tisdag 13 mars 2018

Minska på kemikalierna

Jag kom att tänka på en fika jag var på för ett gäng år sedan. Jag var hemma hos en väninna som behövde tvätta men vi ville ju ses, ta en kaffe och snacka lite så vi träffades hos henne så kunde hon sköta tvätten samtidigt.

Jag var med en vända i tvättstugan och kunde då bevittna att hon inte mätte när hon hällde i tvättmedel och sköljmedel utan gick på känn. Hennes känsla såg ut att vara ungefär 1,5 dl tvättmedel (kanske mer, tvättmedelsfacket är ju oftast ganska väl tilltaget men en rejäl hög blev det) och sköljmedel hällde hon på till maxstrecket.


Jag har senare sett liknande beteende flera gånger och jag förundras varje gång. Inte nödvändigtvis av ekonomiska skäl även om det nog är det mest framträdande i min reflektion men även de som verkligen inte bryr sig om sin ekonomi borde fundera på miljön och sin egen hälsa.

Jag har en annan väninna som häromdagen ondgjorde sig över folk som överdoserade sköljmedel i gemensamma tvättstugor för hon är doftkänslig och tydligen stinker hennes tvätt sköljmedel eftersom det finns kvar så mycket i maskinen efter att andra har tvättat.

Inför det här inlägget roade jag mig med att mäta ungefär vad som får plats i vår tvättmaskin och kunde konstatera att det får plats nästan en halvliter pulvertvättmedel och två dl sköljmedel om man skulle vilja.

Jag roade mig också med att lite extra noga lista ut vad jag rekommenderas använda givet det tvättmedel och sköljmedel jag använder. Vi har en maskin som rymmer 3-5 kg och i Göteborg har vi mjukt vatten. Det gör gällande att jag borde peta i 40 ml tvättmedel och 17 ml sköljmedel i maskinen per tvätt. De gemensamma maskinerna brukar vara större och då skall man ha i en gnutta mer av varje.

Nu är jag inte särdeles noga med det här egentligen. Jag listade ut för ganska många år sedan att ett halvdecilitersmått som man inte fyller till bristningsgränsen är lagom för tvättmedel och det brukar vara ungefär en halv kork sköljmedel som är lagom. Det sköljmedel jag hade i skåpet idag har en kapsyl som rymmer 40 ml så om jag klarar av att pricka hälften kommer jag ändå hälla i 17 % med medel än jag behöver men jag orkar faktiskt inte bry mig. Vad jag däremot har fått lära mig är att prylar man skall stryka skall inte ha sköljmedel i och lika så jeans m.m. så det är långt från alla maskiner tvätt som vidhäftas med sköljmedel i vårt hushåll.

I min extrema nördighet konstaterar jag att varje tvätt går på ungefär 85 öre i kemikaliekostnad och jag tror att vi i dagsläget tvättar 2-3 maskiner i veckan i genomsnitt vilket kan vara mer eller mindre än genomsnittet, det vet jag inte.Vad jag däremot vet är att vi lägger ungefär 110 kr/år för att tvätta exklusive el och maskinförslitning.

Vi använder alltid miljömärkta, skonsamma och doftfria kemikalier för vi har fått för oss att det är bättre för vår dotter även om det sannolikt vore bäst att skippa kemikalierna helt. Om man istället väljer ett populärare märke än det vi använder får man för liknande förbrukning betala ungefär 250 kr för att tvätta vilket fortfarande inte är hela världen. Det är 2 kr per tvätt och det kan man väl leva med.

Om man tvättar som min väninna gjorde betalar man istället ungefär 14 kr/tvätt och som extra bonus kommer det vara kvar massor av tvättmedel och sköljmedel i kläderna vilket som minst kan se ut som fläckar och med lite otur ger det skav eller utslag. Man kommer dessutom lukta som ett franskt horhus vilket givetvis är en extra krydda i tillvaron man kan njuta av när man helt i onödan förstör både miljön och ekonomin.

För de där 14 kr/tvätt skulle för oss innebära 1820 kr/år. Nu vet jag också att den här kvinnan inte hade barn då vilket förmodligen tar ned tvättmängden en del och hon var dessutom singel men i gengäld tvättade hon allt hon hade burit en enda gång och hon tvättade de flesta färger för sig vilket innebar att hon med enkelhet kunde köra 6-8 maskiner per gång hon hade tvättstugan och vad jag minns tvättade hon ungefär en gång i veckan så det är inte helt osannolikt att hon förbrukade ungefär 4000 kr på tvättkemikalier om året.

Tillåt mig att sluta räkneövningarna där och istället bara avsluta med att konstatera att jag tycker att det låter vansinnigt att spendera vad som skulle vara matpengar i ett kvartal - för att tvätta kläder som inte behöver tvättas.

Bildkälla: freeimages.com

22 kommentarer:

  1. Intressant reflektion. Jag har alltid kört på lite tvättmedel och en halv kork sköljmedel. Det behövs inte mer. Och jeans är superviktigt att inte ta sköljmedel i, de ska dessutom bara tvättas när de är smutsiga vilket de sällan blir.
    Eftersom vi har 2 barn går tvättmaskinen på högvarv flera gånger i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Jo så är det ju. Själv tycker jag allt att byxorna blir smutsiga ganska snabbt. Speciellt nu när det både blir barnkladd och skvätt från skorna på dem. Men vi har alla olika förutsättningar.

      Radera
    2. Mina barn kladdar inte längre 😁

      Radera
    3. 😁 om jag inte ska träffa någon går jag i samma byxor i en vecka. Det känns tvärt att byta bara för att det är leverpastej och barnslem på dem. Det blir ju likadant med en gång man bytt 😀

      Vem så att det inte var romantiskt att vara småbarnsförälder?

      Radera
  2. Ett miljö(spar)tips är om man vill minska på kemikalierna så kan man använda ättika istället för sköljmedel. Har gjort det ett år snart och det funkar superbra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bagaren

      Luktar det inte ättika då? En av fördelarna med sköljmedel förutom de uppenbara är ju doften.

      Radera
    2. Nej inte alls, tvätten blir luktfri. Se länken nedan om du vill veta mer :)
      http://skonahem.com/badrum/attika-i-tvattmaskinen-bra-pa-sa-manga-satt/

      Radera
  3. Varför sköljmedel? Jag har aldrig använt sköljmedel och kan inte påstå att jag saknar det. Det är ännu snällare mot miljön.
    /R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att du inte saknar det om du aldrig provat ;-)

      Radera
    2. Min mor envisades med att alltid använda det. Så ca 20 års erfarenhet med sköljmedel och 24 år utan. Räcker den erfarenheten? :-)

      Radera
    3. Jo kanske 😀 vi tycker i familjen kollektivt att den mjukgörande effekten av sköljmedel är ganska värdefull. Kan ha att göra med en känsligare hudtyp än din eller att vi bara är mesiga men vi tycker det är ganska skönt med mjuka kläder. Sen tenderar vi att få liknande effekt av torktumling men då känns det som att man byter pest mot kolera.

      Radera
  4. Jag anser också sköljmedel vara totalt onödigt, vi har inte använt det på tjugo år och med tre barn i familjen gör det oerhört mycket i minskade kemikalieutsläpp och kostnader. Sköljmedel fyller ju ingen funktion alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På den sista punkten är vi oeniga men att det kanske är en onödig lyx kan jag hålla med om.

      Radera
  5. Jag har bara sköljmedel när jag tvättar städtrasor för att belöna mig för min duktighet. Håller med om att folk i regel båda tvättar i onödan (vädra/punktbehandla fläckar istället) och överdoserar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Men upplever du inte att kläderna blir väldigt sträva om du inte har sköljmedel när du tvättar dem?

      Radera
    2. Inte använt sköljmedel på 15 år pga överkänslighet mot allt parfymerat, sköljer tvätten 1-2ggr extra istället. Det är tvättmedels resterna i tvätten som gör att de blir hårda. Genom att använda sköljmedel så går du runt med kläder som innehåller både tvättmedel och sköljmedel närmast huden som tas upp i kroppen. Vilket ofta leder till allergier, astma, koncentrationsproblem och huvudvärk. Genom att använda parfymerade produkter så gör du livet mycket svårt för ca en tredjedel av befolkningen som egentligen inte tål parfymer.

      Radera
  6. Bra inlägg! Och du har rätt i att det inte bara handlar om mest miljömärkt utan också om hur man konsumerar. Jag är en stark förespråkare av miljömärkta produkter och trots min småsnålhet sparar jag aldrig på den fronten.

    Gjorde ett test av ftalater i tvättmedel för många år sedan som ung student. Något förvånande visade det sig att Euroshopper kom tvåa eller trea, minns inte exakt idag, av ett tiotal tvättmedel och före ett par hyggligt miljövänliga alternativ just för att det var ett mer resurseffektivt tvättmedel och därmed också hade något lägre miljöpåverkan. Min lärdom var att Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval är att lita på men när man börjar titta på mer diffusa miljömärkningar är det inte självklart att de gör skillnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack

      Spännande att du gjort en egen undersökning på utsläppen. Jag skall ta med mig att Bra Miljöval är den bättre av märkningarna. Tack

      Radera
  7. Ha, ha står i tvättstugan denna morgon. Men jag tar en kort sköljmedel, kollar sällan på vikten på min tvätt. Men tror nog inte att min sparkvot förändras märkvärt av detta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Förmodligen kommer du inte bli ruinerad av din överkonsumtion men du kan ju känna till att det räcker med en halv kork till nästa gång. Mer för att spara miljö än pengar :-)

      Radera