torsdag 1 mars 2018

Månadsavstämning februari

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Februari är redan slut. Jisses.

De senaste veckorna har ägnats åt navelskådning och självömkan då vi har turats om att vara förkylda här i familjen. Det enda positiva med det är att man kan laga billig mat för det spelar ju ingen roll hur det smakar, man känner ju ändå ingen skillnad.

Börsen har varit ganska trist men en berg och dalbana kan ju vara kul någon gång ibland. I början av februari blev det ganska många transaktioner då jag försökte utnyttja att Mr Market fick lite skrämselhicka men efter det lugnade jag ned mig lite.

Bild: Pixabay.com


Ekonomi

Jag redovisar ju inkomsterna i efterskott så februariinkomsterna är den lön man får i slutet av januari och då har det inte hänt så mycket men nu i februari fick jag en liten slant från försäkringskassan i föräldrapeng. Det var en liten peng men ack så skönt att äntligen få någonting. Nästa månad blir det bättre. Då ramlar de stora pengarna in. Om försäkringskassan räknar rätt kommer jag få aningen mindre pengar utbetalt än jag tidigare sparade varje månad. Men man får vara glad för det lilla.

Portföljutveckling

Året har börjat ganska dåligt för min del och februari har varit tufft men portföljen har hållit emot ganska väl mot nedgång så där har vi portföljen i ett nötskal. Jag förstår inte varför jag hela tiden återkommer till detta. Min portfölj hänger aldrig med i uppgångar men verkar heller inte följa med lika långt i nedgångar. Det är ju så jag vill ha det.

Totalt är AVL-index ned -1,96 % (3,24 %) under februari så även med en stor återhämtning backar vi en del. YTD är AvL-index upp totalt 1,19 % (3,24 %) så det är ingen ko på isen direkt.

Dollarn har försvagats en aning, vissa innehav har återhämtat sig lite men portföljen har fortfarande haft det jobbigt. Portföljen är under februari ned -0,75 % (-0,11 %) och YTD är portföljen ned totalt -0,87 % (-0,11 %). Portföljernas volatilitet är dock fortfarande låg och inte högre än 7,92 % (6,78 %) vilket är klart under OMXSGIs volatilitet på 10,7 % (9,5%).

På det hela taget ligger jag efter index med 2 % efter årets första månader och det är ju trist men för mig är det här inte en sprint utan ett maraton och även om det nu kan verka som om jag satsat fel tar det längre tid än så att avgöra om jag är helt ute och cyklar eller om jag hade rätt hela tiden.

Sparande

Här är jag tvungen att göra avbön för jag räknade fel förra månaden när jag sa att vi hade sparat 34,9 %. Jag var lite för het på gröten och blandade in denna månads siffror i förra månadens redovisning och kan därför konstatera jag behöver justera förra månadens siffror. Det är nu inte hela världen eftersom vi förra månaden verkar ha sparat 36,71 % så lite mer.

Den här månaden har vi dock klarat oss lite sämre med 25,77 % även om det beror lite på hur man räknar. Jag räknar inte in att vi har tillfört ganska mycket pengar till vår buffert eftersom vi har ett fast belopp som bufferten skall vara på och i höstas när vi dränerade bufferten valde jag att inte ta upp det heller eftersom det då var helt skevt. Nu är vi dock på banan igen och bufferten är återställd så nästa månad kommer nog bli ett ganska hyggligt sparande.

Utdelning

Februari är inte den bästa utdelningsmånaden för portföljen men det finns sämre saker än att kunna täcka det mesta av matkostnaderna för en månad med passiva inkomster. Utdelningarna täckte 11,86 % (28,60 %) av en genomsnittsmånads kostnader.

Målsättningen att på helåret lyckas täcka 23 % av utgifterna med passiva inkomster är ett mycket utmanande mål, speciellt när jag håller på att göra mig av med högutdelare till fördel för växare samt minska belåningen men den som ger sig kommer aldrig vinna och vi har ju bara klarat av två månader än så länge. Portföljen har än så länge täckt 3,37% (2,38 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Bara 20 % kvar.

En sak jag började med förra året var att jämföra årets utdelningsnivå med tidigare perioder och i grafform ser det ut som nedan.



Jag saknar fortfarande SAS-preffens magnifika utdelning. Jag mottog 34,77 % mindre pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2017 men prognosen säger att det kan komma att hämtas hem i nästa månad istället.

AVL-Portföljen

AvL-portföljen rullar på och nu börjar det se ganska bra ut tycker jag. I februari gjordes tre köp. Det köptes in aktier i MQ, Kinnevik och Svolder. Kontot som nedan.





I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 13073 kr (insatta medel 12.500 kr) vilket innebär att vi fått 573 kr (1105 kr) kr eller 4,58 % (9,2 %) i avkastning på 23 månader. Vi är snart uppe i två år för det här experimentet och tittar man på avkastningen beräknat på daglig NAV enligt Nordnets beräkningar har portföljen avkastat totalt 3,98 % det senaste året vilket är aningen under Stockholmsbörsen samma period men då har portföljen också gungat rejält den senaste månaden.

Livskvalitet

Den här månaden har det ändå hänt en del trots en kort månad och en lång förkylning. Joy fick sitt mässlingsvaccin så vi var ute och skådade världen lite mer vilket var trevligt. Vi fick dessutom besök i några dagar vilket är mycket trevligt och utöver det har vi hunnit med att fira Joys ettårsdag med pompa och ståt. Det var länge sedan vi hade så mycket människor i lägenheten på en och samma gång.

Hälsa

Jag är fortfarande över 100 kg men jag skyller på förkylningen för vi har ändå ätit ganska hyggligt så det är inte med himla många gram jag missar mot målet så det skall nog gå vägen det här när ljuset och hälsan återkommer. Tills dess tröstar jag mig med en kaka choklad och kanske en kopp te med lite dålig whisky i för halsens skull.

Summering

Nu är året igång på riktigt. Nog för att snön ligger men snart är våren här, utdelningarna börjar regna in på allvar och solen kan värma den kalla och grå vardagen.

Må väl allihopa och lycka till


Bildkälla: pixabay.com, att välja lycka och nordnet.se

2 kommentarer: