lördag 8 juni 2019

Restaurangbesök; Kök & Bar 67

Under påskhelgen hade vi svägerskan på besök och fick möjlighet att ta några timmar för oss själva eftersom svägerskan väldigt gärna ville vara barnvakt. Jag är inte den som är den. Om hon vill få en möjlighet att bonda med vår dotter skall hon få den möjligheten.

Vi ville dock inte gå iväg för långt eftersom vi inte haft barnvakt särdeles många gånger vilket innebär att Joy inte är van vid andra vid nattningen m.m. Tyvärr börjar utbudet på Eriksbergssidan av älven bli lite uttjatat för vi har varit på nästan alla tillgängliga restauranger men vi hade en hotellrestaurang kvar att testa.

Bild: Goteborg.com

Kök & Bar 67

Bredvid Eriksbergshallen ligger Quality Hotel 11 och deras restaurang, Kök & Bar 67, ligger på våning 6 med utsikt över hela Göteborg.

Menyn är inget exceptionellt men några trevliga alternativ fanns det. En sak reagerade jag dock på och det var att det inte fanns en enda rätt på menyn som var både laktosfri och glutenfri på samma gång. Folk som jag skall inte förvänta sig att kunna äta överallt så det är lugnt för min del men som f.d. kock kan jag tycka att det är en aning dåligt planerat eftersom det är så vanliga allergier.

Vinlistan var inte heller den särdeles spännande men vi valde tillslut att dela på en gravad oxfilé med syrade rödbetor och getostcrème. Det var tveklöst kvällens bästa rätt och dessutom valde servitrisen ett riktigt trevligt vin till den.

Huvudrätten var så intetsägande att jag inte längre minns vad jag tog men jag har för mig att det var en torskrygg med brynt smör och kokta potatisar med skal på.

Jag har inget emot skal på tunnskalig potatis men eftersom resten av anrättningen saknade smak blev den mest framträdande smaken potatisskal och det är inte särdeles charmigt.

Vi avslutade med några godisbitar och ett glas vin i barsektionen på ovanvåningen med en fantastisk utsikt.

De främsta fördelarna var att det i alla fall inte gjorde särdeles ont i plånboken att äta där och utsikten var fantastisk. Personalen var kvick, trevlig men lite okunnig när det kom till utbudet.

Klart negativt (och någonting vi hade kunnat räkna ut med våra bakdelar om vi hade tänkt lite) var att det givetvis kommer vara en hel del barnfamiljer som äter där om man går dit, en hotellrestaurang, på helgen... Påsklovshelgen...

Nu gick vi dit precis mellan det som rimligtvis bör vara första och andra sittningen så vi missade det mesta av barnabekymren vi var där för att slippa.

På det hela taget en behaglig upplevelse och för den som bara behöver bli mätt eller vill ta ett glas vin i en mysig miljö kan det här alternativet fungera alldeles utmärkt men det kommer inte stå högst upp på vår lista nästa gång vi får barnvakt.



2 kommentarer:

  1. Göttigt. Jag undviker allt för dyra restauranger. I göteborg håller jag mig mest till turkisk mat samt sushi för under 200kr per rätt.

    SvaraRadera
  2. Hej bagaren

    Som jag ser det fylls olika behov av olika restauranger. Pizza, sushi m.m. gör att man blir mätt och det kan vara gott. Aningen dyrare kan fylla funktionen av umgänge. Man umgås och äter någonting gott.

    I det dyraste skiktet är det sällan ens motivation är hunger. Till sådana restauranger går man för upplevelsen.

    Jag tycker perspektivet är viktigt när man väljer restaurang. Vad vill jag få ut av besöket.

    SvaraRadera