tisdag 22 maj 2018

Spara tusenlappar på att inte köra som en idiot

Jag vet att jag ibland ägnar mig åt rubriksättning värdig Aftonbladet men på området körning tror jag att jag har skådat ljuset.

Den största besparingen man kan göra när det kommer till transporter är givetvis att inte transportera sig någonstans. Den som inte äger en bil behöver inte betala för bilen och det blir ju billigare än att äga en bil så klart. Dessutom är det ju så att om man bara låter bilen stå blir det billigare än om man använder den.

Låt oss nu för ett ögonblick anta att inte alla lever i Stockholm innerstad vilket miljöpartiets kärnväljare verkar göra utan att det faktiskt finns de som har behov av bil, ja då finns det fortfarande saker man kan göra.



Vår familj borde kunna köra ganska lite och ändå klara oss förträffligt och det gjorde vi också tills vi fick barn. När Joy kom började hustrun köra till jobbet. Det är 12 mil tur och retur. En vanlig dag sparar hon in mellan 1,5-2 h restid men skulle hon förlita sig på kollektivtrafiken hela sträckan snarare än att cykla till stationen skulle besparingen bli ännu större. Främsta anledningen till att bilen nu begagnas är dock det faktum att kollektivtrafiken är svårare att lita på än den mest hängivne mytomanen.

I normala fall rullar vår bil mellan 500-1000 mil om året. Vi dubblar det med god marginal om hustrun kör till jobbet men kostnaden blir relativt marginellt högre efter skatteeffekter då bilen drar lite och kostade lite att köpa samtidigt som västtrafik skall ha 1725 kronor i månaden för att frakta henne tur och retur jobbet.

Det var nu inte detta inlägget skulle handla om utan ecodriving eller sparsam körning. Skall man anamma hela katalogen skall man vara ganska rabiat för man skall vara lugn och harmonisk när man kör, man skall ha planerat sin resa minutiöst, vi borde nog plocka ut bilbarnstolen varje resa dottern inte skall följa med på och man skall göra en rad andra saker.

Min erfarenhet är dock att ett par ganska små saker kan göra stor skillnad.

Jag försöker köra ganska lugnt. Jag är inte snabbast iväg från ett rödljus men det är heller ingen risk för parkeringsskador. Jag försöker hålla hastighetsbegränsningarna och jag håller goda avstånd så att jag inte behöver bromsa för att framförvarande gör någonting konstigt utan jag låter motorn bromsa om det behövs. Jag tenderar dessutom att försöka hålla bilen så tom som möjligt, däcken pumpade som de skall och vi har ingen takbox.

Min erfarenhet är att jag på detta sparar ungefär 10-15 % bränsle jämfört med hur jag körde innan. Det var ganska lätt att köra 10-30 km för fort. Hetsa i stadstrafik och försöka stressa framförvarande bilar jag ansåg körde för långsamt genom att köra så nära som möjligt. Sen växte jag upp och konstaterade att jag var dum i huvudet och att jag inte ville vara det längre. På det sparade jag pengar.

Min uppskattning kommer från empiriska studier där jag jämför bränsleåtgången när jag kör lite mer hetskt, lite snabbare eller med mer bagage. Eftersom bilarna idag har momentana givare behöver man inte vara en idiot särdeles långa sträckor för att få ett godtagbart resultat.

Nu är mina studier för all del grundade på vår bil och inte på alla bilar även om det finns gott om bevis som styrker teorin om att man kan spara 5-20 % på att köra sparsamt.

Ekonomi

Förutom att jag väldigt sällan behöver byta bromsbelägg på bilen och däcken håller ganska länge sparar vi också diesel.

Det är inte himla mycket pengar då vår bil drar ungefär 5,5 dl milen vid blandad körning men när jag skriver detta inlägg har jag i ett par månader ansträngt mig lite extra och konstaterar att jag kommer ned på en genomsnittlig förbrukning om 4,7-4,8 dl per mil. Det innebär 12,7 % besparing.

Om vi utgår från 2000 mil per år och ett dieselpris på 14 kr innebär det en besparing på 2000 kr per år. Det är pengar det med. 2000 kronor räcker till drivmedel för 300 mil om man nu skulle vilja köra upp besparingen. Man kan också använda pengarna till att äta sig mätt i ett par månader eller betala telefonräkningen i ett helt år.

Allt som krävs är alltså att man inte kör som en idiot. Jag vet att det här kan vara ett av de svåraste spartipsen jag någonsin skrivit om men det kan vara värt ett försök givet att man inte helt saknar grundförutsättningarna.

Lycka till






10 kommentarer:

  1. Så det är inte bara jag som tillämpar eco-driving :-).
    Jag ser det som en förlust att behöva bromsa vid rödljusen och försöker istället låta bilen rulla sakta fram så att det hinner bli grönt innan jag kommer fram. Det resulterar dessutom i att jag är först iväg vid rödljuset då jag har en rullande start och de andra i den andra filen måste starta från stillastående.
    Både vår förra och vår nuvarande bil kör vi med samma eller lägre bränsleförbrukning som tillverkarna publicerar. Vänner och bekanta förstår inte hur det går till. Deras bilar drar mycket mer än vad tillverkarna säger. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var kul att höra. Måste ta reda på vad tillverkaren faktiskt anser att vår bil skall dra. Jag har utgått från våra resultat vilket bara det är spännande för vi kör inte särdeles aggressivt i vanliga fall men även då blev det avsevärd skillnad.

      Radera
  2. Mycket bra spartips! Jag tror dessutom att man både mår bättre och lever längre om man lugnar ner sig lite i trafiken. Och räknar du med dagesn dieselpris på drygt 16 kr så blir besparingen ännu större.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa

      Känslan är oslagbar. Jag kör nu nästan uteslutande med farthållare precis på hastighetsgränsen när det är möjligt och en av effekterna är att man aldrig kör ifatt någon. Det är faktiskt väldigt avslappnande.

      Man måste bara släppa att alla andra kör som galningar.

      Radera
  3. Bra inlägg, här finns nog mycket pengar att spara.

    Det viktigaste tycker jag dock är att man drar ner olycksrisken ganska rejält genom att inte köra så stressigt. Spara bensinpengar i all ära, men det snöpligaste måste ju ändå vara att dö innan man fått njuta av alla sina pengar man sparat ihop. Då blir man ju en av alla de där som slösaktiga människor älskar att dra upp som exempel - "varför spara när du kan dö i en trafikolycka imorgon?"

    För övrigt tar jag cykeln eller bussen och äger ingen bil, men så bor jag bara 6-7 km utanför innerstan och har inga barn heller. Sådant kan ju ändra sig i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kaizenliv

      Du har helt klart en poäng. Jag var insnöad på ekonomi när jag skrev men det är helt klart en viktig poäng att skaderisken minskar drastiskt om man lugnar ner sig lite.

      Vi har bil främst av lättja men med familj och vänner 5-25 mil bort och tre i den resande familjen är bil helt klart bekvämt även om vår går förhållandevis lite.

      Radera
  4. Även Fattigbonddräng snålkör med flådbilen...
    Med över 4 000 mil/ år så är det viktigt att få ned förbrukningen av diesel.
    Även hjulinställningen är viktig här, och så håller däcken mycket längre.

    Tänkvärt och viktigt inlägg!
    //Fattigbonddräng

    SvaraRadera
    Svar
    1. 4000 mil är i min värld riktigt mycket men så bor ju vi i storstaden också. Ju mer man kör desto viktigare är det ju givetvis att försöka dra ned förbrukningen.

      Radera
    2. Ja det är långt.... och då cyklar jag ändå till kunder närmare än en mil.

      Radera
    3. Man gör vad man måste...

      Radera