onsdag 4 juli 2018

Idag firar jag - Och köper Investor och XACT

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Det är fjärde juli och idag firar USA sin självständighet. Jag blev inbjuden till en kompis för att fira. För ett gäng år sedan startade han traditionen att se filmen Independence Day, dricka amerikansk blasköl eller (vilket jag kommer göra) bourbon med cola, äta hamburgare och röka cigarr.


Det skall bli riktigt trevligt.

Idag är då helgdag för amerikanarna varför börsen där är stängd. Jag är lite sugen på att öka lite i något amerikanskt bolag men dollarn är svindyr så jag väntar nog lite.

Dagen till ära ramlade det in en rejäl slant på kontot eftersom Oscar Properties har löst in de preffar jag önskade inlösta så idag passar jag på att shoppa en del. Visst betalar jag av lite lån men nu börjar jag komma ned på en mycket behaglig, nästan för låg nivå på belåningen så jag unnar mig att köpa lite fler aktier.

Jag börjar med en handfull Investor A och så petar jag in en slant i XACT OMXSB UTD och XACT Högutdelande... Det känns bra att kunna börja handla igen efter en hel vår av sparsamhet.

Gör du någonting speciellt idag?


Bildkälla: sanmiguelchicago.org

6 kommentarer:

  1. Kan ni inte dricka *god* amerikansk öl istället för blask...??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dracks riktigt bra amerikansk öl också även om jag inte deltog. Jag såg bara en Bud på plats och det var nog mest för att det skulle vara Bud på 4th of july

      Radera
  2. Jag har ännu inte köpt några amerikanska aktier. Har strax efter 2 år på börsen känt att det börjar bli dags att titta utanför Sverige. Men jag tycker också dollarn är för dyr så jag avvaktar med amerikanska aktier.
    /Pappa Betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dollarn är dyr och det finns mycket roligt i Sverige så du behöver inte stressa.

      Radera
  3. Hej AVL - vad är anledningen till att du köper båda Xact?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micke

      Det ena är ju en lite bredare svensk indexfond och det andra är mer av en nordisk indexfond. Skall jag välja en favorit skulle jag välja Högutdelande men den andra passar i mitt indexsparande vilket jag har vid sidan av min aktieportfölj, lite som basen i sparandet. Jag har bara följt den här strategin i tre år lite drygt och ett av familjevillkoren är att jag skall slå det index vi satt upp annars är det bättre att spara i indexprodukter. Så jag har helt enkelt två delar av sparande...

      Radera