måndag 5 mars 2018

Måndagskollen v10 - Köper Nordea & Investor samt flyttar Hemfosa

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Förra veckan köptes det bara in en handfull Nordeaaktier förutom de 400 st Slottsvikenaktierna jag skrev om. Det svajar en del på börsen nu och det är kul men det är också lite påfrestande och då är det viktigt att hålla sig till sin strategi och försöka känna sig bekväm med sina beslut.

Jag har äntligen fått tag i lite extra pengar vilket innebär att jag har lyckats plocka ned belåningen till en bit under 10 % igen vilket känns skönt. Nu skall jag bara försöka låta bli att spendera en massa pengar i en eventuell börsnedgång. Med lite tur kan jag få mig en skatteåterbäring innan börsen kraschar.



Jag är alltid ute efter bra deals och jag tycker att det känns som en bra deal att köpa Nordea runt 90 kr, Skanska för 160 kr eller därikring eller varför inte Investor A för 350 kr och med 27 % substansrabatt. Men ge det en 10 % till i nedgång så finns det en hel del jag tycker ser ganska smakligt ut och då kommer det bli riktigt svårt att hålla sig borta från köpknappen.

En annan sak jag gjorde i förra veckan var att flytta in den halvan av mitt Hemfosainnehav som jag hade utanför ISK in i en ISK. Det kommer innebära att jag får skatta för en hel del vinst men en del av vinsten kommer jag kunna kvitta mot räntekostnader m.m. och nu när kursen backat 15 kr kändes det som ett hyggligt läge. Skall man vara petig kommer det ta ungefär 3 år innan årets skattekonsekvens är återbetald av fördelen med att flytta in aktierna, allt annat lika, och det är faktiskt inte särdeles lång tid.

Nu vill jag att det skall bli vår och att familjen AvL skall bli frisk igen.

Ha en bra vecka allihopa


Bildkälla: freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar