måndag 19 mars 2018

Måndagskollen v12 - Atea, solljus och fastighetsinvesteringar

Förra veckan var en ganska händelserik vecka för min del med många berg och många dalar. Jag träffade en hel hoper gamla vänner som jag inte träffat på länge. Flera av dagarna innehöll sociala möten utöver det vanliga vilket jag mådde väldigt bra av.

Utöver detta var solen tillbaka så det blev en hel del utomhusmys. Ytterligare en sak jag mår bra av. Dock lyckades dottern vara förstoppad under tidigare delen av veckan och bara så ni vet innebär en dotters tjuriga mage att dotterns pappa inte sover så himla mycket och för den som undrar; det var dalarna i veckan.

På det ekonomiska planet hände det också en hel del.


För några dagar sedan uppmärksammade jag att folk började diskutera Atea igen och Aktieingenjören skrev ett inlägg om bolaget där han var orolig för den väl tilltagna värderingen. Den här gången bestämde sig den mycket klyftige ingenjören för att sälja sitt innehav.

Detta fick mig att titta närmare på bolagets värdering. Självklart har jag uppmärksammat att kursen har ökat men jag brukar inte bry mig så mycket om de enskilda innehaven förrän jag måste av någon anledning. Jag har lite för många innehav för att kunna detaljgranska dem alla regelbundet men jag är inte sen att kika på saken om jag får anledning.

Nu krävs det inte så himla mycket efterforskning för att inse att aktien är dyr och eftersom det var Aktieingenjören som fick mig in på banan att köpa Atea och när jag skrev om mina inköp var det han som rättade mig i vissa av mina antaganden, så känns det lämpligt att följa John även ur aktien efter att jag själv konstaterat att aktien är dyr och att flera av bloggarna sålt.

Här får jag erkänna att min analys är minimal men när jag köpte fick jag en direktavkastning mellan 6-8% och det fanns tillväxtförväntningar på kassaflödet. Idag är aktien dyr hur man än tittar på det och med en direktavkastning under 5 % måste det finnas andra möjligheter.

Den som lever får se om det här var en vettig exit men nu är det gjort i alla fall.

Det mesta av likviderna är redan sysselsatta eller har en mening. Jag satsar på fastigheter och buffert. Det blev lite Hemfosa och lite Skanska och en massa pengar i en alternativ fastighetsinvestering.

Jag sparade förövrigt en Ateaaktie i syfte att hålla lite extra koll på den. Förhoppningsvis kommer kursen ned så mycket att den blir köpvärd igen.

Ha en bra vecka allihopa.

Bildkälla: avanza.se

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Gick också in i Atea hösten -16 på nivåer
    kring 77-80:-
    Ligger för tillfället ca 80% upp inkl utd.
    Nice!!
    DA har ju naturligtvis sjunkit en hel del,men YOC ligger
    kvar på en hög nivå.
    Dessutom 2 utd/år som jag gillar.
    Nä,jag behåller nog ett tag till.
    //Jojje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jojje

      Ja det där är svårt. När skall man sälja. Jag hoppas väl att marknaden bestämmer sig för att värdera om aktien igen så att det relativt snart skulle kunna gå att komma in för straxt under hundringen igen. Då kan jag nog tänka mig att ta en liten post om inget konstigt hänt i bolaget

      lycka till

      Radera