lördag 9 mars 2019

Vad är rikedom?

Jag lyssnade på en podd med Charlie Söderberg och kände att jag behövde skriva lite för att samla tankarna och genom upprepning tvinga hjärnan att ta till sig det här.

Charlie är coach. Han kallar sig rikedomscoach och har gjort lyxfällan, plus och skrivit böcker om ekonomi. Jag gillar Charlie och har så gjort i ett tjugotal år men det var tyvärr väldigt länge sedan jag ingick i hans sociala samvaro varför min kontakt med honom nu är samma som alla andra dvs genom de offentliga kanaler han engagerar sig i.


En av de saker jag gillar med honom är att han är ganska enkel att lyssna på. Han pratar så man förstår. Tyvärr kan han ibland bli lite luddig och då vill han oftast sälja en utbildning eller liknande men vid ett fåtal tillfällen har han ändå pratat ur skägget och då brukar han ha ganska mycket vettigt att komma med.

Ett av dessa tillfällen är, i mitt tycke, ett nyligen släppt poddavsnitt från Rika tillsammans med titeln "Rikedom- mer än bara pengar". Man kan se filmen, lyssna på podden eller läsa blogginlägget men om man har en timme till övers skulle jag varmt rekommendera att man försöker tillgodogöra sig den här diskussionen.

17 minuter in i avsnittet börjar definitionen av rikedom och visst finns det olika sätt att se på det här och tolka livet men jag måste säga att jag verkligen uppskattar den här tolkningen. I grova drag berättar Charlie om tre olika "pelare" för att definiera rikedom.

Pelare ett är den fysiska rikedomen. Det är oftast här vi bråkar med varandra om definitionen. För dig är ett rikt liv att ha en Porsche och ett strandhus och ingen med mindre än 100 miljoner på banken kan väl anse sig vara ekonomiskt fri medan jag kanske tycker att det räcker med en cykel, en lägenhet i stan och tillräckligt med stålar för att jag skall kunna vara ledig och mätt samtidigt.

Den fysiska rikedomen är att man har den nivån på tillvaro som gör att man känner att man har ett rikt liv. Här inkluderas hälsan. De flesta skulle hålla med om att det inte är så viktigt med en tredje Ferrari om man får diagnosen terminal cancer. Vad behövs i den fysiska verkligheten för att man skall må bra helt enkelt - det är pelare ett.

Pelare två är den inre rikedomen. Det här kan kännas lite mer luddigt men det handlar, om jag förstått det rätt, om uppfattningen av vad som är rikedom. Om jag upplever att mitt liv är rikt trots att jag inte har en Porsche kan mitt liv vara mer rikt än den som inte tycker att tio Porschar räcker.

Det är också viktigt att ha koll på vad man vill med livet. Charlie drar ett citat "De flesta människor går bara upp på morgonen för att de inte dött under natten". Om man inte vet vad man vill är livet bara en enda lång väntan på ingenting. Det är viktigt att man definierar för sig själv vad man vill ha, vad man vill uppnå och hur man skall nå dit. Kalla det meningen med livet om du vill men det behöver inte gå så långt. Det gäller bara att bryta ut om det faktiskt är viktigt för mig att åka på tre semestrar till Mallorca varje år eller om jag bara jobbar över tre timmar varje dag för att ha råd med någonting jag egentligen inte tycker är särdeles kul.

Pelare tre är den ekonomiska rikedomen. Här beskriver Charlie dels att ekonomi bara är hushållning med resurser och inte alls handlar om pengar. Det är sant. Ekonomi är ett begrepp vi förknippar med pengar men en relationsekonomi är minst lika viktig. Den här pelaren handlar om att få grepp om alla flöden i livet och hantera dem på bästa sätt.

Det kan vara pengar. Ser jag till att det kommer in tillräckligt mycket pengar. Kan jag se till att det kommer in mer pengar i mitt liv utan att jag offrar någonting annat? Hur hanterar jag de pengar jag får in? Flödar pengarna genom fingrarna som vatten genom ett såll eller känner jag att jag får glädje och lycka av pengarna?

Det kan också vara helt andra saker. Räcker flödet av energi till eller är jag som en urvriden disktrasa när fredag eftermiddag nalkas? Hinner jag med att umgås med mina vänner och min familj?

Vad vill jag ha? Hur hanterar jag de flöden jag har? Hur kan jag öka de positiva flödena och minska de negativa?

Lärdomar

Det finns massor av lärdomar för den som vill men jag har oerhört svårt att komma vidare efter att jag har definierat rikedom för mig själv. Det är självklart nu man skall gå en kurs eller boka in coachingtimmar men det gör för ont i plånboken och själen för att det skall vara ett alternativ.

Det jag försöker göra är istället att jag tänker på att det finns sätt att maximera alla pelare, man måste inte välja en och försaka de andra. Jag försöker också minnas att det är viktigt att ha mål och försöka definiera hur man skall nå dit så att man öppnar sinnet för de möjligheter man behöver få till sig.

Om du har input i ämnet är nu rätt tillfälle att delge mig dem för det här är ett ämne jag tycker är spännande. Rikedom är så mycket mer än pengar men det är väldigt lätt att fastna i ekonomiskt tänkande.



2 kommentarer:

  1. Jag skulle gissa på att det är väldigt många som aldrig tar sig tid att tänka igenom de här frågorna alls. Utan livet bara rullar på, och plötsligt en dag så är tiden slut. Men, jag kan bara hålla med dig om att det finns ett antal olika dimensioner, och livet blir faktiskt enklare och lite roligare om man vet vad ens syfte är. Men, att betala för dyra kurser för att fundera ut det är ju bara galet dumt. Då bor man nog på Södermalm och ser ned på de som bor på landsbyggden?
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. Komik när dessa "rikedomscoacher" (Söderberg, Bolmesson m.fl.)lyckas dupera småsparare att dels betala dyra kurspengar för deras kurser (vilka berättar om sådant du kan googla fram själv på fem minuter) dels lurar småsparare att investera i deras eget, personliga skrytbygge Better Globe.

    SvaraRadera