torsdag 6 september 2018

Skattesmitare kostar samhället miljarder och kapitalister är as

Det är inte helt ovanligt att man läser en variant av formuleringen i rubriken. När Panamaskandalen uppdagades var det en hel drös mer eller mindre respekterade nyhetsforum som rapporterade att det kostar samhället enorma summor att folk och företag har stålar i skatteparadis.

Till och med jag tycker att det är olämpligt att folk agerar utanför lagens ramar men det är inte det jag reflekterar över när jag läser den här typen av rubriker. Man kan exemplifiera det med en annan rubrik - "Riksrevisionen: ISK kostar staten 42 miljarder kronor".



Att inkomster uteblir är inte samma sak som att en kostnad uppstår.

Jag vet att jag många gånger skriver talspråk här på bloggen och det är många gånger för att vara mer familjär men många gånger är det för att jag bara inte orkar vara korrekt. Men vet du vad? Jag får inte betalt för det här. Tidningarnas journalister får faktiskt betalt för att producera sina texter och då tycker i alla fall jag att man borde kunna förvänta sig lite mer.

För visst är det väl så att det är lite skillnad på om jag skiter i att gå till jobbet på fredag och därför får en lägre inkomst jämfört med om jag går på krogen efter jobbet och får betala lika mycket för det besöket som jag tjänade på att arbeta samma dag?

Fast även den liknelsen haltar lite när det kommer till exempelvis den så kallade ISK kostnaden för där är det mer som om jag bara säger till ett par människor på stan att jag förväntar mig att de skall betala in 100 kr var till mitt bankkonto men i nästa andetag bestämmer jag att de nog egentligen inte behöver betala de där pengarna till mig men eftersom jag då redan hade hunnit vänja mitt flyktiga sinne till ett stundande pengaskrammel på kontot anser jag att det är en kostnad för mig att pengarna jag bestämt att jag inte skall ha, inte kommer in på kontot.

Inser ni hur fel det låter. Det är inte en kostnad och det är verkligen ingen annans fel att staten inte får in skattekronor om staten bestämt att inte ta ut skatt.

Att inkomster uteblir är inte samma sak som att en kostnad uppstår.

Basta


Bildkälla: etc.se

3 kommentarer:

  1. Älskar verkligen när Jonas Sjöstedt säger att Sverige är ett skatteparadis för de rika. Låter så konstigt när många rika väljer att flytta sina pengar utomlands för att det är mer fördelaktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sverige är ett skatteparadis... För staten... :-)

      Radera
    2. Ja det kan man verkligen säga att det är! Det konstiga är att så många tror på vad lögnaren Jonas Sjöstedt säger. En dag som denna när det visar sig att 13 % av Stockholmarna röstat på V blir man ju rädd...

      Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

      Radera