torsdag 6 augusti 2020

Heminredning på rea

Vi har semester. Det märks onekligen på saker vi hittar på under dagarna. En av aktiviteterna vi ägnat oss åt är heminredning. Vi har en ganska öppen planlösning för vardagsrum och kök vilket innebär att vi har 5 stora fönster och en fransk balkong i "samma" rum.

Fru AvL favoriserar lila, rosa och blå/turkos toner på textilier och det mesta förutom textilier skall vara vitt.

Tidigt under semestern konstaterades det att vi behövde nya gardiner för, i stort sett, hela lägenheten och vi behövde nya dukar till köksbordet, nya kuddfodral och nytt överkast till dagbädden osv...

Från IKEA-katalogen

Men oavsett hur raljerande jag skriver kan jag också konstatera att min hustru numer har ett oerhört förfinat sinne för ekonomi och efter noggrant övervägande kom hon med inköpslistan.

Bland annat ingick gardinerna på bilden. De heter Hilja och hittas på IKEA. Men nu råkade det vara så att den lila varianten var på väg att utgå ur sortimentet så den kostade inte längre 179 kr per par längder (145*300 cm) utan var nedsatt i pris till 99 kr/par.

Herr AvL fick åka ut och kryssa mellan övriga besökare och konstaterar snabbt att de fyra paketen gardiner som skulle finnas inte längre fanns men däremot fanns samma gardin fast en halvmeter kortare. Den skulle också utgå inom kort så istället för 129 kr som stod som pris på nätet hade de märkt ned priset i butik till 59 kr/par.

Redan 179 kr för 6 meter tyg som är färdigsytt som gardiner är syndigt billigt även om tygkvaliteten är låg. 59 kr för 5 meter färdigsydda gardiner är pinsamt billigt. Det är så billigt att det gör ont i själen hos någon som alls kan föreställa sig vilka insatsvaror som krävs för att skapa slutprodukten. Men jag köpte dem ändå. vi har dessutom inte 2,5 meter högt till gardinstängerna så vi klippte av en bit och sydde om gardinerna och biten vi klippte av blev perfekta som bordslöpare.

Till detta lades en hög snuskigt billiga kuddfodral som oftast var nedsatta i pris (Vad är det frågan om? Är inte lila inne längre?), två köksbordsdukar, ett överkast för för 150 kr (dubbelsäng), en handfull dekorativa tyglådor för en öppen hyllmöbel och ytterligare 2 uppsättningar gardiner.

Vi har heminrett större delen av lägenheten med nya textilier och hela kalaset gick på under 750 kr. Då fick vi allt ovan och 6 stycken nya dekorkuddar, en nyklädd pianopall och tror ni inte på tusan att den lila färgen på de där tyglådorna hustrun ville ha var utgående så jag fick be om att få köpa utställningsexemplaren. Som kompensation för att jag utsatte mig för att andra människor hade andats på lådorna fick jag 75 % rabatt (oombett).

När hustrun andades orden heminredning såg jag tusenlapparna segla iväg för vinden men när vi har transformerat hela vårt hem för priset av en kvarterskrogsmiddag för familjen exklusive dryck känner jag mig oerhört nöjd trots att jag verkligen försökte utstråla glädje och lycka vid förslaget om heminredning och dölja hugget av snålhet som ekade genom min själ.

Vad gör du på semestern?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar