torsdag 24 maj 2018

Köper lite Swedol - En snabbanalys

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Swedol är ett av alla portföljens handelsbolag. Det verkar vara omöjligt för mig att sluta handla aktier i den här typen av bolag men låt mig visa varför i just det här fallet.

Swedol säljer verktyg, maskiner och material till privatpersoner och proffs. Det är en sån där fullservicebutik där småföretagande arbetare kan springa in och köpa allt från skruvmejslar till kexchoklad men man fokuserar på att ha allt nödvändigt för att få jobbet gjort.



Man driver totalt 99 butiker där lejonparten finns i Sverige men man har breddat till de nordiska länderna samt Estland och expansionen är stark.

Aktien har gått segt det senaste för att Nordstjerna (bolagets största ägare) för en tid sedan la ett budpliktsbud på 32 kr vilket gör att aktien står där och stampar.

Låt oss titta på dessa 32 kronorna.

Man får 2,8 % direktavkastning och ett litet bolag som växer till ett p/e mellan 11-13 beroende på om man tittar på gamla siffror eller gissningen för innevarande år. Det är billigt men vad är det man får då?

Omsättningen har klättrat med över 17 % i genomsnitt de senaste 5 åren vilket är mycket bra. Resultatet har växt med över 50 % och det handlar om att man fått ordning på marginalerna. Nu serveras aktieägarna ett bolag som växer med typ 15 % om året och levererar en rörelsemarginal på nära 10 %. Det är riktigt bra.

För en tid sedan köpte man arbetsklädesbolaget Grolls vilket bidrar både till tillväxten och marginalerna och när man lyckas peta in arbetskläderna i sina ordinarie butiker kan det bli riktigt bra.

Skulle det här hålla i sig kan man förvänta sig en vinst per aktie på ungefär 2,9 kr för 2018 vilket ger ett p/e på 11.

Jag förstår helt klart varför Nordstjerna skulle kunna tänka sig att äga hela bolaget. Personligen skulle jag gärna se att de inte fick det för jag hade gärna varit med ett tag på resan. Tyvärr har de lyckats få ihop över 65 % av kapitalet och över 70 % av rösterna och det är några dagar kvar innan erbjudandet går ut.

Hur som helst köpte jag en slurk aktier på 32 kr jämnt men jag har fuskat lite för jag gick in tidigare i vår också med en startposition på 29 kr. Den 22/5 köpte jag också 17 aktier i AvL-portföljen så det är klart att jag hoppas jag får vara ägare i minst 20 år.

Just nu är jag nöjd med mitt innehav där det står på straxt under 2 % av portföljen. Skulle vi få lite klarhet i ägarledet så vi vet om vi kan fortsätta äga bolaget eller inte kan det säkert hända att vi köper mer. När marknaden trodde att budplikten var avklarad gick bolaget upp nästan 3 % för att senare backa när nyheten om förlängt bud kom men blir det bara klart kan det nog hända en hel del med aktiekursen. Ett p/e på 15 på innevarande års förväntade siffror skulle rättfärdiga ett pris på 43 kr. Personligen anser jag att det hade varit ett mer rimligt pris på Swedol och skall jag sälja mina aktier i närtid är det egentligen där jag tycker att priset skall ligga.



Bildkälla: swedol.se

2 kommentarer:

  1. Great minds think alike! Jag har gjort precis som du och köpte in Swedol för 32 kr jämnt för ett belopp på strax under 2% av portföljen för någon vecka sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det återstår väl att se vem som får rätt. Igår var börspodden negativa till swedol men jag tror inte de har grottat i caset.

      Radera