onsdag 10 augusti 2022

Bra karl reder sig själv - tack vare mamma

I våras köpte vi en gasoldriven myggdödare för att försöka göra sommarkvällarna uthärdliga och den har verkligen gjort ett bra jobb med att hålla nere beståndet.

I höstas när vi flyttade hit fick vi gå in vid fyrasnåret för att molnen med knott var så stora och myggorna drev oss till vansinne.

I år har vi haft igång den där myggjägaren sedan mars/april och även efter sommarregnen är bestånden av mygg och knott mycket begränsade.

Men så en dag slutade maskinen att fungera och det var inte som vanligt för att gasolen tog slut.


Mycket besviken såg jag framför mig hur jag skulle vara tvungen att åka in till den stora staden igen och byta maskinen. Förhoppningsvis skulle de acceptera reklamationen. (Jag avskyr att gå i butiker och ännu värre är det om jag måste köa för att be kundtjänst hantera en reklamation)

Kvällen innan jag skulle åka in och lämna den plockade jag ihop maskinen och då upptäckte jag ett mycket fint snitt i kabeln som jag missat tidigare. Koppatråden var nästan helt av men sladden hängde fortfarande ihop fint i höljet.

Låt mig misstänka att jag trots min försiktighet lyckats gå på den med gräsklipparen för trimmern är osannolik då snittet var så skarpt.

Det är i sådana här lägen jag är glad att min mor var ensamstående.

Min mamma löste allt själv när jag var yngre och det gav mig kunskaper och självförtroende. Det kan mycket väl vara så att jag lärde mig lite saker på någon tekniklektion i skolan också och pappa kanske visade ett och annat de helger jag var där men det mesta av värde från min barndom tackar jag min mor för.

I det här fallet gäller det kunskapen att pilla med el.

Nu var inte det här mer avancerat än att skala ett par kablar och sätta ihop dem igen och därefter tejpa ihop kabeln igen (jag hade ingen krympslang hemma). Men jag har gott om människor i min omgivning som inte skulle få för sig att skarva en kabel eller dra fram ett nytt eluttag men tack vare min mamma kan jag göra ganska många såna där småsaker själv utan att behöva ringa en elektriker i tid och otid.

Dessutom slapp jag nu en resa till en stor butik med begränsade personalresurser.

Happy me

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar