lördag 22 september 2018

Sänk matkostnaden med 95 %

Jag gillar clickbaitrubriker så jag fortsätter. Förhoppningsvis funkar det och du fortsätter läsa.

Jag har inte hittat ett magiskt sätt att sänka alla råvarukostnader med 94 % men jag satt och retade mig på hur jädra dyrt vissa saker är. En sådan sak är groddar.

Jag använder inga oerhörda mängder groddar men någon gång ibland slänger jag ihop en Pad Thai eller någonting annat gott och då är det värdefullt med de där böngroddarna men det bär mig emot att köpa en liten påse groddar för en tjuga eller åka till Willys där man kan hitta dem för 14 kronor. Det blir oftare att jag skippar groddarna då.

Sedan vi började experimentera med vegetarisk/vegansk mat i våras började jag också återupptäcka mitt obskyra intresse för att odla saker. Det har nu inte gått så långt att jag odlar morötter i källaren men det är ganska vanligt förekommande att jag har en burk med groddar stående i ett skåp.

Det är vansinnigt enkelt att grodda prylar, slutprodukten är nyttig och god och det blir vansinnigt mycket billigare än att köpa färdigt.

Gör så här

Lägg några torkade mungbönor i en burk och häll på vatten. Ställ burken i ett mörkt skåp. På bilden är det 40 gram bönor till det obscena priset 1,32 kr.


Låt stå i ca 8 timmar dvs över natten eller när du är på jobbet.

Häll av vattnet och lägg på locket. Jag brukar lägga locket lite löst på så att det kommer in luft. Jag vet inte om det spelar någon roll men så gör jag. Ställ tillbaka burken i ett mörkt skåp.

Se till att du ställer burken i ett skåp du ofta öppnar. Det innebär att du kommer minnas din burk och minst en gång om dagen kommer du skölja av groddarna så att de blir lite fuktiga igen.


Efter typ 5 dagar ser burken ut som ett Hollywoodmonster och då är det bara att skörda. Jag brukar sortera bort det gröna skalet som var på de ursprungliga bönorna och det är inte helt ovanligt att groddarna får lite rötter. De rötterna brukar jag nypa av men det är ju bara för estetiken.

Groddarna håller några dagar i kyl och om man ser till att sätta igång en sats groddar när den första skördas kan man en gång i veckan göra en helt skaplig Pad Thai.


Det finns mängder av recept på Pad thai och jag skrev för snart två år sedan om rätten. Nu väljer jag oftast att göra en egen wooksås enligt det här receptet. Ingredienserna i övrigt är som jag skrev fast jag har nu också börjat lyxa till det med böngroddar.

För den intresserade blir en sats groddar så som jag gör den, ungefär 250 g färdig råvara. Det ger ett kilopris på 5,28 kr. Att beställa hem groddarna från handlarna på nätet kostar 18,90 kr/180 g vilket ger ett kilopris på 105 kr. Total besparing 95 %.




Bildkälla: att välja lycka

4 kommentarer:

  1. Groddar är riktigt gott! Dock har jag inte kommit till odling än! 😬 /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt enkelt. På paketen står det alltid att man skall skölja dem massor av gånger varje dag och att allt går åt pipan om man inte är extremt noga men min upplevelse är att man kan vara ganska slarvig och ändå få ett hyggligt resultat.

      Radera
  2. Bra clickbait! Ett tips från mig är något liknande, kör igång med hydroponisk odling eller något närbesläktat. Enklast är väl Ikeas variant om du inte orkar göra själv.

    Hydroponisk odling är vattenodling, dvs låda med vatten, krukor, vatten, en liten liten mängd gödning och växtlampa. Odla sallad o annat grönt. Det växer snabbt och mycket! Testar själv just nu och tror att två byttor räcker till familjen på 3 året runt. Får se hur det går.

    Kanske inga 95% men säkert 80% minskad salladskostnad.

    Köper du Ikeas variant får du med en groddodlingsplatta med!

    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas

      Bra tips. Jag har bara hört talas om det i förbifarten men jag hade inte satt mig in i det så jag visste inte att det var så enkelt att odla på det viset själv. Detta skall utforskas.

      Radera