torsdag 6 april 2017

Nobinas bokslutskommuniké

Idag kom Nobinas bokslutskommuniké och den smög förbi marknaden näst intill omärkt. En kort stund dippade kursen 2,5 % ned till 50 kr och då passade jag på att köpa på mig en liten handfull aktier till.



Bokslutskommunikén

Det jag tog med mig från rapporten var flera men en sak jag tycker är viktig är att man anställt Magnus Rosén som VD efter Avgående Ragnar Norbäck. Även om vi vetat det här ett tag så känns det ändå riktigt skönt att få det här klart. Man kunde innan jul kunde man i Affärsvärlden läsa att Magnus tidigare var VD för Remirent och nu senast arbetat som rådgivare inom investmentbolaget Nordstjärnan så han kan säkert göra ett bra jobb på sin nya tjänst. Fint är ju att han kommer få ett halvår med Ragnar som guide vilket borgar för ett tryggt överlämnande.

Siffror

Bolaget tuggar på. Nettoomsättningen ökade på helåret med 6,5 % och rörelseresultatet ökade 6,9 % vilket ser bra ut. Det är ingen raket vi har att göra med men det passar mig toppen.

Kassaflödet är starkt även om det vid första anblick kan se ut som om ett kassaflöde på 114 MSEK är betydligt lägre är förra årets 234 MSEK kan man konstatera att kassaflödet från den löpande verksamheten ökat med 45 % till 1234 MSEK och anledningen till föregående års starka siffror är att man fick in 850 miljoner i aktielikvider vid börsnoteringen.

Andra positiva siffror är att man ökar EBT-marginalen från 3,6 % till 4 % och närmar sig sitt mål om 4,5%. Nettoskulden sjunker från 3,7 ggr till 3,2 ggr och tillsammans med en rejäl hög likvida medel säger det mig att det kan tänkas finnas utrymme för förvärv eller kanske en extrautdelning för den optimistiskt lagde.

Resultatet per aktie landade på 5,86 kr och av det skall man enligt utdelningspolicyn dela ut 75 % men styrelsen föreslår en utdelning på hela 3,10 kr vilket ger en utdelningsprocent på 77. Mycket förnämligt i min bok. Det innebär en utdelningstillväxt på 19 % och 3,10 kr ger en direktavkastning på straxt över 6 % vid en aktiekurs på 51 kr.

Det kan vara viktigt att här också reflektera över att man har avslutat kontrakt på ganska många bussar vilket gör att siffrorna i närtid kan komma att verka svaga och det skulle kunna ge en press på aktiekursen och det kan också leda till att utdelningen nästa år blir en aning lägre men man ser också att det finns fina möjligheter för tillkommande trafik under andra halvan av verksamhetsåret som gör att som helhet kommer nog kommande verksamhetsår bli ett hyggligt år det också.

Summering

Med en vinst per aktie efter skatt på 5,86 kr får vi ett P/E på 8,7 men då skall man veta att man i dagsläget har ett förlustavdrag som förbättrar resultatet. Väljer vi att räkna utan det är resultatet istället 3,09 kr/aktie vilket ger ett P/E på 16,5. Båda priserna är rimliga även om jag hellre betalar 9 än 16 ggr årsvinsten.

När jag tittar på värderingen av bolaget och slänger in aktien i en diskonteringsmodell tycker jag nog ändå att det borde finnas kurspotential på 15-25 % i aktien lite beroende på vilka antaganden man gör. Det innebär att jag ganska glatt köper den här aktien under 55 kr.

Utdelningen kommer i juni och tills dess hoppas jag få in ytterligare några tusenlappar i Nobina.



Bildkälla: Nobina.se




4 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med dig, jag äger också detta fina bolag långsiktigt. En riktig kassako. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag instämmer också till fullo. Nobina är helt klart en favorit.

      Mvh Avfart Frihet

      Radera
  2. Håller sig priset runt 52 kr så kommer jag också att fortsätta att köpa. Jag tycker Nobina är ett bra långsiktigt innehav.

    MVH http://money-f-nothing.blogspot.se

    SvaraRadera