lördag 29 september 2018

Månadsavstämning september

Inlägget innehåller affiliatelänkar

*Obs! Jag lyckades publicera mitt utkast men nu är alla siffror m.m. i sin ordning.*

Igen... Har vi redan avverkat september. Jisses.

Nu skall det alltså vara så att jag skall ha arbetat en hel månad men eftersom hela familjen fick förskolebakterier har jag inte varit på jobbet mer än någon vecka och det är riktigt trist. Det är i sådana här situationer det är skönt att veta att det inte skadar oss särdeles mycket ekonomiskt att vara borta på det här viset. Man får vara glad för det lilla.

Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Jag har jobbat men eftersom redovisningen här på bloggen släpar en månad är den redovisade månadens inkomster mycket låga. För min del landade det en liten skvätt föräldrapenning och hustrun tog in 75 % av normal lön helt utan några tillägg vilket innebär att vi nätt och jämnt kommer upp i en heltidslön den här månad.

Portföljutveckling

Den här månaden har jag bara köpt lite fastighetsbolag när DNB slängde ut en branschöverskridande nedvärdering av den nordiska fastighetsbranschen. I övrigt har det varit mycket låg aktivitet i portföljen men trots det har det gått hyggligt även om både börsen och portföljen är ner lite.

Totalt är det egenhopsnickrade AVL-indexet ner -0,46 % (1,93 %) under september. YTD är AvL-index nu upp 5,50 % (5,99 %).

Portföljen har under september gått aningen sämre än index men det är marginellt. Vi fortsätter indexnära den här månaden också och landar på -0,72 % (1,95 %). YTD är portföljen upp 10,45 % (11,26 %). Tvåsiffrigt är jag nöjd med. Speciellt när avkastningen är nästan dubbelt så hög som mitt jämförelseindex.

Vi försöker ju hålla portföljernas volatilitet lägre än börsens totala svängningar och det går ganska bra. Portföljens volatilitet ligger på 8,56 % (8,57 %) vilket är betydligt lägre än OMXSGIs volatilitet på 11,15 % (11,20%).

Sparande

Den här månaden har varit en ganska tråkig sparmånad men det har sina förklaringar i att vi haft förhållandevis låga inkomster i kombination med några små extrautgifter. Trots det blev det ändå en liten slant undanstoppad.

Den här månaden sparade vi totalt 40,02 % (61,11 %). På helårsbasis har vi sparat totalt 52,94 % (52,77 %). Det vore en dröm att klara 50 % i år eftersom målet är att spara 40 % och det målet trodde vi skulle vara svårt att nå med tanke på den låga inkomsten.

En nyhet för den här månaden är kvartalsavstämningen mot det långsiktiga portföljmålet. Jag diskuterade det i inlägget "Långsiktiga ekonomiska mål för familjen AvL" tidigare i månaden. Enligt plan skall portföljen uppgå till 32 % av frihetsmålet vilket då är nivån då jag klarar mig på portföljen.

I skrivandets stund (29/9-18) uppgår portföljvärdet till 32,30 % av frihetsmålet så där är vi i hamn och till och med lite förbi. Det är nu inte särdeles världsomvälvande att lyckas spå portföljvärde en månad in i framtiden. Det skall bli spännande att se hur planen håller mot utfall i framtiden.


Utdelning

De blygsamma utdelningarna fortsätter att ramla in på kontot. Utdelningarna täckte denna gång 9,86 % (28,07 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Det är inte fy skam att elräkningen och familjens telefonräkningar är betalda men vi har svårt att äta oss mätta på den här månadens utdelningar.

Målsättningen att på helåret lyckas täcka 23 % av utgifterna med passiva inkomster var redan från början ett mycket utmanande mål och sådan våren kan jag se att det inte kommer gå att nå. Portföljen har än så länge täckt 16,89 % (16,06 %) av ett genomsnittligt års kostnader.

En sak jag började med förra året var att jämföra årets utdelningsnivå med tidigare perioder och i grafform ser det ut som nedan.

Bild: AvL


Jag mottog 20,80 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2017.

AVL-Portföljen

Det här lilla sparprojektet tuggar på i maklig takt. I september köptes det in 3 st Castellum för 161,90 kr/st vilket totalt landade på 486 kr. Kontot som nedan.


Bildkälla: Nordnet.se

I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 18023 kr (insatta medel 16000 kr) vilket innebär att vi fått 2023 kr (2266 kr) kr eller 12,64 % (14,62 %) i avkastning på 29 månader.

Livskvalitet

Många långa sjukdomsveckor och vi har inte gjort många knop alls. Det känns riktigt skönt faktiskt att så sakteliga ha kommit tillbaka till en normal vardag men mycket mer än så går inte att säga efter en månad av mancoald.

Hälsa

Det är inte så att jag tränar mer, äter mindre eller lever sundare när jag ömkligt snorar ner hela min omgivning. Det blir sängliggande med Netflix och choklad och om jag inte förstått biologin helt fel blir man inte smalare av den typen av aktivitet. Jag har varit sjuk helt enkelt och har inte kommit tillbaka igen men vi hoppas på oktober. Jag har i alla fall cyklat till jobbet det fåtalet gånger jag varit där. Det är ju alltid något.

Summering

Det skall bli så skönt att få lön igen. Det är klart underskattat att ha en stadig inkomst. Nu spelar det för all del ingen roll vad inkomsten heter men under tiden jag varit hemma har inkomsten varit så låg att det nu känns skönt att vara tillbaka på mer normala nivåer.

*Obs! Jag lyckades publicera mitt utkast men nu är alla siffror m.m. i sin ordning.*

Bildkälla: pixabay.com och Nordnet.se

8 kommentarer:

  1. AVL det verkar vara lite många xxx bland procenten. 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Ja där ser man. Jag lyckades publicera mitt draft utan att tänka på det. Tack för kommentaren. Det plingade till i mobilen och satte fart på mig.

      Nu är det justerat i alla fall och några små saker fick ändras förutom procentsiffrorna men i huvudsak hade jag rätt i veckan när jag förberedde...

      Radera
    2. Nu ser det mycket bättre ut. 💪
      Riktigt jobbigt med alla förkylningar. Drabbade min son också och självklart blev jag också sjuk. Hoppas bara vi alla kan hålla oss friska ett tag till nu.

      Radera
    3. Att vara sjuk suger. Speciellt när det är långvarigt. Jag hoppas ni klarar er nu

      Radera
  2. Mancold är inte att leka med! Själv var jag drabbad i två veckor denna månad, men var bara hemma från jobbet två dagar och då jobbade jag 50 % och vabbade resten... dålig på att verkligen vila ut när jag är sjuk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tungt. Jag har inte möjlighet att arbeta hemifrån annars hade ju det varit smidigt.

      Att vila ut när man är sjuk är det nog få som gör men man kan stressa olika mycket 😀

      Radera
  3. Tycker att det är spännande med den precision du lever ditt liv och din budget - på hundradelar av procent! Det kanske skulle gå ännu bättre om du ökade noggrannheten till tusendels procent ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det skulle göra dig lyckligare så kan jag visst redovisa det på det viset. Skicka ett mail med namn och adress samt önskemål så lovar jag att lösa det för dig ;-)

      Radera