tisdag 2 oktober 2018

Investera med hjärtat eller hjärnan?


Inlägget innehåller affiliatelänkar

Sedan dottern kom har det blivit mindre tid för bloggen. Jag hoppas att det inte märkts så mycket men jag känner att det har blivit väldigt många inlägg av karaktären generella spartips, käcka livsstilsknep, livsuppdateringar från familjen AvL och annat flum man kan skriva utan överväldigande mycket efterforskning och bearbetning.

Jag vet inte om det är dåligt i sig men jag tycker det är kul att skriva om bolag, skriva analyser och utmana mina egna investeringar men den typen av inlägg vill jag inte skriva halvhjärtat och då har det helt enkelt inte funnits tid. Jag hoppas fortfarande att jag skall få lite sådan tid över men dagens inlägg kommer kanske ta 20-30 minuter att skriva medan ett riktigt genomarbetat analysinlägg med enkelhet kan ta 6-10 timmar att skriva. Till och med en lite slarvig rapportgenomgång kan lätt ta ett par timmar och tydligen tycker inte små barn nödvändigtvis att pappas egentid är särdeles viktig.

Nog beklagande. Idag tänkte jag reflektera över hur jag kommit att investera på sistone för det sammanfaller en hel del med den minskade tiden för analys.


Analys vs Känsla

Jag vill börja med att konstatera att jag inte menar att man bara skall sätta sig ned en eftermiddag och "känna" när man läser börslistan. Jag loggar inte in på Avanza, kollar börslistorna och mumlar för mig själv "- Välj det rätta, välj Cloetta. Det känns ju fräscht. Jag får en så bra känsla i magen när jag ser en kexchoklad att jag bara måste köpa lite aktier i bolaget."

Det finns dock en distinkt skillnad mellan analytisk investering och känslostyrd investering men jag vill påstå att även när jag låter känslor styra i större utsträckning finns det en hel del analys bakom.

Analys
För mig är en analytisk investering att man sätter sig in i bolaget. Man läser årsredovisningar, kvartalsrapporter, man försöker bedöma framtidsutsikterna för bolaget, dess marknad osv. Man kanske också letar upp andra investerares analyser eller tidningsklipp osv för att få en bredare grund.

Jag tenderar också att klättra in på någon databassida och leta upp en drös med nyckeltal och andra bra siffror (klart man kan räkna själv men det är trevligt med lite hjälp) och allt detta leder ofta fram till ett beslut - köp eller inte (sälj eller inte kan givetvis också vara aktuellt).

Känsla

Här handlar det för mig mycket mer om en grundligare analys. Oftast har jag en rimligt god koll på bolaget sedan tidigare och nu har jag lite pengar att spara så jag stoppar fingret i munnen, lyfter det mot vinden och försöker ta reda på åt vilket håll det blåser.

Det gäller oftast bolag jag tidigare har analyserat men som jag inte djupdykt i på några år. Då har jag grundanalysen i ryggen och kanske det enda jag gör är att snabbt kolla nyckeltalen så att ingenting drastiskt har hänt, scrollar nyhetssidan på Avanza för att kolla rubrikerna och ser allt okej ut så köper jag.

Det är ungefär så känslostyrd jag blir.

Äh det var inte riktigt sant... Några investeringar har jag gjort utan egentlig analys.

Jag har exempelvis en slant investerad i Fortnox. I det bolaget har jag nog fortfarande inte orkat öppna en årsredovisning. Det ligger på min Att-göra lista men det verkar aldrig bli av. Däremot har jag de senaste fem åren använt bolagets produkter, jag har sett utvecklingen, jag har pratat med kundtjänst osv.

Jag har en kontakt med bolaget som gör att jag har en uppfattning, en känsla.

Utöver det följer jag ett gäng människor på twitter som tenderar att lägga ut riktigt välgrundad och lättöverskådlig information om bolaget och jag har ingen anledning att tro att de ljuger så jag använder informationen vilket tenderar att vara en sammanfattning av de viktigaste parametrarna.

Sen tittar jag på nyckeltalen och konstaterar att ett p/e över 80 och ett p/s på 12-14 är helt vansinnigt men med historisk tillväxt och en hygglig tro om framtiden borde det inte ta mycket mer än 1-2 år innan ett köp på dagens nivå får anses relativt billigt.

Ett köpbeslut här är ganska starkt grundat på min känsla för bolaget, min känsla gällande mina twitterkollegor och min känsla gällande framtiden på den här marknaden.

Ett annat exempel är Investor. Detta är ett bolag jag har lite som en fond. Ett bolag jag köper i när stjärnorna står rätt och jag inte har någonting annat jag vill lägga pengarna på. Om jag inte hittar någon inspiration annorstädes kilar jag in på IBindex för att kolla dagens substansrabatt, kollar av börsdata för att se på vilken nivå direktavkastningen ligger för tillfället och känner jag mig tillfreds köper jag.

Summering

Okej då väl. Det blev som vanligt ett lite längre inlägg även om det bara är text utan bevisföring. Det fåtalet gånger jag kikat in på en skönhets- eller modeblogg förvånas jag alltid av att hundratusentals människor kan vilja läsa de där fyra raderna dålig text under dagens bild. Jag har i alla fall mycket dålig text under mina bilder.

analys kontra känsla är för mig inte ömsesidigt uteslutande investeringsmetoder men jag tenderar att gå mer på känsla när jag upplever längre perioder av tidspress. Under sådana perioder hetsäter jag kanelbullar och spontanköper en handfull Investoraktier bara för att få den dagliga endorfinkicken.



I tider av ändlös energi och fritid sätter jag mig glatt i min favoritfåtölj med ett glas gammal whisky och läser en mossig gammal årsredovisning. Just där och då ser jag förmodligen ut som ett av John Bauers troll. Helt insjunken och kamouflerad mot bakgrunden. Kommer du för nära kommer jag säkert lukta som ett gammalt troll också.



Bildkälla: freeimages.com och runeberg.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar