tisdag 20 mars 2018

Prepper?

Jag råkade ramla på en serie vid namn America Unplugged. Det är en serie om preppers eller survivalism och går ut på att man får följa folk som arbetar för att bli, eller är, självförsörjande.

Jag tycker att självförsörjning är ett spännande koncept och funderar ibland på om jag inte borde köpa mig en liten gård där jag kan odla mer av min egen mat och bygga ett liv där jag inte är lika beroende av min omvärld men det här gänget har gått lite längre och fixar el, vatten, mat osv själva.



Det enda jag tycker är märkligt är att alla verkar tro på äganderätten som koncept men samtidigt verkar de flesta av dem ganska förtjusta i vapen och spenderar halva programmet med att berätta om vilka katastrofer de tror kommer inträffa och hur man skjuter sig ur problemen om det skulle behövas.

Skulle skiten träffa fläkten är det inte helt troligt att jag klarar mig helskinnad genom det initiala kaoset då jag skulle ha ett enormt behov av att skydda min familj och bor på en känslig plats med många andra i närheten men skulle vi klara den första perioden finns det en hygglig möjlighet att klara sig. Jag må vara gammal kock och nu är jag ekonom. Det är inte kunskaper som är viktiga efter katastrofen men jag kan tillräckligt för att lösa ett drägligt liv på någon enskild plats om det skulle behövas.

Nu hoppas jag att det dröjer ett tag innan herr Trump trycker på kaosknappen för jag trivs ganska bra i min lägenhet med affär inom bekvämt promenadavstånd, el och rinnande vatten och alla andra bekvämligheter jag njuter av varje dag.

Klarar du dig de där 72 timmarna som staten tycker att du skall klara dig om det blir lite, men inte för mycket, kaos? Det enda jag hade haft svårt för just nu hade varit kontakten med omgivningen. Jag har ingen batteridriven radio eller liknande men jag hoppas att det inte kommer vara det som kommer vara avgörande för min framtida överlevnad.


Bildkälla: 72timmar.se

18 kommentarer:

  1. Mycket intressant ämne som intresserar Herr Snålgris mycket. Vi klarar oss absolut i 72 timmar. Finns hur mycket torrmat som helst bunkrad och vatten finns ett mindre förråd av. Dock flyter det en bäck 20 meter från huset som man kan hämta vatten från för att koka på kaminen. Ved har vi rejält förråd av, och när den tar slut knackar vi ner vedboden, och därefter garaget. Borde räcka för att värma huset några månader. Det är värre med varmvatten till dusch och bad det tar nog lite tid att värma då vi inte har någon bra kittel.

    Objudna gäster får smaka på varghagel från pumphagelbössan som används för lite sporadisk jakt. Har ett rejält antal askar med patroner som aldrig har kommit till användning. Höll på mycket med överlevnad/scoutverksamhet och liknande förr i tiden som ungdom där vi ofta körde liknande överlevnadsscenarior. Tror inte denna resa kommer bli lika lätt för stadsbor som inte knappt har tillgång till något av det vi har.

    En sak är säker, när maten börjar tryta kan folk utan problem ha ihjäl sin granne för att kunna livnära sig själv och sin egen familj. Samhället är närmare kaos än vad gemene man tror. Ta bort mat, vatten och bekvämligheter under några veckor så har vi snart en "zombieapokalyps"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror och hoppas att du är en gnutta pessimistisk i din analys. I historiska svårigheter har vi varit ganska bra på att hjälpa varandra även om det givetvis är ganska vanligt att vissa inte respekterar generell äganderätt (plundring m.m.) men i det läget är det inte riktig kris utan snarare en kortare period av oordning där vissa tar tillfället i akt.

      Men vid en fullständig systemkollaps kan det nog bli svårt. Speciellt för oss stadsbor.

      Radera
  2. 72 timmar är ändrat till en vecka. I Tyskland 10 dagar.

    SvaraRadera
  3. Kul inlägg med innehåll som jag vurmar lite extra för. Avseende mat klarar sig nog de flesta i tre dygn med det som finns hemma. Det lär inte bli någon kulinarisk högtid men det kan man väl stå ut med. Att kunna ta del av information, som du nämner i inlägget, tror jag däremot är viktigt. Utan kunskap (även om den är bristfällig) så är det svårt att fatta kloka beslut. Så jag skulle rekommendera en radio med vev eller batteri. Sedan vill jag också bestrida det Herr snålgris framför här ovan. Total samhällskollaps (som inte föranleds av krig) finns det av förklarliga skäl inte så mycket studier på, men vid t.ex. kriser och väderkatastrofer så hjälper människor generellt varandra i en mycket hög utsträckning. Till exempel forskare vid Försvarshögskolan har presenterat rapporter på temat. Kan vara bra att ha med sig att grannar inte bara är kapabla att slå ihjäl varandra utan också att samarbeta vid svårigheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Tack för den lite mer positiva bilden av vår alternativa verklighet.

      Du har nog rätt i att jag borde ta och skaka fram en radio också. Jag tycker bara det är trist att förvara saker jag bara kommer använda om det blir absolut kris. Ett stormkök, tält, dunkar och sovsäck kan man ju använda vid andra tillfällen bara för att det är kul men en vevradio har jag ingen som helst användning för...

      Radera
  4. Ett kul och ovanligt ämne du tar upp! Jag tror att ett sammhälle helt utan el en vecka skulle få ganska stora konsekvenser. Den vanliga människan i sammhället skulle inte ha så stor beredskap för detta tror jag. Du kan inte laga mat på din spis, huset/lägenheten värms inte upp och till slut tar även vattnet slut i toalett och dusch. Hur ska du kunna handla i affären om inte kassorna fungerar? Du kommer inte åt kontanter osv....
    Jag tror att många får problem efter bara några få dagar.

