lördag 28 juli 2018

Idag firar vi flådig födelsedag

I vanliga fall brukar lördagsinlägget vara ett recept eller en utvärdering av en bok, restaurang, whisky eller något annat kul jag sett, konsumerat eller gjort.

Idag däremot kommer bara ett kort inlägg för idag firar vi fru AvLs födelsedag. En av förmånerna med att ha ett eget litet internetkrypin som det här är att man kan hylla sin hustru direkt i etern utan att någon kan göra något åt det.

Det är ett tag kvar till den faktiska födelsedagen men det passade oss bäst att fira idag. Min fagra hustru är mycket yngre än jag är och så länge man är ung tycker man uppenbarligen om att fira. Jag vill inte krossa några illusioner så jag hänger givetvis med trots min åldrande lekamen. Visste ni att det är ganska svårt att hänga med i svängarna när man blir så där uråldrigt fyrtioårig som jag snart är. Hemskt.


Idag blir det för all del inget väldans extravagant utan en lite mer utsvävande grillfest på en lånad gård på landet utanför en liten by i centrala Sverige. Planen är skattjakt och kanske lite fiskdamm eftersom vi ändå är småbarnsföräldrar och småbarnsföräldrar måste också få lov att ha roligt. Vi har dessutom tillgång till egen badstrand så vem vet vilka tokigheter det kan leda till.

Min spådom om kvällen är att det kommer drickas alkohol. Fru AvL brukar vid festligare tillfällen faktiskt dricka flera stycken cider. För all del den typen som köps i vanlig matvarubutik men när det är fest så skyr vi inga kostnader utan vi köper de fina, dyra flaskorna i 33-50 cl förpackning. Herr AvL ämnar dricka ett glas whisky och dessutom tänker jag äntligen öppna den där flaskan cava som stått hela våren och väntat på mig. Utvärdering av den kommer senare.

Ni ser. Fest och fylla så det står härliga till. Vi kommer dessutom äta kött trots att vi till vardags äter vegetariskt just nu och som om det inte vore nog kommer sannolikt frukosten i morgon innehålla pannkakor med grädde och nyplockade blåbär och kanske en jordgubbe eller två om det finns några mogna i landet här utanför. Hedonismen tar aldrig slut.

Kvällen kommer dessutom bjuda på riktiga gastronomiska höjdpunkter om jag får säga det själv. Fru AvL är inte särdeles förtjust i de klassiska födelsedagstårtorna men med en make som jobbat ett tag med att laga mat skall det nog gå vägen ändå. Jag har dagen till ära gjort två tårtor för när hustrun firar skall det firas rejält. En kladdkaka med dulche de leche pannacotta och en chokladtårta med dulche de leche kräm. Flådigt, inte sant? Inga ljus på dock. Det är eldningsförbud (grillningen kommer nog ske i ugn för säkerhets skull. Vi är mitt i den torraste naturen så jag vågar mig inte på några dumheter här inte)

Vid tillfälle skall jag berätta hur man gör egen laktosfri dulche de leche men inte idag.

Så med denna lilla presentation och inblick i våra liv tänkte jag avsluta med att önska er alla en trevlig helg.

Grattis fru AvL

Bildkälla: sanna livijn wexell

4 kommentarer:

  1. Så gulligt! Fru AVL har en omtåänksam make. Hoppas att dagen/kvällen blir lyckad! En reflektion från ett Stockholm i värmebölja: Jag märker att jag blir i princip helt osugen på alkohol i den här värmen, har haft säkert fem cavafria dagar på rad. Nu verkar ni inte vara lika goda alkoholkonsumenter som jag, men kan det finnas ett samband? Värmen menar ajg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mina stunder men när man är gift med en sådan hjältinna som fru AvL då räcker ingen typ av omtanke till egentligen.

      Jag är ju whiskynörd men nu klarar jag inte av att dricka alkohol mer än vid mycket speciella tillfällen för det riskerar direkt att rubba den mycket sköra vätskebalansen i kroppen. Vissa dagar är jag uppe på 10 liter vatten om dagen med stora mängder mineraler så att dricka alkohol skulle förstöra mycket.

      Jag hoppas på en lugn höst så jag kan börja njuta av ett gott rött vin igen eller en liten whisky.

      Radera
  2. Man ber att få gratulera fru AvL! Skäm nu bort henne riktigt ordentligt och njut!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon blev tillbörligt gratulerad och tackar för omtanken.

      Bortskämd skall vi också lösa.

      Må väl

      Radera