lördag 14 juli 2018

Bokrecension: Get rich with dividends

Nu har turen kommit till "Get rich with dividends". Det här är en typisk amerikansk bok med syfte att sälja många exemplar. Men det gör det inte till en dålig bok; snarare tvärt om.


Get rich with dividends

Hela boken går ut på att presentera ett system för att skapa en portfölj som på 10 år ger en direktavkastning på investerat kapital (YOC) på 11 % och en genomsnittlig totalavkastning dessa 10 åren på 12 %. Ett system eller teknik författaren kallar 10-11-12 system.

Boken går på ett relativt pedagogiskt och lättläst sätt igenom utdelningsaktiernas storhet och jag gillar att den är skriven för amerikaner för det gör boken lättsmält trots en ganska gedigen faktagrund. I skrivandets stund försöker jag tugga mig igenom aktiespararnas "Hitta kursvinnare" och det är en bok full av fakta och försök till utbildning men skriven på ett sådant sätt att det är svårt att hålla sig vaken mer än några sidor i taget. Alltså raka motsatsen av den här boken.

Författaren presenterar kanske ingenting revolutionerande men systemet fungerar rent matematiskt och det borde inte vara omöjligt att skaka fram en portfölj som följer de uppsatta reglerna även om det är lättare i USA än i Sverige eftersom jänkarna har en längre tradition av att försörja sig på utdelningar än vi har.

För den som tycker att utdelningar och utdelningsaktier är kul tycker jag nog att den här boken bör finnas med på läslistan. Har man investerat ett tag och följt utdelningsinvesterarens livskod kanske man inte lär sig särdeles mycket nytt men då kan man som minst få nya infallsvinklar. Man kan också drabbas av glädjen att någon annan håller med en och man får svart på vitt att den här typen av investerande kan ge en helt hygglig avkastning.

Lättläst, gedigen och faktafylld. En klart läsvärd publikation.

Bildkälla: adlibris.com

6 kommentarer:

  1. Tjena,
    Jättekul att läsa din recension av boken. Jag har länge haft den på min inköpslista och ser så fram emot att läsa den. Nu får jag ta mig i kragen och klicka hem den.

    Go helg på dig

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Petrusko

      Jag gillade den skarpt och tror att den kan passa dig med tanke på ditt fokus.

      Ha en go helg

      Radera
  2. Ja, den där boken är ganska trevlig om än basal.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag broderade bara ut texten en aning mer men ja, du slår huvudet på spiken.

      Radera
  3. Aha, problemet är bara de "skattekilar" om finns. Förutom att kompensera för inflation måste även "avkastningsskatt" på ISK/Kapitalförsäkring tas hänsyn till samt de utländska källskatterna. Nu har vi inte längre förmögenhetsskatt men för de länder som har det kan jag inte på något enkelt sätt se hur utdelnningar någonsin skulle kunna ge 12% realränta netto utom möjligen vid hög belåning (hävstång) och lågt ränteläge. Utmaningen är troligen att hitta tillräckligt högavkastande värdepapper som inte är junk bonds.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bilmek

      Som jag skrev ovan handlar boken om att få till en direktavkastning på investerat kapital på 11 %. Inget sagt om real avkastning men med det sagt skulle jag nog inte hålla det för osannolikt att det går att skaka fram både 11 och 12 % YOC realt om man bara väntar lite. Det är ju det som är hela poängen med utdelningshöjare.

      Vad man kommer ha svårt att skaka fram är en utdelare som ger 12 % realt vid köptillfället men det är inte bokens poäng.

      Hoppas det klargjorde lite.

      Radera