onsdag 24 augusti 2022

Starta om smaklökarna

Jag vet inte om detta är allmänt känt men jag vet att jag har nämnt det i en rad olika sammanhang. 

Det fenomen som kallas hedonistisk adaption, dvs att vi vänjer oss vid nya förutsättningar väldigt fort. 

Dvs om du börjar med kall havregrynsgröt till frukost varje morgon känns det som en lyx att få den värmd men mycket snart har du vant dig vid lyxen och kommer vilja ha sylt på gröten. När du har vant dig vid det kanske du vill ha juice till och efter ett tag kommer du vilja ha kokta ägg och förr eller senare kommer du sitta där med din champagne, dina jordgubbar och din ryska kaviar och undra varför livet är så vardagligt och tråkigt.

Man kan givetvis motverka det här genom att backa bandet för vi vänjer oss nästan lika fort när någonting vi uppfattar som negativt inträffar.

Gå tillbaka till din varma, lättsaltade havregrynsgröt ett tag och se vad lyxigt det kommer kännas när du sedan har lite mjölk på.



Starta om smaklökarnaSamma sak gäller det mesta men en sak jag tycker är så fascinerande är att man kan använda det här fenomenet (eller om det är någon biologisk företeelse jag inte läst om ännu) för att kunna uppleva smaker och dofter på nya sätt.

Smak- och luktsinnet förändras löpande hos människor och dessutom påverkas vi av det vi upplever regelbundet.

Tänk exempelvis på en stark parfym eller lukten i en ladugård. Folk som utsätts för den starka doften vänjer sig så att de tillslut inte känner den.

Då kan det vara bra att sluta använda parfym ett tag för att åter igen få möjlighet att njuta av doften.

Jag brukar använda detta knep på alkoholhaltiga drycker.

Den vane läsaren vet att jag är ganska förtjust i både rödvin men också av whisky.

Problemet för mig är att min upplevelse av samma dryck kommer förändras från en dag till en annan. Det är naturligt eftersom vi påverkas mycket av vad vi ätit och druckit tidigare den dagen. Vilka dofter vi har utsatts för. Hur vi mår och hur omgivningen ter sig för tillfället och mycket mer.

Men väldigt mycket kan man förändra genom att pausa konsumtionen någon vecka eller två och det gäller så klart inte bara alkohol även om det är extra bra även av hälsoskäl att pausa drickandet i ett par veckor med jämna mellanrum om man, likt jag, finner ett stort nöje i att uppleva de ädlare dryckerna.

Fördelen rent gastronomiskt är att man (empiriskt testat på en person så jag borde skriva jag) på ett sätt startar om smak- och luktsinnet genom att göra så.

När man nästa gång stoppar näsan i ett glas rökig whisky kommer man få en chock. Även om det är en sort man inte tyckte var så intensiv senast man testade den.

Man kommer också ha en större förmåga att uppleva smakerna och dofterna mer nyanserat och finstämt så att all kola, all vanilj, all frukt, alla örter och allt annat roligt man kan uppleva i dryckernas värld, framträder tydligare.

Så för att summera.

För att kunna njuta tillfullo av det du helst vill lyxa till ditt liv med skall du förvägra dig sagda njutning så ofta du kan för att sedan hänge dig under en kortare period.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar