torsdag 8 mars 2018

Jobba mot nedgången - Varför utdelningar är så bra

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Jag började blogga under senare delen av 2015 då det helt klart var en nedåtgående marknad på Stockholmsbörsen. Under våren 2016 skrev jag ganska ofta om fördelarna med att tillämpa en utdelningsstrategi eftersom man då blir glad både i uppgång och nedgång.

Sedan dess har ganska mycket pengar strömmat in i portföljen och börsen har varit god mot mig. Så till den milda grad att det nu börjar bli lite tungt att se portföljvärdet sjunka. Det är ofantligt lätt att vänja sig vid nuvarande nivå. Anchoring är en av de psykologiska effekter jag har svårast att motverka men det börjar bli dags igen att försöka ställa om så att jag faktiskt förstår att nedgångar på börsen kan vara bra.

Det är ju faktiskt så att det är mycket lättare att skapa en passiv inkomst som täcker basutgifterna om man kan köpa aktier i ett bolag med ökande vinster och utdelningar och starka kassaflöden när direktavkastningen är 6 % snarare än 3 %.

När jag började köpa Nordea som en toke under våren 2016 var direktavkastningen uppe och pendlade runt 8 % och för några månader sedan handlades aktien runt 110 kr vilket gav en direktavkastning på ungefär 5,5 %. Idag kan man köpa Nordeaaktier till en direktavkastning om ungefär 7,1 % tack vare utdelningsökningar och kursnedgång. Tror jag att Nordea kommer gå i konkurs i morgon? Nej det gör jag inte. Jag tror att det kan vara så att det närmaste decenniet kommer innebära en press på storbankerna men jag är ganska övertygad om att bolaget kommer kunna hålla kostnaderna i schack och utnyttja möjligheterna på vägen för att även framgent kunna erbjuda en hög och ökande utdelning. När aktien pendlar runt 90 kr (innan utdelningen den 15/3) då köper jag mer.

Självklart är det behagligt när aktiekurserna stiger men eftersom jag är så himla dålig på att sälja vid rätt tillfälle är det något jag försöker undvika och en kursuppgång är bara pengar på kontot när man har sålt aktierna. Utdelningen är pengar på kontot varje år.

Det är också ganska enkelt att räkna på. Den genomsnittliga konsumtionen för en familj med ett barn (dvs en familj sådan som AvL) låg 2009 på 15800 kr/mån per vuxen. Skall man täcka de utgifterna med utdelningar kan man antingen köpa en bred indexfond och tillämpa 4%-regeln vilket innebär att du behöver spara ihop 4.750.000 ungefär. Köper du en drös med bolag med relativt hög direktavkastning och väljer att bara ta utdelningen och lyckas skaka fram en genomsnittlig direktavkastning på 5,5 % vilket förövrigt är ganska nära den nivå min portfölj just nu håller; ja då räcker det med 3.450.000 kr i sparande.

Du kan alltså täcka dina kostnader på ett sparande som är 1,3 milj kr lägre. Skulle det vara så att du utnyttjar svagheter i marknaden och köper på dig banker, teleoperatörer, fastighetsbolag m.m. när det är svajigt på marknaden och lyckas skrapa ihop hela 7 % direktavkastning då behöver du inte mer än 2.700.000 kr.

Det bästa är oftast att blanda och ge men när Nobina i somras var nere på 40 kr/aktie med en förväntad direktavkastning på ungefär 8 % och med rimligt goda framtidsutsikter var jag där och fiskade. Jag fortsätter så och hoppas att jag kommer klara av att hålla huvudet kallt även framgent när börsen svajar.

Just nu siktar jag in mig på Investor, Skanska, Nordea & Swedbank men skulle vi se breda nedgångar på 10-15 % till så kommer det bli jobbigt för så mycket pengar har jag inte att handla för även om jag hade velat. Castellum nere runt 120 kr, Eolus vind runt 25 kr eller varför inte en slatt Nobina runt 48 kr kommer vara svårt att motstå.

Mer framtida inkomst till mig.



Bildkälla: freeimages.com

10 kommentarer:

  1. Själv har jag mer problem med anchoring när börsen stiger än när den sjunker... jag drar mig i det längsta för att fylla på aktier som gått upp för långt över mitt GAV :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är givetvis också ett problem. Jag lider av samma åkomma men det är bara att jobba med. :-)

      Radera
  2. Känner igen det där, Kinnevik är +51% i min portfölj. Känns rejält dyrt att fylla på, även om jag är sugen. #mentalspärr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å det finns många. Jag har haft svårt att köpa swedbank i många år sedan jag köpte majoriteten av aktierna vid finanskrisen. Det slutade med att jag ändrade inköpsvärdet i depån så att det ser ut som om jag inte ligger så mycket plus som jag gör. Då är det enklare att köpa.

      Radera
  3. Tack för inlägget, går mycket i liknande tankar och resonemang!

    Mvh, Frilans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så. Vi hjälper varandra genom de svåra tiderna :-)

      Radera
  4. Ja, det är ju så man måste se på kraftiga börsnedgångar, som ett läge som är till för att utnyttjas. Enkelt sagt, men de flesta agerar precis tvärtom. Får man bara in det tankesättet, så blir man lite lugnare i sinnet. För varför vara rädd för rea?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutsättningen för att slippa vara rädd för rea är ju att veta att det är rea men vet man bara det är det ju lätt. Vad jag menar är att det kan ju faktiskt ha hänt någonting som gör att kursen skall sjunka men om det är en allmän turbulens som inte rimligtvis borde påverka långsiktigt, ja då är det ju bara att köpa.

      Radera
  5. Att inte köpa mer i sina vinnarinnehav tror jag är ett väldigt vanligt misstag. Det är ju svårt att vara säker på om kursstegringarna verkligen är motiverade eller om det bara är hausse. De flesta av oss vill köpa billigt, men de dyra vinnarna kanske är ännu större vinnare imorgon också. Korkade människor köper i allmänhet billiga saker med låg kvalitet och sparar inga pengar i det låga loppet. Normalsmarta människor köper gärna billiga aktier, och gör ibland fynd men missar också en del kvalitetsaktier. En blandning av anchoring och en ganska orimlig önskan om att göra det stora fyndet.
    Att fokusera på utdelningarna är det bästa trick jag vet för att göra bra val, men då måste man nog både titta på utdelningarnas storlek och deras förväntade tillväxt.

    MVH /GI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej GI

      Tack för din kommentar.

      Som du skriver finns det alltid sätt att lura sig själv och massor av fällor att gå så att försöka minimera dem och dessutom hitta sätt att vara bekväm med sina investeringar är väl toppen. Sunda utdelningar är goda utdelningar helt enkelt

      Radera