måndag 23 juli 2018

Måndagskollen v30 - Köper Swedbank och Hemfosa

Det här inlägget innehåller affiliatelänkar

Måndag igen, visst är det skönt att få börja en ny vecka? Personligen är jag förtjust i just den här veckan för hustruns semesterinhopp på jobbet är klart för den här gången så nu kan vi njuta av en sista månad tillsammans.

I förra veckan verkligen haglade rapporterna in och verkstad tuffade på rejält vilket innebar att jag missade mina köp i ABB och Atlas men jag köpte istället lite i Swedbank och Hemfosa eftersom deras rapporter mottogs sämre.

Det brukar inte vara världens smartaste strategi att köpa förlorare men jag tror att det kan bli bra på lite längre sikt. Att Hemfosas rapport handlades ned tycker jag var lite märkligt och jag ser fram mot uppdelningen som borde komma till hösten.


I veckan ser jag bland annat fram mot Swedols rapport och en stundande löning (25 % föräldrapenning) men smulorna jag får in kommer nog inte användas till att handla på börsen; i alla fall inte den här veckan.

För att gissa på Swedols rapport har försäljningen inte ökat lika mycket under kvartalet som man hade kunnat hoppas på utan landar väl på en 7-8 % upp ungefär. Man når 6,6 % omsättningsökning första halvåret. Fortsätter jag gissa och hoppas så börjar vi se en resultatförbättring från föregående kvartal och då kanske man klarar av att landa på 5 % vilket skulle ge en vinst på 42 miljoner vilket för all del är ner 35 % från föregående år men samtidigt visar man att man är på pucken och jobbar på det. Det är dessutom i paritet med 2016 vilket gör att vi ändå är på banan. Man dras med kostnader för integration av Grolls vilka man förvärvade förra året men när det är över borde marginalerna kunna klättra upp närmare 10 % igen och då skall ni se på åka.

Jag tror att på helåret kan nog bolaget klippa till med som minst oförändrad vinst från föregående år och då ligger vi på P/e 12. Det enda som skulle krävas är att man behåller nuvarande takt på omsättningsökningen och klarar av marginaler på ungefär 6-7 %. Det är helt klart görbart för det går fort i ett så här litet bolag när kostnader för 20-30 miljoner försvinner.

Spännande helt enkelt.



Bildkälla: freeimages.com

2 kommentarer:

  1. Atlas handlades ner efter rapporten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micke

      Jag såg det men jag vill ha ned den lite till innan jag köper.

      Radera