lördag 1 september 2018

Månadsavstämning augusti

Inlägget innehåller affiliatelänkar

PANIK! Jag börjar snart jobba igen. Vad är det frågan om, jag har ju varit ledig i över ett år.

Ungefär så känns det nu men månaden som gått har varit helt underbar. Vi har passat på att ha semester på ett helt annat sätt än ledigheten varit resten av tiden. Det hjälper till att dottern sovit bättre, ätit bättre och varit frisk.

Jag hoppas också att det nya jobbet skall erbjuda rutiner i vardagen vilka eventuellt kan rätta till tröttheten jag känt länge. Eventuellt är det så att jag behöver fasta hållpunkter varje dag och framför allt någonting stimulerande att pyssla med.

Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Inkomsterna lämnar en del att önska men eftersom jag fick en liten slant i slutlön när jag sa upp mig blev det ändå ganska hyggligt i månaden och vi hade två rimliga löner för första gången på ett år. Det syns i sparandet också.

Portföljutveckling

Jag har inte gjort så mycket den här månaden utan mest glidit med. Det blev dock lite investmentbolag och en slatt i Catena Media när den senare föll kraftigt efter en sommarrapport marknaden var missnöjd med och ytterligare lite när storägaren sålde. Långsiktigt är jag övertygad om att det blir bra köp.

Totalt är det egenhopsnickrade AVL-indexet upp 1,93 % (3,80 %) under augusti. YTD är AvL-index nu upp 5,99 % (3,94 %). Både denna och förra månaden var det den svenska delen av indexet som gick bäst.

Portföljen har under augusti också gått starkt. Vi är indexnära den här månaden och landar på 1,95 % (3,45 %). YTD är portföljen upp 11,26 % (9,13 %). Tvåsiffrigt är jag nöjd med. Speciellt när avkastningen är nästan dubbelt så hög som mitt jämförelseindex.

Vi försöker ju hålla portföljernas volatilitet lägre än börsens totala svängningar och det går ganska bra. Portföljens volatilitet ligger på 8,57% (8,80 %) vilket är betydligt lägre än OMXSGIs volatilitet på 11,2 % (11,90%).

Sparande

En helt okej månad trots att ingen erbjöd sig att lära mig att trejda som svar på min fråga förra månaden. Slutlön från gamla jobbet tillsammans med en halverad föräldraersättning innebar att jag netto fick ut nästan precis vad jag hade fått om jag jobbade. Hustrun får lite mindre så på det hela taget drog vi väl in ungefär 175 % ersättning vilket ändå gör att vi kan spara en hel del.

Den här månaden la vi totalt undan 70,79 % (45,20 %). På helårsbasis har vi sparat totalt 53,50 % (52,08 %). Det vore en dröm att klara 50 % i år eftersom målet är att spara 40 % och det målet trodde vi skulle vara svårt att nå med tanke på den låga inkomsten.


Utdelning

Den här månaden kom en oväntad slant från ett onoterat innehav vilket bättrade på siffrorna en aning. Utdelningarna täckte 28,07 % (15,20 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Underbart med en månad då hyran är täckt.

Målsättningen att på helåret lyckas täcka 23 % av utgifterna med passiva inkomster var redan från början ett mycket utmanande mål och sådan våren kan jag se att det inte kommer gå att nå. Portföljen har än så länge täckt 16,06 % (13,73 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Drygt halvvägs mot målet i alla fall men det är inte jättemycket kvar att få nu.

Att jag inte kommer nå hela vägen fram är bland annat att jag inte längre har några SAS preferensaktier i portföljen och nu inte heller några Oscar Properties Preff vilket så klart gör sitt. Men allt är inte utdelningar (om jag tillåts svära lite i utdelningskyrkan). Som man kan läsa här ovan har portföljen avkastat över 11 % med en låg volatilitet och då spelar det ju egentligen inte så stor roll om utdelningarna hänger med.

En sak jag började med förra året var att jämföra årets utdelningsnivå med tidigare perioder och i grafform ser det ut som nedan.

Bild: AvL


Jag mottog 128,16 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2017. Rensat för jämförelsestörande poster (sånt som inte kommer dyka upp nästa år) var det i stort sett jämnt skägg med föregående år. Den där posten kan också innebära att januari nästa år blir avsevärt lägre men det återstår att se.

AVL-Portföljen

Det här lilla sparprojektet tuggar på i maklig takt. I augusti köptes det in 5 st Latour B för 97,50 kr/st vilket totalt landade på 488 kr. Kontot som nedan.


Bild: AvL

I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 17766 kr (insatta medel 15500 kr) vilket innebär att vi fått 2266 kr (1597 kr) kr eller 14,62 % (10,65 %) i avkastning på 28 månader.

Livskvalitet

Sista månaden som föräldraledig. Sista månaden där hela familjen varit lediga och vi har ändå hunnit med en hel del. Det har blivit en del utflykter, vi var i Karlstad några dagar och besökte vänner och vi har utforskat Göteborgs parker och utflyktsmål. Dessutom har dottern skolats in på förskolan så nu är det bara att köra. På det hela taget har det varit en bra månad och det är nästan så att jag känner mig utvilad nog att ta mig an de nya utmaningar jag kommer utsättas för.

Hälsa

Förra månaden sa jag att jag gett upp. Den här månaden har vågen skrikit i panik varje gång jag ens tittat på den så jag har gömt den i ett skåp för att slippa göra den besviken. Planen för hösten är att cykla till och från jobbet och vi skall bli duktigare på att inte köpa hem onyttigheter men för närvarande arbetar jag på beach 2019 då jag önskar se ut som en svulstig valrosshane men jag tror det blir svårt för min mustasch är inte tillräckligt fyllig även om resten av mig är det.

Summering

Tänk vad skönt ändå att jag fick ett nytt jobb så fort. Tänk vad skönt ändå att dottern sover lite bättre. Tänk vad skönt att vi fått vara friska och tänk vad skönt det skall bli när pengarna börjar rulla in igen.

Bildkälla: pixabay.com och att välja lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar