torsdag 22 mars 2018

AvL-portföljen fortsätter fylla på i Svolder

Med en 20-år lång sparhorisont är det förmodligen vettigt att ha en andel mindre bolag i portföljen. För så är det nämligen. Jag har nyligen bestämt att den här portföljen skall få leva i ungefär 20 år och sedan kommer pengarna på ett eller annat sätt komma min dotter till gagn.

AvL-portföljen startade som ett projekt där syftet var att ni som läsare skulle kunna följa med på resan och se vad som kunde hända med en relativt liten summa pengar varje månad om man bara var långsiktig nog.



Jag har aldrig definierat hur lång sikt jag tänkt mig så nu är det dags. Min dotter fyllde ett alldeles nyligen och någon gång mellan det att hon blir 18 år och 25 år gammal tror jag att hon kommer behöva lite pengar. Om man sparar en femhundring i månaden borde man kunna se fram mot ca 300.000 kr i slutsumma tjugo år senare. Det borde förhoppningsvis räcka en bit på väg mot det egna boendet exempelvis.

Nu tror jag inte att summan kommer räcka hela vägen till den egna insatsen om 20 år givet att hon vill hålla sig till en bostad i en av de större städerna men jag tror heller inte att det är nyttigt att föräldrarna är de som betalar hela summan. För mig känns det naturligt att barnet jobbar och sparar ihop så mycket som möjligt själv och eventuella pengar från föräldrarna får vara en bonus.

Detta skulle innebära att om hon nu sparar ihop ett par hundra tusen själv så kanske vi kan matcha hennes del för att ge henne möjlighet att köpa en bostad aningen tidigare än hon annars hade kunnat.

Den som lever får se men då vet ni i alla fall att planen är att AvL-portföljen skall leva i ungefär 20 år.

Köp

Den 21/3 köptes 5 st aktie Svolder B för 92,12 kr/st vilket summerades till 461 kr jämnt. Efter köpen ser portföljen ut som bilden visar



I dagsläget har portföljen ett totalt värde på 13273 kr (insatt 13000 kr). 

Det har varit en tung period på börsen för den lilla portföljen men den främsta anledningen till att det ser så konstigt ut är för att stora utdelningar är avskiljda men de har ännu inte landat på kontot.


Bildkälla: att välja lycka och nordnet.se

2 kommentarer:

  1. Trevligt att få så mycket pengar när det är dags att flytta hemifrån. Hoppas portföljen går bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.

      Jag hoppas också portföljen går bra. Om 20 år kommer inflationen säkert ätit upp det mesta men förhoppningsvis räcker det en bit.

      Radera