torsdag 8 november 2018

Ett äpple och en kaffe

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Den femte juli köpte jag en hel rad amerikanska aktier. Avanza bjöd på courtaget eftersom det hade varit en amerikansk högtid dagen innan. Jag tackade och tog emot och några dagar senare skrev jag om de flesta av mina affärer i det här inlägget.

Jag hyvlade av ett par innehav och köpte på mig småposter av en drös bolag. De flesta av köpen har blivit helt okej även om jag hade klarat mig utan att köpa Thor för en hundring men eftersom jag bara köpte en för det sista bottenskrapet i plånboken är det inte så blodigt trots en nedgång på typ 25 %.


Starbucks

Det jag inte skrev om var att jag köpte en handfull aktier i Starbucks för 48,70 dollar/st. Jag skrev inte om det för jag hade planen att jag skulle skriva en lång fin analys om bolaget där jag motiverade mitt köp.

Nu råkar det köpet ha föregåtts av en relativt okej analys. Jag visste att jag köpte ett bolag som höjt utdelningen i nio år i rad, senast med 20 %. 3 % direktavkastning och ett p/e på 15. Bolagets omsättning har dubblats de senaste tio åren och vinst per aktie har ökat från 43 cent till årets 3,24 dollar. Det senare är över 22 % per år i genomsnitt vilket är ganska magiskt.

Vad jag inte hade gjort var att fundera över när det var rimligt att köpa aktien. När var priset det rätta.




När man tittar på treårsgrafen ser det halvinspirerande ut men tydligen skall man ha tur ibland. Det är nu jag har ett problem.

Bolaget rapporterade sitt helår nyligen och man kunde konstatera att omsättningen ökade 10 % YoY, marginalen sjönk ett par procent men EPS ökade med 64%. På det hela taget tyckte marknaden att det var en strålande rapport och rapportdagen är den där sista spiken som syns i grafen ovan.

Så frågan är - när skall man sälja?

Jag har en vinst på 36 % och har mycket svårt att tro att det kommer fortsätta på samma vis de kommande åren. Jag hade hoppats på 5-10 % om året och har nu fått ett halvt decenniums avkastning på fyra månader. Tacka och ta emot eller sitta kvar?

Aktien handlas nu till över 20 i p/e trots en vinsttillväxt på nära 65%. Jag skulle säga att det har gått lite väl fort. Givetvis skall aktien ha ett högt pris och ett högt p/e om man kan förvänta sig samma tillväxt år in och år ut men analytikerna verkar inte tro att tillväxten skall hålla i sig och ärligt talat tror inte jag det heller.


Apple

Mitt andra köp var Apple för 185,55 dollar/st och även där fanns det en grundläggande analys men där var jag osäker på om jag trodde att marknaden skulle fortsätta acceptera aktien vid p/e 15-16 när man för några år sedan inte ens kunde drömma om att sälja aktien dyrare än p/e 10 pga oro för att telefonförsäljningen skulle upphöra.

Jag köpte några aktier och höll tummarna. Jag är ganska säker på att bolaget kommer sälja prylar länge än och fram till för en vecka sedan verkade alla tycka likadant för aktien klättrade och klättrade tills bolagets kvartalsrapport berättade att man hade sålt 47 telefoner mindre än analytikerna hade spått i sitt kaffesump (vissa siffror kan vara påhittade).

Aktien tappar 7 % på en dag för det räcker inte att vinst per aktie ökar med 41 % och omsättningen stiger med 20% för det finns ju alltid en risk att bolagets telefoner skall sluta sälja.

Återigen har jag ett problem. Enligt 4traders tror analytikerna att bolaget skall leverera de kommande åren och förväntat p/e för nästa år ligger på under 15 igen trots att jag nu sitter med en vinst på 15 %. Jag är helt säker på att Appleuniverset kommer överleva och jag har ganska svårt att tro att folk kommer ändra sig helt plötsligt och byta till android bara för att den nya telefonen kostar 16000 kronor mer än förra varianten. Folk verkar köpa vad som helst bara det har ett halvätet äpple på sig.

Problemet i det här fallet är nog mer att jag inte förstår bolagets produkt. Jag är inte Applefan så jag förstår inte tjusningen. För mig är en telefon en telefon och en klocka skall ha visare. Jag är helt enkelt inte särdeles övertygad och vet inte om jag kommer orka följa bolaget. Skall jag då ha kvar aktien?

Summering

Det här är egentligen bara spridda tankar från en trött och förvirrad småbarnsfar. Jag behöver skriva lite för att samla tankarna. Om du har läst så här långt och råkar ha en åsikt du vill dela med dig av får du jättegärna göra det för jag kan behöva en andra åsikt i frågan men vill du hålla dig utanför så är det också helt okej.

När jag har låtit det här snurra lite kommer jag säkert bestämma mig för några försäljningar. Problemet med det är att jag inte har en aning om vad jag då skall göra med pengarna.

Jaja, den som lever får se.








6 kommentarer:

  1. Tid i marknaden och i aktien vinner över tid. Är du långsiktig så skippa sälj och försöka tajma toppen, det funkar inte över tid, kostar bara courtage. Passa på fyll på i sämre tider istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Den floskeln använder jag själv regelbundet men nu var det inte det som var kärnan i inlägget utan min huvudsakliga brist på analys och osäkerhet gällande huruvida jag skall äga aktierna alls.

      Jag fortsätter fundera

      Radera
  2. Om du inte har något annat du vill köpa för pengarna tycker jag inte att du skall sälja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Då tolkar jag det som att baksidan av myntet är - har du annat att lägga pengarna på är det bara att sälja?

      För jag har nästan alltid annat att investera i som jag tycker känns rimligt prissatt.

      Radera
  3. Om jag hade större positioner (sett till mitt totala innehav) så skulle jag vikta ner mig med kanske 50%. Då hämtas en del vinst hem samtidigt som man fortfarande är med på ett eventuellt tåg uppåt. Är innehavet litet i förhållande till portföljens storlek och jag trots detta tvekar på att behålla så hade jag sålt allt. Jag vet att många grämer sig av att ha gått ur aktier för tidigt men ännu mindre kul att gå ur försent. En del bolag är mer tillfällig succéer än andra och både Apple och Starbucks känns som bolag som kan bli ersatta av andra nyare och hetare alternativ inom en inte alltför snar framtid. Dock är jag ingen expert på något sätt så du kan säkert få bättre råd av någon annan smart läsare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym

      Som du ser ovan blev inte diskussionen särdeles omfattande så jag uppskattar din kommentar. Tack!

      Jag jobbar med hyperdiversifiering så de flesta innehav är ganska små och jag tvekar så eventuellt blir det en försäljning...

      Radera