onsdag 3 mars 2021

Månadsavstämning februari

  Inlägget innehåller affiliatelänkar

Det är dags att sluta vara så himla bitter. Jag börjar tycka att det är tråkigt att vara inlåst men februari har dels bjudit på ljusare och ljusare dagar i kombination med lite snö vilket gör dagarna lite extra ljusa. Dessutom kommer vi närmare våren och vaccinet. Allt i ett.

Utöver det har februari varit en ganska okej månad. Familjen har varit förkyld och hemma 3 av fyra veckor så herr AvL har fått möblera om i sovrummet och köpa kontorsmöbler för det blev ohållbart att sitta på en pinnstol med datorn på sängen. Underbart skönt att faktiskt ha ett skrivbord och en kontorsstol igen.

Börsen har varit mer spännande än portföljen men jag har inte hunnit med ekonomin i särdeles stor omfattning för det nya jobbet har tagit mycket tid i anspråk. Februari har på det hela taget varit en riktigt rolig månad.

Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Den här månaden har varit ganska spridd. Jag har mest fyllt på med småduttar i bolag jag tyckt varit hyggligt värderade. Det enda större jag gjort är att jag köpt in en skaplig post Essity på 260 kr/st och så började jag så sakteliga köpa in mig i ett, för mig, nytt investeringsbolag som heter Byggmästare A J Ahlström runt 173 kr/st. Tyvärr gör jag alltid så att jag inte bara trycker till och köper det jag vill ha utan småduttar så jag fick inte in mer än 0,5 % av portföljen där innan någon bestämde sig att aktien var värd 15 % mer. Jag tror nog att aktien är värd ungefär 200 kr/st men nu är det ingen självklar rabatt längre i mina ögon och det är ju lite tråkigt.

Portföljutveckling

Det egenhopsnickrade AVL-indexet avslutade månaden på +0,93 % (+2,41 %). YTD ger detta ett resultat för indexet på +3,37 % (+2,41 %). 

Portföljen avslutade månaden på +0,79 % (+2,15 %) vilket ger att året ligger på +2,96 % (2,15 %).

Portföljen släpar fortfarande efter jämförelseindexet och avståndet utökas men jag är inte så himla orolig över det. Det brukar jämna ut sig när utdelningssäsongen börjar närma sig sitt slut. Dessutom ser det fortfarande ut att vara samma förhållanden som gällt i ungefär fem år nu att om index går fort upp hänger portföljen inte med och samma sak åt andra hållet. Det brukar betyda att eftersom skyddet på nedsidan tenderar att vara aningen starkare vinner portföljen i längden.

Sparande

Den här månaden fick jag en inkomst som nästan får ses som det nya normala. En heltidslön utan några justeringar för sjukfrånvaro m.m. Ganska mellanmjölk helt enkelt. Skillnaden är att vi sitter hemma hela dagarna och även om vi i vanliga fall har en ganska billig livsstil spelar det roll att vi inte shoppar alls och inte kör någonstans m.m.

Den här månaden sparade jag 75,38 % (79,17 %) och tar man bort utdelningarna blir det 70 % i sparkvot. Det är en rejäl sparkvot och en ganska rejäl summa i kronor och ören också.

På helårsbasis ligger sparkvoten på 77,21 % (79,17 %). Jag hoppas kunna sänka min sparkvot till ca 40 % i år men med tanke på att jag förhoppningsvis kommer få ett skapligt lönelyft i och med den nya tjänsten jag nu har ser det inte så lovande ut.

Utdelning

Februari brukar vara en av de svagaste månaderna för portföljen men eftersom några bolag försökte skynda ut en del utdelning så har vi ändå landat ganska hyggligt. Bra start på utdelningssäsongen även om det just nu ser ut som om den totala utdelningen kommer bli lite lägre än jag förväntade mig initialt.

Utdelningarna täckte 16,09 % (14,13 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Med månadens utdelningar skulle jag i teorin klarat av att inreda kontoret jag nu sitter i och skriver detta inlägg.

Portföljen har täckt totalt 2,86 % (1,52 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Målet för året är 30 % och det kan funka om bankerna får lov att leverera i höst och lönen kommer in som den skall. 

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.



Bild: AvL

Jag mottog 13,90 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2020. 

Livskvalitet

Det märks tydligt på humöret att det blivit aningen ljusare på dagarna. En annan sak som märks är att jag har klarat av att komma ut lite mer och att jag fått ett nytt spännande jobb.

Tyvärr medför jobbet att jag återigen jobbar lite mycket men jag föreställer mig att det kommer att lösa sig ganska snart.

Vi har varit småförkylda hela månaden vilket är trist men då har jag passat på att meditera en del vilket gör en del skillnad det också.

Hälsa

En anledning till önskemålet att få vaccinet i kroppen är att kunna träffas och umgås med vänner men en annan anledning är att åter våga gå till gymmet. Jag tycker det är sjukt mycket enklare med motivationen när jag har någonstans att gå.

Just nu blir det alldeles för mycket onyttig mat och det vägs bara upp med lite promenader vilket inte riktigt räcker för balans.

Summering

2021 har börjat ganska hyggligt men det finns potential för mycket skoj i sommar. Det ser vi fram mot.

//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan omräknat för innevarande års kostnadsnivå.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar