tisdag 18 september 2018

1572% - Mitt livs bästa affär

Nu snackar vi clickbait-rubrik men jag tänker berätta om min livs bästa affär - procentuellt sett.

När jag var 18 år köpte jag min första lägenhet. Jag berättade om det i det ganska långa inlägget om hur allt startade. Jag köpte lägenheten i ett område vilket haft det riktigt tungt under krisen i början av 90-talet. Föreningen hade varit väldigt nära konkurs och det hade tagit väldigt lång tid att reda upp i ekonomin. Samtidigt ligger fastigheterna i ytterkanterna av en centralort i Bohuslän. Det var helt enkelt inte det mest populära området att bo i 1999.

Det var till och med så att efter ett omfattande arbete nedlagt av styrelsen hade man lyckats få ned vakansgraden såpass att det mesta var sålt och de flesta lägenheter bidrog med avgift för att bättra på ekonomin. Det var inte fallet några år tidigare då lägenheterna "såldes" för en krona exklusive kontraktsavgift.



När jag köpte min 2-rumslägenhet fick jag betala 1000 kr/rum + 990 kr i kontraktsavgift. Jag betalade alltså 2990 kr för min bostadsrättslägenhet vilken jag köpte av föreningen för folk sa bara upp sin bostadsrätt på den tiden och flyttade tre månader senare utan att bry sig om att försöka sälja lägenheten. Folk såg det som en hyreslägenhet.

Jag bodde där i fem år ungefär och när jag flyttade sålde jag lägenheten för 50.000 kr. Marknaden hade förbättrats och det var lite brist på lägenheter igen. Området var fortfarande löjligt billigt och än idag är det halva priset där jämfört med andra liknande områden i stan. Det innebar således att jag fick en avkastning på 1572 %. Det ger en genomsnittlig avkastning på nästan 75 % om året.

Tänk om det hade gått att replikera med en större summa pengar.

Det finns säkert de som lyckats investera 10 miljoner kronor och som 5 år senare har 157 miljoner kronor men jag kan inte se ett sätt jag skulle kunna få den typen av avkastning på någon peng igen. Jag tror nog att jag kan lösa 1600 % på en enskild investering men jag är ganska säker på att det skulle ta längre tid än 5 år.

En av poängerna jag vill få fram är att det är lätt att bli lockad av hög avkastning och det är oerhört lätt att imponeras när någon berättar om den där dealen. För den som hänger på Twitter är det inte ovanligt att se folk som postar sina avkastningsgrafer där de visar upp hundratals procent avkastning det senaste året. Problemet är att ingen visar summor.

Jag visar inte heller summor här på bloggen och det tycker jag är lite bekymmersamt men jag gör inte det eftersom jag syftar till att skydda min familj. Jag försöker istället att skriva balanserat om avkastningsmöjligheter, risk och liknande och hoppas att alla som läser gör en egen bedömning av situationen.

Tänk så här. Om du vill kunna visa upp en kursgraf på Twitter med 200 % avkastning på ett år är det bara att starta 10 konton med en femhundring i varje och köpa någonting riktigt spännande. En pryl med 20 ggr hävstång med en riktigt svängig aktie i botten. Det räcker ju med att du träffar rätt en gång. Om alla andra går ned 90 % har du totalt  tappat 3050 kr men om det innebär att du kan börja sälja investeringskurser för 5000 kr/person och du tack vare din fina graf får 10 personer som är intresserade... Enkel matte.

Med extremt hög risk, stor innovationskraft eller liten summa pengar är det inte alls omöjligt att producera 1000-tals procent avkastning. Med kunskap, ihärdighet och dagligt arbete finns det folk som kan trejda till sig riktigt fina avkastningar också. För oss som investerar i vårt sidosparande och gör det relativt passivt och med så låg risk som möjligt men ändå vill vara på aktiemarknaden är en avkastning på 8-15% om året i genomsnitt ett rimligt antagande på lång sikt.




Bildkälla: fastighetstidningen.se

10 kommentarer:

  1. Grattis!!
    Fast jag får det till 1572% avkastning. Vinsten 47010:- / insatsen 2990:- ?
    Eller ställer jag upp det fel??
    snuskigt högt det också!! Vilket som

    //Fattigbonddräng

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      Och tack för att du håller koll på mig. Det blir ta mej tusan alltid fel när jag skriver på fyllan (förkylningen :-) ) men nu är det ändrat i alla fall.

      Radera
  2. Procentberäkningar är ekonomers sätt att göra något enkelt komplicerat. :-)

    R, originalet.

    SvaraRadera
  3. Håller med att det är lite fult att endast visa procent och inte hur mycket man faktiskt lagt in. Jag själv har valt att visa min vinst + procent ökning från Avanza för ett av mina konton för att förhoppningsvis ge liten klarare bild på vad jag har att leka med och vilken risk jag spelar med.

    Ifall du vill se denna så ligger den på Portfölj delen av min blogg. :)

    Härligt inlägg förövrigt, sånt här behövs talas mer om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var en riktigt spännande portfölj. 400% är inte att leka med. Synd att portföljen inte är större men med den avkastningen blir den snabbt det. Lycka till

      Radera
  4. Nej nej nu måste du ändå ha förstått fel. Att äga sin bostad är inget bra om man lyssnar på Sveriges största eknomibloggare. Det är bättre att hyra säger han och det måste väl vara sant?! Han har ju till och med skrivit en bok.... ;)

    Skämt åsido, grattis till en bra affär. Det är alltid bäst att äga sin bostad. Bättre boendekvalitet och lägre kostnader.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hör att herrn du refererar till kan ha ändrat sig sedan han nyligen köpt sitt eget boende :-)

      Jag hoppas förövrigt på att göra liknande resa på nuvarande lägenheten eftersom den är värd ganska mycket mer från start men vi får väl se vad framtiden har att erbjuda :-)

      Radera
  5. Helt otroligt. Svårt att förstå att en lägenhet nånsin kostat så lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu var ju inte detta i storstan men fortfarande i en hyggligt stor stad. Men med det sagt så finns det i skrivandets stund ett helt gäng lägenheter ute på Hemnet för under 50.000 kr men förutsättningen är givetvis att man är beredd att bo lite avsides...

      Radera