tisdag 3 mars 2020

Månadsavstämning februari -20

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Februari är redan slut. Jisses vad fort det går. Februari har varit en väldigt hektisk månad med mycket på jobbet och mycket utanför jobbet.

På fritiden har det ordnats med flera kalas och en rad olika sociala event så både kvällar och helger har varit fulla. Vi har dessutom, vår vana trogen, varit förkylda i stort sett hela månaden och klarat av en del kräksjuka men trots allt har detta varit en mycket rolig månad.

Det är kul när det händer saker så länge det som händer är ganska kul och givande. Jag hoppas dock att mars blir lite lugnare så att vi får tid att sitta ned lite, umgås med lite vänner på en lite lugnare nivå över en middag och ett glas vin och kanske dessutom få möjlighet att uppleva lite sol igen efter en lång period av gråmulet regnande. Alltid finns det någonting att se fram mot men om inget av ovan faller in börjar ju utdelningssäsongen i mars så några ljusglimtar får vi alltid.

Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Den här månaden var riktigt tung. Mindre inkomster än vanligt och dessutom valde jag att betala av billånet i förtid vilket innebar att jag tillslut landade på en negativ sparkvot exkluderat utdelningar och det är första gången på många år.

Nu skall man inte grina för det för billånet får ses som en extraordinär händelse vilken kommer förbättra framtida kassaflöde rejält och det är dessutom en kostnad som mycket enkelt skulle kunna ses som ett sparande om vi hade valt att se det så. Oavsett vilket har det inte blivit så mycket aktivitet i portföljen eftersom nysparandet varit obefintligt.

Portföljutveckling

Det svänger ordentligt. Man får inte vara orolig för åksjuka om man skall investera på börsen för det är en rejäl berg- och dalbana. Coronaoro kommer bli ett nytt ord i svenskan och både börsen och portföljen tappade årets makalösa uppgång och lite till inom loppet av fem dagar. Lätt vunnet, lätt förgånget.

Det egenhopsnickrade AVL-indexet avslutade på -6,98 % (-0,08 %). YTD ger detta ett resultat för indexet på totalt -7,05 % (-0,08 %)

Den främsta anledningen till att portföljen klarade sig bättre var för att den hade gått upp mer än index i början av månaden så den har faktiskt tappat lite mer än index sedan toppen. Månaden slutade på -4,70 % (3,13 %) i februari. Året är nu totalt på minus med -1,72 % (3,13 %).

En del aktier börjar se okej ut igen men jag tror nog att jag skall överleva om det går ned både tio och tjugo procent till...

Sparande

Som ovan beskrivet gjordes en stor extraamortering av billånet vilket minskade bufferten. Vi håller bufferten konstant men anser att uttag ur den minskar sparkvoten och sparande till den ökar sparkvoten. Vår buffert är inte ett kortsiktigt sparande utan en långsiktig försäkring mot oförutsedda händelser. Det mesta vi gör klarar vi på löpande kassaflöde men när allt var sagt och gjort den här månaden visade det sig att inkomsterna inte riktigt räckte till för att täcka hela lånet och även om jag hade kunnat dela upp det var det skönt att bli av med det nu när jag väl bestämt mig.

Den här månaden sparade jag inte mer än 5,75 % (41,24 %) och tar man bort utdelningarna blir det faktiskt - 9 % i sparkvot.

På helårsbasis har jag sparat totalt 22,51 % (41,24 %). Målet i år är min/max 40 % räknat över helåret så det gäller att skärpa sig.

Utdelning

Februari brukar vara en mellanmånad så även om lite spiller över från januari eller betalas ut tidigare än vanligt är det inte en väldans inspirerande månad.

Utdelningarna täckte 14,13 % (6,72 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Det kryper sakta uppåt men februari är en liten månad.

Portföljen har täckt totalt 3,47 % (2,29 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Målet för året är 25 % med den skillnaden jämfört med föregående år att kostnadsbasen är höjd avsevärt. Det kan gå men det blir väldigt svårt. Speciellt nu när storbankernas utdelningsbesked är givna och de första månadernas nysparande blivit svagt.

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.


Bild: AvL

Jag mottog 110 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2019.

Livskvalitet

Vi har fått tillfälle att umgås väldigt mycket med varandra i familjen som följd av extra mycket vabb den här vabbruari men jag tycker det är ganska trevligt att ligga i soffan och titta på Disneyklassiker och äta russin så den här månaden har varit ganska mysig.

Tyvärr har all vabb inneburit en hel del extra stress och jag börjar bli ganska trött nu så jag hoppas att våren kan innebära lite lugnare tempo och mindre sjukdom så att de normala rutinerna kan återkomma och låta mig hinna ifatt.

Hälsa

Förutom ihållande sjukdom både för dotter och pappa under månaden har jag som sagt arbetat från morgon till kväll och på alla lediga stunder men i slutet av månaden sa min slappa rygg och mjuka mage till mig att det var dags att engagera sig lite så den sista veckan var ganska full av relativt hård coreträning för att stärka rygg och mage tillräckligt för att jag inte skall ha ont. Detta kommer av nödtvång fortsätta med regelbundenhet och förhoppningsvis kan jag få igång konditionsträningen också i mars.

Summering

Sista februariveckan hade vi sol och så kyligt att vi till och med hade snö en halv dag. För min del räcker det med vinter så. Dottern fick åka pulka och pappa fick frysa. Mars ser jag fram mot med hopp om mer sol, mer lugn och möjligheten att lägga en gråmulen, ganska sunkig vinter bakom sig.

//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan omräknat för innevarande års kostnadsnivå.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

4 kommentarer:

  1. Hej AVL!
    Det är grymt många som har varit sjuka nu på senare tid. Jag hade en grym sjukperiod för ett tag sedan när jag hade feber i 10 dagar i sträck - det har jag aldrig haft förut. Man funderar ju på om man sprang in i Corona där i början, man vet aldrig! Hoppas du får en bättre mars månad - nu börjar ju i alla fall utdelningssäsongen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      10 dagar med feber låter inget bra. Jag har för mig att rekommendationen är att man skall ringa 1177 efter typ tre dagar? Skönt att du kryat på dig.

      Vi har faktiskt precis suttit och lagt upp en möjlig strategisk plan för en bättre hälsa så om jag bara kan hålla mig ifrån Corona tror jag det finns hopp 😀

      Radera
  2. Hej!
    Varit en del VAB här hemma också.

    Skönt att betala av bilen.
    Vi hade möte med banken nyligen och tog beslutet att slänga in billånet i bolånet. Bättre ränta och valde att amortera mer än vi gjorde tidigare. Känns skönt.

    Krya på er!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack PB?

      Även om det inte är rationellt känns det ibland skönt att bara bli klar med grejer.

      Hoppas ni håller er friskare under våren.

      Radera