    De lyckligt lottade bor eller har en stuga på landet med egen brunn och en vedspis där du kan laga mat, värma vatten och dessutom ger värme i huset. 8000m2 att odla på.liten skogsdel för veden, check! Jag tillhör de lyckligt lottade som inte känner det mista oro för en 10 dagars "katastrof" Jägare och fiskare sedan barnsben och ett stort naturintresse i övrigt där det plockas svamp och bär av olika slag. Jag har haft både höns och kaniner och får i liten skala om nu krisen skulle bli riktigt långvarig så vet jag hur jag tar hand om mig och min familj. Fast det är en sak att rent teoretiskt ha kunskaper och något helt annat att verkligen kunna utföra dem om det blir skarpt läge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor i en storstad men jag skulle inte stanna här om det gick att ta sig härifrån. I värsta fall får jag ta familjen och börja promenaden. Klarar vi bara av 5-7 mil så har vi familj med ägor och omgivningar där vi klarar oss länge och skulle det bli en mer permanent kris där man behöver vara orolig för andra individer, ja då räcker det med att komma någon mil eller två utanför staden så har man tillgång till vidsträckta skogar och i en sådan klarar jag mig för alltid så länge vi inte skadar oss för allvarligt. Skulle krisen komma under vintern skulle första tiden bli besvärlig men det finns gott om mat i skogen även då så det skulle nog gå.

      Radera
  5. Väldigt intressant ämne som jag har funderat mycket på under sista tiden!
    Bor idag i lägenhet och skulle elen försvinna får vi snabbt stora problem att tillaga mat och vi har då inte heller vatten.
    Planen är att framöver köpa hus och då kommer det bunkras upp på ett bättre sätt med mat, vatten, ved, radio och extratelefon. OM något skulle hända vill jag kunna hålla min familj levande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Jag bor också i lägenhet men skulle elen försvinna under en längre tid utan att människor för den sakens skull blir våldsamma så skulle vi nog klara oss. Vi har ganska nära till naturen och till rinnande vatten så bränsle och vatten skulle vi klara av att skaka fram utöver de veckorna vi redan har täckta när det kommer till energi.

      Radera
  6. När stormen (orkanen) Gudrun drog in över Småland 2005 så blev det totalt kaos. Skogen knäcktes som furu över hus och vägar, elen försvann mm. Men, smålänningarna ställde upp för varandra på ett imponerande vis och problemen avhjälptes. Detta var dock förr, idag har ju våra politiker satsat allt på att rasera landets sammanhållning, så jag tror situationen skulle bli betydligt värre idag.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Jag tror nog inte att vi har förändrats så i grunden som folk på 10+ år. Jag vill i alla fall tro att de flesta fortfarande skulle hjälpa sin medmänniska i en genuin krissituation.

      Jag minns att vi hade det ganska knepigt här också när Gudrun bråkade med oss. Skillnaden var väl att våra viktigare funktioner kom tillbaka snabbare så skadeverkningarna blev mindre.

      Radera
  7. Visst kan det bli problem, men jag tror nog jag skulle klara mig ganska bra även om jag större delen av tiden håller till i en stuga i fjällen. Det enda jag saknar är isåfall en vedspis, men med kaminen håller jag värmen val. Vatten finns del antigeni form av snö eller som vatten. Räcker inte veden, har jag såg och yxa samt gått om fjällbjörkar.
    Ren och ko har jag i frysen och försvinner elen, så är det inget problem att salta in kött .
    Sedan har jag ett hyggligt lager av sprit, och med det kan man byta till sig de varor man saknar. Det siste lärde jag av min pappa som använde det med framgång under WWII i Norge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Ja mat, sprit och energi kommer nog alltid att vara gångbara valutor. Till viss del också sjukvård och annan trängande kunskap.

      Radera
  8. Man är lite halvprepper per automatik när man bor på gård på landet. Har frysen full med kött och matkällaren full med potatis. Alltid någon sjö eller bäck i närheten man kan hämta vatten i. Så kött, potatis och vatten. Ja vi klarar oss betydligt längre än 72 timmar. Är bara vattnet ok klarar vi oss något år eller halvår beroende på när på året krashen sker. Försvinner elen och frysarna inte längre fungerar så antar jag att det i samma veva är helt slut på bensin till elverk. Så då får vi salta in eller torka köttet. Fiska får vi nog också börja göra.
    Och på landet har vi både ved och kaminer så varmt har vi och kan laga mat. Vedförråd har vi alltid för ca 2 år framåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Ja det är skillnad i förutsättningar för de som bor lite mer avsides. Med ett lite större eget förråd samt närhet till naturen blir förutsättningarna helt annorlunda vid en krissituation. Det är sannolikt de tätbefolkade områdena som kommer få tillgång till hjälpinsatser fortast men vid en större systemkris kommer det tveklöst vara lättare att klara sig utanför dessa områden om man bara klarar av att ta hand om sig själv och de sina.

      Radera
  9. Problemet är väl att om krisen skulle bli så stor att bara de förberedda klarar sig så skulle de förberedda te få vara ifred och de får det svårt ändå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så är det förmodligen. Och det är där min tankenöt finns för även om man bor på landsbygden med mängder av möjligheter att vara självförsörjande kommer man inte få vara i fred när nöden infinner sig. Jag tror då istället att de som kommer klara sig bäst är de som är kunskapsmässigt förberedda och kan klara sig i vilken miljö som helst med mycket få resurser.

      Men det är om samhället kollapsar. Vid en kris som inte slår ut riktigt alla samhällsfunktioner borde de väl förberedda klara sig ur bättre (tror jag).

      Radera