det tidigare men kan också föreställa mig att en av anledningarna till att man håller inne utdelningen kan vara att man mottagit statliga stöd och väljer då att avvakta med utdelning av den anledningen.


Det ser också ut som om den förhållandevis breda portföljen av industriella verksamhetsgrenar ger ett skydd i form av diversifiering och nu tycker jag mig kunna skönja att man är hyggligt nära en vändning även om man berättar att osäkerheten är stor.

Dagen efter rapportsläpp kablades det dessutom ut att bolaget fått en ny storägare som förhoppningsvis också kan bidra positivt till framtiden.

Sedan rapportsläpp har aktiekursen stigit drygt 13 % (skrivet den 21/2) men trots det är p/e på föregående år bara 15. För all del kan jag tycka att det är tillräckligt så det borde inte vara ett fynd på de här priserna men om vi till äventyrs antar att AQ klarar av att öka omsättningen i genomsnitt 10 % om året vilket är en procent lägre än de klarat de senaste tio åren. Om vi då också antar att 2020 bara är ett förlorat år och att den normala nivån borde räknas på 2019 avseende omsättningen och att marginalerna kan ligga någonstans mellan 2020 och 2019 då skulle det kunna se ut någonting så här.

2021 omsätter bolaget 5,62 milj med en marginal på 6 % på nedersta raden ger det ett resultat per aktie på ca 18,50 vilket är en höjning på ca 7 % från årets toppresultat. Jag tror egentligen att det är ganska försiktigt räknat men då har vi ett p/e på 13,9 på innevarande år.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det finns ett visst uppdämt behov eller att man slår till med ett lite större förvärv och vipps skulle vi kunna lägga på kanske 12-15 % på nedersta raden och då har vi fortsatt en riktigt billig aktie här på p/e 12,9 med urstarkt kassaflöde och låg skuldsättning i bolaget. 

På 3 månader har jag köpt 10 % fler aktier och mitt senaste köp gjordes den 4/2 till kursen 227,50 kr/st. Aktien är nu ett av mina 10 största innehav men jag räds inte att köpa lite till om inte kursen skenar alldeles fullständigt innan löning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar