onsdag 2 december 2020

Månadsavstämning november

  Inlägget innehåller affiliatelänkar


November är redan förbi och vi närmar oss med stormsteg en coronajul. November såg introduktionen av en stegräknartävling på jobbet och eftersom jag inte riktigt kan hantera tävlingar gick jag all in. Det var fruktansvärt längesedan jag var så aktiv som jag varit de senaste veckorna och jag börjar få lite svårt att röra mig.

Hela tävlingens mål var att man skulle gå ungefär 300 000 steg på en månad dvs 10 000 steg om dagen och så loggas det i en app. De tre första veckorna snittade jag 300 000 steg per vecka ungefär så ni förstår att jag är en gnutta galen.

Utöver det har ju den här sjukdomen vi har sett i världen spridit sig ganska kraftigt igen vilket gör att vi ägnar oss åt ganska skarp distansering. Det börjar bli pisstrist att inte träffa sina vänner men jag tillhör inte kategorin idioter som tycker att det är rimligt att gå ut på krogen och parta loss sista helgen innan nya, striktare restriktioner för jag fattar att man kan få covid även helgen innan... Så alltså... Vi umgås inte med folk och det är faktiskt inte samma sak att umgås digitalt även om jag är väldigt tacksam för att det alls är ett alternativ nu annars hade jag nog blivit knäpp på riktigt.

Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Jag var tvungen att kolla på Avanza om jag hade gjort några transaktioner alls och det är klart att jag hade men det var inte mer än ett par stycken. Jag köpte några Eolus för 133 kr och några Duroc för 24,20 kr. Dessutom köpte jag en hel del Xact högutdelande under 115 kr men allt det var i början av månaden och därefter gick börsen spikrakt upp och köpknappen slutade glöda varför jag nu helt plötsligt har 5 % mer kassa än jag brukar för ett par inlösen har skett som gett mig ganska mycket spelrum. Kommer det en krasch nu är jag väl förberedd att köpa för mycket för fort :-)

Portföljutveckling

Det egenhopsnickrade AVL-indexet avslutade månaden på +11,62 % (-3,58 %). YTD ger detta ett resultat för indexet på totalt +10,36 % (-1,08 %). Det är helt vansinnigt vad som kan hända på bara en månad.

Portföljen avslutade månaden på 10,02 % (-4,17 %) vilket summerar året till totalt 12,01 % (+1,81 %).

Får jag den här avkastningen varje år för all framtid kommer jag skratta hela vägen till banken.

Sparande

Den här månaden var aningen mer rimlig inkomstmässigt även om jag är van vid mycket lägre nettoinkomst än så här. Jag har dock fortfarande inte gjort av med några pengar för även om black friday har passerat och jag passade på att köpa lite julklappar så har vi inga stora, dyra önskemål i familjen så det blev inte så dyrt ändå.

Den här månaden sparade jag 85,95 % (82,44 %) och tar man bort utdelningarna blir det fortfarande ca 75 % i sparkvot. Även om det är kul att kunna spara mycket börjar det nästan bli lite tjurigt att spara så här mycket...

På helårsbasis har jag sparat totalt 67,88 % (65,91 %). Målet för helåret var att komma ned till 40 % i sparkvot men det har varit omöjligt under ganska lång tid. Jag får bara tänka att sparandet inte skett för att jag försakat familjen utan för att världen har begränsat oss och att jag får försöka ta igen det senare.

Utdelning

November brukar vara en mellanmånad men även den här månaden kom det lite extra som inte brukar komma i november och en del extraordinära utdelningar som inte kommer upprepas vilket kryddade till situationen.

Utdelningarna täckte 38,49 % (18,65 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Jag hade kunnat köpa all mat i ett kvartal för de pengarna och det är riktigt trevligt att veta.

Portföljen har täckt totalt 26,18 % (22,97 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Målet för året var 25 % med den skillnaden jämfört med föregående år att kostnadsbasen är höjd avsevärt. 

Jag hade egentligen aldrig trott att jag skulle nå fram men tack vare att en stor del av portföljen har levererat extrautdelningar under året gick det. Det skall bli spännande att räkna på vad som skulle kunna vara möjligt för nästa år.

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.



Bild: AvL

Jag mottog 106,39 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2019. Den stora skillnaden härstammar tyvärr huvudsakligen från omständigheter som inte kommer upprepas nästa år men med lite normalare förutsättningar blir förhoppningsvis 2021 ändå ett hyggligt år.

Livskvalitet

Det är utmanande att vara så isolerad som jag ändå är. Jag är glad att jag har ett jobb som ändå innebär att jag ofta kan ta tillvara på de få ljusglimtar vi får under november och jag är väldigt glad att jag har min familj annars hade det blivit väldigt ensamt.

Jag skall nog ta och sluta gnälla och bestämma mig för att familjen skall börja umgås mer digitalt med folk vi saknar... Så får det helt enkelt bli.

Hälsa

Jag upprepade förra månadens hälsostatus relativt noga bortsett från att jag inte var förkyld den här månaden. Däremot var jag sjukskriven på 50 % (vilket innebar att jag jobbade 75-100%) så jag hade gott om tid att ta långa promenader och att se till att kosthållningen funkar någorlunda så kroppen mådde ganska bra av den här månaden.

Att jobbet håller en aktivitetstävling mellan 10/11-10/12 och jag under november därför klarade av lite drygt en miljon steg hjälper ju till mot viktmålet men eftersom jag ofta passar på att äta mer har det inte gett så våldsamt stor effekt som man hade kunnat tro att gå en sträcka motsvarande Göteborg till Östersund. Men inte här heller skall jag klaga. Några kilo lättare är jag och det är ju trevligt.

Summering

Nu ser vi fram mot en lugn och tyvärr lite ensam jul men som ljuspunkter ser vi också fram mot en halvlång ledighet vilket skall bli väldigt skönt. 2021 väntar runt hörnet och jag hoppas verkligen att det blir ett bättre år än det vi snart lämnar bakom oss.

//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan omräknat för innevarande års kostnadsnivå.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

3 kommentarer:

  1. Visst är det lite fascinerande ändå att något så pass enkelt som dagliga promenader faktiskt kan påverka ens vikt ganska mycket på relativt kort tid? Jag sänkte själv min vikt omkring 10 procent bara med det på något år.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investeraren....det där gäller inte alla. Jag gick till jobbet hela förra vintern, var ute och tränade ett par ggr i veckan coh gick inte ner ett gram. Hoppade socker och levde förhållandevis hälsosamt. Men det där med " gå ut och gå och minska i vikt " är inte direkt sant. Tror mitt snitt låg på 15 000 steg om dagen. fast det låg ju långt från de 43 000 stegen om dagen som AVL gått :)

      Radera
    2. SJälvfallet råder olikheter mellan individer även på detta område. KOnstigt vore det annars. Men att regelbunden motion generellt stärker hälsan råder nog inget tvivel om. Kan man dessutom ändra lite i kost och livsvanor i allmänhet så når många långt. Man måste även ha uthållighet, disciplin och konsistens i detta, annars blir resultatet skit. Mitt måtto är förövrigt att allt jag bestämmer mig för kan genomföras.

      Radera