lördag 13 januari 2018

Veckans recept: Lax och ärtor

Lax och ärtor låter kanske inte så roligt men jag testade för några dagar sedan att göra en lite krämigare ärtpuré till min dotter och den blev riktigt god. Då tänkte jag att om jag nu faktiskt gör riktigt god barnmat varför begränsa det till barnmat så jag skalade bara upp det hela och efter det äter vi samma mat i hela familjen. Perfekt.



Lax med ärtpuré och rostade potatisar

Jag hittar inget vettigt recept på det här men känner man att man måste ha ett recept kan jag väl rekommendera det här.

Jag skar upp en rejäl laxbit. Totalt snackar vi kanske 400 g lax. Stekte hela biten med lite salt och peppar, dill och citronskal.

400 g frysta ärtor kokades i ett par minuter. Hälldes av och sedan körde jag dem med stavmixer och blandade i flytande milda, salt och vitpeppar tills det blev en lite grynig smet av alltihop. Hade jag inte behövt ta hänsyn till allergier eller vikt hade jag nog kört ca 50 g smör och ett par matskedar crème fraiche i purén för att göra den ännu bättre men dottern är mjölkallergiker och milda är mjölkfri så då kör vi på det och kanske lite vatten för rätt konsistens.

Till detta serverades ugnsrostade potatisar. 400 g oskalade men sköljda potatisar halverades, saltades rikligt med havssalt (fint skall det vara) och kördes in i ugnen en halvtimme tills de var mjuka i mitten.

Purén funkar som sås men vill man ha någonting mer kan man alltid blanda lite dill och citronjuice i ett par klickar crème fraiche så har man en perfekt sås till.

Ekonomi

Precis efter nyår hade mitt lokala Coop erbjudande på färsk lax för 79 kr/kg om man köpte hel sida så det gjorde jag. 125-150 g per person räcker utmärkt så det här blir en ganska billig måltid även det.


På 14 kr per portion är det inte den billigaste maten jag någonsin lagat men lite lyx i vardagen kan man väl unna sig. Och skall vi nu vara petiga kostar det här 35 kr/kg medan en burk barnmat med lax och potatis kostar 49 kr/kg på samma Coop där jag köpte laxen. När jag lagar det själv vet jag vad jag stoppar i bäbisen, vi kan äta tillsammans från varandras tallrikar om det skulle vara så och maten är riktigt fräsch. Att tillaga det här tar dessutom inte mer än ungefär 15-20 minuter effektiv tid och man har middagen på bordet 45 minuter efter starten. Ett par korta avsnitt babblarna på TV och sedan är det mat. Vi behöver inte ens vara två för att fixa det här.

Bra va?


Bildkälla: ica.se och att välja lycka

2 kommentarer:

  1. Sannolikt vet du inte vad du stoppat i din bäbis. Då priset indikerar odlad lax innehåller det saker många inte vet. Fyra av de värsta kemikalierna som hittats är polyklorerade bifenyler, dioxiner, insektsmedlet dieldrin och toxaphene. Dessutom sprider odlad lax parasiter och sjukdomar när de rymmer till vild lax. Vilda laxstammar har tagit stor skada. För att inte tala om vansinnet att det krävs ca 2kg vild fisk omgjord till pellets för att föda upp 1kg odlad fisk. Sådan här djurhållning och innehåll av kemikalier hade aldrig tillåtits på land. Odlad lax är långt ifrån så miljövänligt och hälsosamt som de flesta tror. Som tur är så är betydligt bättre metoder med odling på land under utveckling. Du kan säkert hitta bra och trovärdig information om du googlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken munter kommentar. Tack

      Det här var odlad lax, helt rätt. I vanliga fall brukar det vara fryst, vildfångad lax som är billigast men visst, det finns gift i laxen. Men jag vet då ändå vad det är jag stoppar i ungen. Om jag köper en burk barnmat har jag ingen aning för det går inte att ta reda på.

      Oavsett vilken sida man tar så behåller jag nog min ståndpunkt att om man lagar maten själv har man större kontroll på vad man stoppar i sig och sin familj än om man köper färdig mat. Därefter handlar det om val och prioriteringar.

      Och ta nu ändå och testa receptet men använd fisk du tycker är bra att använda istället.

      Lycka till

      Radera