lördag 8 september 2018

Aktietwittermiddag på The Barn

Aktietwittrmiddag... Det är ett nytt spännande ord det.

Som av en händelse råkade jag bli inbjuden till en middag på The Barn när det var ett gäng aktieintresserade som skulle träffas och käka middag. Dessa intresserades huvudsakliga mötespunkt är twitter varför det således blir aktietwittermiddag... Enkelt.


Det är nu du som läsare skall vara lite imponerad över mitt mod. Jag är genuint introvert och skulle egentligen aldrig få för mig att gå på lokal med en hel hoper främmande människor men jag tog mig i kragen, lämnade min trygga familj och gick ut i världen med högburet huvud. Detta var förra veckan och jag lever fortfarande...

När du dessutom får reda på att undertecknad blir kontaktad bara timmar innan tillställningen med meddelandet att restaurangen var fullbokad och träffen skulle starta på Champagnebaren - PANIK - då borde du bli riktigt imponerad när jag säger att jag ändå gick.

Efter en tillbörlig tid hyperventilerandes i en sopsäck liggandes i fosterställning förlorade jag medvetandet och när jag vaknade till liv igen var allt bra och jag var nästan redo att kasta mig ut i det okända.

Väl på plats insåg jag att världen utanför inte är så farlig. Aktienördar är ganska trevliga faktiskt.

Den här gamla toffelhjälten hade inte fått sova särdeles mycket då dottern varit förkyld hela veckan innan så herr AvL trodde att kvällen skulle avslutas långt innan middagen men efter ett glas vin var han i full gång (så full gång den här småbarnspappan blir nu för tiden).

Champagnebaren

För den intresserade kan jag säga att Champagnebaren är ett av de mest lättillgängliga hyperpretantiösa ställena vi har i stan. Så fort man går innanför entrédörren hör man ett kvävt skrik från plånboken men man slipper de där fisförnäma stövelslickarna som är så vanligt förekommande på platser där en krutong kostar lika mycket som en hygglig vindsvåning på avenyn.

På det här stället får man en bekväm och mysig känsla i magen hela tiden plånboken länsas på hela sitt innehåll. När den vänliga och kunniga personalen föreslår kvällens sista dricka har du skapat en krediträkning större än du hade löst på den närmaste BMW-butiken men du ler fylleglatt hela vägen till fattighuset.

Innergården ger ett rustikt intryck och personalen är så alldagliga att det ibland är svårt att urskilja dem från lokalbefolkningen men så fort de öppnar munnen är det tydligt att de har koll på sortimentet.

The Barn

Efter en grundande skvätt alkohol promenerade gänget vidare till restaurangen.

Är det bara jag eller är det lite väl bajsenödigt av en hipsterkrögare att riva en fallfärdig lada i Vara och frakta lite plank till ett centralt hamburgerhak i Göteborg?

Eventuellt är jag en gnutta kräsen för visst, skall du gå ut och käka och ditt enda behov är att bli mätt är det inget fel i att gå till The Barn och avnjuta en glorifierad donkenburgare. Det är oerhört poppis med burgare nu och när personalen kan namnge den stackars kon från Dalsjöfors vet man att  det gått lite väl långt.

Du får möjlighet att inmundiga denna skapelse i en miljö som påminner om ett polerat uthus men som tur är slipper du de flesta av de lantliga dofterna. Det blir inte mer inne än så här och det är ungefär så mycket hipsterupplevelse du kan köpa för pengar. Jag blev nästan lite besviken när det visade sig att jag inte fick ett halvt hippsterskägg i maten för ingenstans fanns några skäggnät men däremot en hel hög glänsande, välputsade ansiktsfrisyrer insmetade i litervis med skäggolja.

Det jag uppskattade mest med själva restaurangupplevelsen var, förutom sällskapet, att den vegetariska sektionen på menyn var benämnd "ogräs" vilket eventuellt säger mer om min humor än om restaurangen men jag kan försiktigt konstatera att jag inte blev överväldigad av de gastronomiska förutsättningarna för kvällen även om hamburgarna höll en hög nivå (men det är fortfarande hamburgare).

Ett varningens ord vill jag skicka med till alla som besöker den här restaurangen. Se till att gå dit med en tom blåsa för skulle det falla sig så illa att du skulle behöva gå på toaletten under kvällen förutsätts det att du inte är längre än 1,60 m. Är du längre än så får du inte plats och är du grabb - glöm stående, du kommer ramla i om du försöker stänga dörren.

Summering

Som ni märker kostar det på att träffa aktienördar men ibland måste man inse att sparande inte är allt. Att investera är inte bara kronor och ören. Kapital kommer i många olika former och man kan faktiskt investera i relationer. Kvällens eskapader bokförs med ett lätt hjärta under relationsbyggande och alla de fantastiska människor jag har samspråkat med i etern har nu fått ett ansikte och den intelligenta vänlighet som frikostigt erbjuds på Twitter erbjuds även i det fysiska rummet.

Tack allihopa för en mycket trevlig kväll.



Bildkälla: thebarn.se

5 kommentarer:

  1. Låter som det var en trevlig tillställning. Fyndigt beskrivet också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör mitt bästa...

      Det var en trevlig tillställning. Att samla aktieägar borde vara obligatoriskt

      Radera
  2. Tack för en kul beskrivning av din utekväll. Det var längesen jag gick på något sådant, men som en Snålgris får jag vänta till jag blir bjuden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde inte du lite bortom stadsgränsen? Jag skickar gärna ett inbjudan nästa gång.

      Radera