lördag 2 juli 2022

Roliga företagsnam

Jag har jobbat med företag ganska länge nu och ibland kommer man i kontakt med en företagare som haft lite roligt när de döpte sitt företag.

Det är ganska ofta ordvitsar inbakade i namnet och det verkar som om många bolag härstammar från Göteborg.

Dock har jag också ganska ofta kommit i närheten av bolag som bara inte verkar ha tänkt på hur bolagets namn skulle kunna uppfattas.

Typiskt sett är det företagsnamn som betyder någonting annat på ett annat språk men ibland blir det bara fel.


Som när företaget Locum valde att sätta ett hjärta på lite fel ställe (även om just det faktiskt är ett exempel på när det blir fel på ett annat språk).

Man skulle kunna tycka att med internets framfart borde det bli mer sällsynt men i dagarna körde jag några mil och noterade två företagsnamn på enorma skyltar utefter vägen.

Det ena var företaget som valt att förkorta sitt namn IBS. Jag har ingen aning om vilket företag det var och vad det hette egentligen men i min värld är IBS förkortningen för Irritable Bowel Syndrom. Tror inte det var det bolaget tänkt sig.

Fru AvL skrattade plötsligt till när vi körde förbi en padelhall. Jag hade helt missat det roliga i detta även om jag har svårt för det mesta som blir så fruktansvärt hypat som just padel har blivit men tydligen finns det ett välkänt musikstycke av Cardi B som har samma namn som företagets förkortade namn.

Detta förkortade namn var ganska väl synligt från vägen.


Om du är av känslig konstitution eller minderårig bör du undvika att klicka på nedanstående länk men om du, likt jag, inte är uppsjungen på allt Cardi B har producerat men vill förstå det roliga så rekommenderar jag att du lyssnar på låten jag länkar till här nedan.



Ha en trevlig helg




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar