tisdag 16 januari 2018

Ökat i Pandora - Varför?

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Pandora är ett danskt smyckesföretag med hundra miljarder i börsvärde vilket gör dem ungefär lika stora som Industrivärlden, Autoliv eller SKF så inget litet bolag helt enkelt.

I julas satte jag mig ned en gång för alla och räknade lite på bolaget och konstaterade ganska snabbt att aktien enligt mig var kraftigt undervärderad. Jag hade fortfarande inga pengar att handla för men köpte ändå en liten post på 635 ddk/aktie.

Jag räknar aldrig med att bolagen på lång sikt skall kunna öka omsättning och vinst med några 15-25 % men någonstans mellan 5-15 % borde vara möjligt för de som inte ar absolut störst och i Pandoras fall finns det mycket som talar för att de skall kunna växa en hel del till även om marginalerna kanske blir sämre.



Den 11/1 släppte man en nyhet där man avslöjade att framtida förväntningar på omsättningstillväxt sänks till mellan 7-10 %. Man berättade också att man missade sin tidigt satta helårsguidning marginellt och man noterade att man upplever en viss marginalpress.

Allt detta gjorde att marknaden valde att reagera en aning.En aning kan vara en kraftig underdrift för aktien var som mest ned ungefär 110 ddk eller nästan 17 %. Gisses vilka förväntningar som måste funnits i marknaden. På 560 kr handlas aktien till p/e 10 ungefär och med en direktavkastning på nära 6,5 %. Målsättningarna är fortsatt att växa med 7-10 % samtidigt som man återköper aktier och bibehåller en stram kostnadskontroll i bolaget varför vinsterna per aktie borde kunna växa med 5-10 % även de. Det borde ge ett rimligt aktiepris på mellan 800-1300 ddk lite beroende på hur man räknar men oavsett så ger det ju viss marginal på uppsidan.

I min värld finns det en högst begränsad nedsida i en sådan aktie givet att estimaten håller. Det finns mängder av människor som är livrädda för alla bolag som säljer prylar och dessutom har Pandora levt väl på en typ av produkt -berlocker. Man är helt enkelt rätt att bolaget är ett enproduktsbolag som inte kan växa längre. Faktum är dock att de övriga produktgrupperna växer så det knakar och man tar nya marknader hela tiden så det finns visst potential. Man är dessutom hyggligt med på nätet så det finns alla möjligheter här.

Jag började fundera på Pandora för nästan exakt ett år sedan men avhöll mig från köp för jag tyckte bolaget såg rimligt värderat ut. Sedan dess har aktiekursen nära halverats, vinsterna har ökat, aktier har återköpts och utdelningspolicyn har ändrats till det bättre.

Jag kunde alltså inte avhålla mig från köp längre och när aktien sjönk så köpte jag. Givetvis köpte jag för tidigt så det blev en slatt på 583 ddk och en på 565 ddk/st men nu sitter jag då här med en helt hygglig position Pandoraaktier vilka är inköpta till ungefär 590 ddk i genomsnitt. Med oförändrad utdelning ger det en direktavkastning på 6,1 % och jag har köpt mina aktier till ett p/e på straxt över 11.

Jag måste säga att jag är nöjd med det köpet. Å andra sidan har jag haft fel förut när det kommer till prylbolag. Jag ligger ganska mycket back i alla portföljens klädbolag så den som av någon outgrundlig anledning skulle få för sig att ta rygg på mig skall vara medveten om att det kan vara det dummaste man kan göra. Jag kan också konstatera att jag gjorde tvärt emot vad grabbarna bakom Kvalitetsaktiepodden gjorde men deras anledning att gå ur bolaget var att 7-10 % tillväxt är för lågt för dem när de söker 15-20 %. Jag kanske borde söka 15-20 % också men precis som de säger så kräver det oftast att man lägger mer tid på att analysera bolag. De är två personer som jobbar heltid med att analysera och leta. Jag är en person som lägger några minuter av min sinande fritid på att leta bolag så för mig är 7-10 % absolut tillräckligt och jag tror nog att det på sista raden skulle kunna bli mer än så de kommande åren.

Nu återstår bara att vänta och se vilken ny information vi kan få härnäst.

Bildkälla: 1000logos.net

12 kommentarer:

  1. Är inte ordinarie utdelning 13 DKK. Under 2017 delade de extra 4 gånger 9 DKK. Hoppas att du tajmade rätt men jag avvaktar lite till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaä om jag läser det rätt ändrade de policyn under 2017 och nu gäller kvartalsvis utdelning med 9 ddk per kvartal.

      http://investor.pandoragroup.com/dividends.cfm

      Jag hoppas också att jag tajmade rätt men det är inte så viktigt eftersom det bara är ett av ungefär 60 innehav så det kommer inte ruinera mig om det gick fel.

      Lycka till

      Radera
    2. Jag tror du läser fel.

      Totalt 18 DDK / Share. En ordinare á 9, + en "bi-annual" på 9 DDK, dvs. 9 uppdelat på två. Så ordinarie 9 + 4,5 + 4,5

      Radera
    3. Hej Johan

      Jag hoppas inte det. Det jag tror du missförstår är att den information du ger kom den 6/2, dvs efter ovanstående inlägg och kommentarer, och rör innevarande års föreslagna utdelning medan det jag skriver om ovan är historiska siffror. Det som gäller för 2017 års resultat gällande utdelningen vilken skall betalas ut under 2018 är som du skriver 18 ddk per aktie men under 2017 var ordinarie utdelning 36 kr och det som Nermin ovan refererade till gällde 2016 då det delades ut 13 kr i ordinarie utdelning.

      Det mesta är ganska lättillgängligt på sidan 12 i senaste rapportpresentationen.

      http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4ZFRFB/5703638813x0x970536/9DFF33CF-358F-402F-82D5-EF193BFC7F39/20180205_Q4_Investor_Presentation.pdf

      Radera
  2. Jag har varit sugen länge på bolaget men också tyckt det varit dyrt. Är sugen nu men vågar inte riktigt ta steget. Är lite orolig att de bara har berlockerna. Skulle vilja se att något mer tar lite större plats i butikerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man bara kikar på senaste rapportens financial highlights får man en snabb överblick över situationen och kikar man längre tillbaka verkar det funka ungefär så.

      http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4ZFRFB/5703638813x0x962973/4894383F-0120-4937-9052-7B7AFE9A4CA8/PANDORA_Company_Announcement_No_410_UK.pdf


      Nu står ringar, örhängen och halsband växte 21 % till att motsvara 27 % av koncernens omsättning så ja visst är berlocker stort men man jobbar på att minska det beroendet och fort går det.

      Dessutom växer man så det knakar i Asien och Australien. så även om USA laggar efter så finns det fortfarande tillväxtpotential i bolaget.

      Men var investerare måste göra sin egen analys.

      Lycka till.

      Radera
    2. Kanske får läsa på mig en gång till. Var ett tag sedan. Tack!

      Radera
  3. Pandora är faktiskt en av de aktier jag ligger lite lätt med förlust i. Men, jag känner mig rätt komfortabel med positionen. Det kan ta viss tid, innan aktien vänder upp med tanke på sentiment. Men med deras stabila finanser, fina utdelning och återköp så kan jag vänta.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har ju tappat ganska duktigt så om man bara gick in lite fel så är det ju inte konstigt att man ligger minus men det känns tokigt att aktien skall värderas till p/e 10 och växa 10 % om året. Jag tror att det här är en allmän retailrädsla som kommer ge sig när Pandora bevisar sin styrka.

      Radera
  4. Vad säger ni om Pandora på dessa nivåer? Bolaget har blankats men nu verkar dessa minska i omfattning. Caset i sig har väl eg inte ändrats nämnvärt sen du skrev ditt inlägg. En valuetrap eller dubblare på ett års sikt? Åsikterna verkar helt klart gå isär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget i min grundtes har egentligen förändrats annat än att de köper tillbaka aktier istället för att dela ut pengarna och Asien växte lite långsammare. Jag har riktigt svårt att förstå varför marknaden är så kritiska mot Pandora men jag tror att det kommer vända.

      Radera
    2. Ja, helt klart nerkörd, trots uppgång senaste tiden. Blir spännande rapport, borde vara noll förväntningar. Jag har köpt aktier i bolaget, skrev ett inlägg om det på min blogg. Mvh

      Radera