lördag 20 januari 2018

Sparande i AvL-familjens verklighet - "ny" barnstol införskaffad

Det kanske låter som om jag gnetar hela tiden men det gör jag inte. Det är lättare för en sån som jag att skriva om billiga prylar, sparande och billigt käk än det är att skriva om vilken pryl jag precis köpt. Dels för att jag inte tror att ni hade varit särdeles intresserade av att höra om mina kalsonginköp gjorda på Dressman eller när jag köper en ny häftig blöjpaket.

Om man inte lever ett rafflande liv är det ingen som vill läsa om vardagen. Jag kan inte rekommendera nytt smink, fräsiga designerskjortor eller ny och spännande HiFi för jag konsumerar inte på det sättet men jag kan ge ett exempel från vår vardag som är ganska talande för hur jag tänker.

Hustrun ville att vi skulle köpa en ny barnstol till Joy. Vi har en som fungerar alldeles utmärkt. Den är inköpt på IKEA för någon hundring och är alldeles utmärkt men hustrun vill ha en Tripp-Trapp och efter tillräckligt mycket tjat kommer det bli en Tripp-Trapp stol (Nej här är vi inte sponsrade med en krona).



Tripp-Trapp stolar är bra och Stokke är tydligen "tha shit". De håller i decennier och det finns mängder av dem. En ny kostar 1700 kr men då måste man ha en extrapryl om små barn skall kunna sitta i den och kanske en bricka också och vips är man uppe i 2600 kr. Jag har inte kollat om det finns massa mer prylar men jag vet att syrran köpte en sprillans ny stol och en babyinsats så att man kan lägga ned den nyfödda i stolen. En sådan insats kostar 900 kr till så låt oss avrunda paketet till 3500 kr.

Herr AvL skulle förmodligen få en hjärnblödning om någon sa till honom att han var tvungen att spendera 3500 kr på en barnstol men en Stokke Tripp-Trapp krävdes så då fick det bli begagnat. Efter lite letande skakade jag fram en gammal, välanvänd stol för 150 kr (de går oftast att få för 300-600 kr) men då saknades insats för att små barn skall kunna sitta i den. En sådan hittade jag på Facebook för 125 kr och då fick jag med lite annat bra att ha men då tillkommer det givetvis att stolen är lackat trä och bygeln är svart och hustrun ville ha en vit stol.

Jag är hemma på dagarna och bäbis sover oftast två timmar per dag och lägger sig innan jag så även om en del av "fritiden" går åt för att laga mat och städa m.m. bestämde jag mig för ett projekt.

Stolen sandades och målades. Jag har kvar en del sandpapper och massor av gammal färg från olika lägenhetsprojekt. Mycket av materialet har jag fått av tidigare hyresvärdar som kompensation vid inflyttning eller liknande så jag har inte ens betalat högre hyra för det så jag betecknar det som gratis.



Jag har också en gammal sprayburk med lilametallic hobbyfärg ståendes så nu har vi en vit Tripp-Trapp stol där alla metalldetaljer är lilametalic och alltihopa kostade 275 kr och lite tid. Det är runt 10 % av vad en ny skulle kosta och med tanke på att det varje dag brukar finnas 20-50 stolar till salu på Blocket, Tradera och FB bara här i mitt närområde känner jag verkligen inget behov av att belasta miljön med ytterligare en.

Hustrun fick således som hon ville. Vi betalade en fullt rimlig peng för detta konsumtionsöverflöd och nu kan vi packa ihop Ikeastolen och använda den när det kommer gäster och jag känner att jag sparat nära 2500 kr trots att jag egentligen har spenderat 300 kr helt i onödan.

Fint va?


Bildkälla: stokke.com och att välja lycka

6 kommentarer:

  1. Ja det finns många dyra grejor att köpa till barn. Vi Snålgrisar köper ca 80% av allt på wish/aliexpress eller begagnat. Faktum är att vi också fyndade en tripp trapp stol för 150 kr i närområdet. Förr byggdes grejor för att hålla, vilket märks på dessa oförstörbara stolar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har också köpt lite prylar på aliexpress men det är det ju slut med nu tyvärr. Moms hade varit helt okay att betala men 125 kr i hanteringsavgift för en pryl som kostar 10 kr känns sådär helt klart.

      Radera
  2. Bra gjort, och det behöver inte alltid vara så krångligt att hitta billigare saker. Låter dessutom som att du tycker det var rätt kul att måla och fixa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid en kamp mellan lättjan och min hustrus obevekliga vilja :-) oftast gör min snålhet gemensam sak med min hustrus vilja vilket väger över och då pysslas det friskt. Hade jag tyckt att det var helt okej att lägga tre tusen på en barnstol vi inte behövde hade jag nog aldrig arbetat så men det är ju kul att se resultatet och en hel del andra saker går ju inte att få tag i som man kan pyssla ihop själv och det är ju kul...

      Tack för kommentaren

      Radera
  3. Hej!

    Haha, så har vi också gjort. Tre gånger till och med eftersom vi har tre barn. Om man ska vara petig var det faktiskt ytterligare en generation upp som gjorde det åt oss eftersom vi önskat det som present. Att man dessutom får kvalitet är det inget snack om. Vår tre barn har tillsammans haft sina stolar i över 20 år och de funkar hur bra som helst. Joy kommer kunna sitta bra i många år.

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de där stolarna är ju näst intill oförstörbara. Samma som spjälsängarna. Köper man grejer som stått i någons förråd i 30 år kan man vara ganska säker på att det är i huvudsak riktigt trä i istället för fanerklädd papp och då skall det mycket till för att ungarna skall göra sönder det :-) och med lite tur kan man ju kränga det för samma peng om några år när prylarna inte längre används...

      Radera