lördag 10 mars 2018

Äter inte folk hela grönsaken?

Det är inte helt sällsynt att jag tipsar om "nya" maträtter man kan laga hemma i syfte att få folk att  laga bättre och billigare mat men också för att tvinga mig att hitta på saker att laga hemma.

Ibland stöter jag dock på saker som jag tycker är ganska spännande och som gör mig en aning förvånad eftersom jag trodde det var fullständigt självklart att göra som jag gör.

En sak jag nyligen konstaterade är att det inte är fullständigt självklart för folk att torka bröd de av någon anledning inte hunnit äta upp innan det blev för tråkigt att äta som smörgås. Det torra brödet kan sedan antingen användas som krutong till en soppa eller sallad eller så kan man slänga det i en mixer/matberedare för att göra ströbröd.



Men okej, just detta är kanske inte så fullständigt självklart för alla och envar.

Vad jag däremot trodde var självklart var att man rimligtvis skulle kunna äta det mesta av grönsaken man köper hem men det har jag både bevittnat och fått utsagor om att det inte är. De flesta verkar förstå att man kan äta hela potatisen och hela moroten men man vill oftast skala bort skal och tråkiga bitar men däremot broccoli & blomkål, där kan man tydligen inte äta stammen?

Tänk så många wookrätter jag gjort utan att veta att man inte kunde använda stammen. Eller så många rätter med blomkålspuré jag gjort på stammen. Eller soppor. Möjligheterna är många men stammen verkar de flesta slänga helt urskiljningslöst.

En annan sak jag blev uppriktigt chockad över var när jag för ett tag sedan fick reda på att ett flertal av mina vänner kunde få för sig att köpa purjolök om det stod att man skulle ha purjolök i ett recept, skära bort den vita delen av löken och använda den i rätten och sedan slänga den gröna delen i tron att det var oätlig blast.

Jag vill att ni skall förstå att jag inte raljerar över folks okunskap här utan jag blev uppriktigt förvånad. För mig var det lika självklart som att andas, att använda hela purjolöken men det är det tydligen inte för alla.

Utöver detta förvånas jag regelbundet över den aversion folk verkar ha mot att använda sitt egna sunda förnuft och sina egna sinnen när det kommer till mat. Om du har ett paket mjölk som passerat" bäst före" datumet är det väl rimligt att öppna och lukta/smaka på mjölken för att avgöra om den är dålig? Om du har lagat mat och det har blivit över är det väl lika rimligt att lukta/smaka på detta om du inte kommit dig för att äta upp det på ett par dagar?

Tänk så mycket mat jag sett slängas, både i domestika miljöer som i offentliga, bara för att det står på paketen att produkten är dålig nu. Oöppnade, ogenomskinliga förpackningar slängs helt utan urskillning.

Men nu när du läst det här kommer du givetvis använda hela grönsaken och du kommer öppna alla förpackningar för att se om innehållet fortfarande går att äta. Dessutom kommer du försöka planera så att mat som närmar sig "bäst före" datumet blir uppätet eller på annat sätt omhändertaget så att du minskar dina matkostnader samtidigt som du hjälper till att bevara våra ändliga resurser.

Ha en go helg


Bildkälla: freeimages.com

8 kommentarer:

  1. Làter som om du skulle kunna vara medlem hos http://www.food2change.se/ i kampen mot matsvinn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande idé. Jag är dock osäker på att det är någonting för mig då jag uppskattar att veta vad jag betalar för och jag vill dessutom gärna veta innan, vad jag har för mat att förbruka.

      Men tack för länken.

      Radera
    2. Tänkte inte riktigt så, mer att det är en spännande idé. Om man ska vara hjälte i food2change och vara med och hjälpa till att bekämpa matsvinnet(få det som annars ska slängas) så får man inte ha för stor inkomst. Jag är själv stödmedlem, därför att det är miljömässigt bra och jag tror att de hjälper folk lokalt som annars kanske skulle fått hjälp via skattepengar. Ett exempel på när en entreprenör löser samhällsproblem.

      Radera
    3. Aha. Jag läste inte så noga så jag missade förutsättningarna. Den Icabutik jag handlar på när jag inte orkar mig iväg till Willys har den typen av samarbete med stadsmissionen vilket känns bra.

      Radera
  2. Många unga vet ju idag inte ens hur man lagar mat utan micro. Så jag är inte jätteförvånad faktiskt.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det säkert men jag tycker inte att det skall behövas så mycket kunskap för att förstå att mat som inte smakar eller luktar illa går att äta. men men

      Radera
  3. Tyvärr så tror jag att läsarna av denna blog är helt fel målgrupp :( här steker/kokar vi även putset från kött och ger till katten, hon blir överlycklig och vi slipper slänga putset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var inte för säker på det. Många har nog koll men bloggen läses av en ganska bred publik och alltid finns det någon som behövde en påminnelse.

      Radera