torsdag 7 mars 2019

Vad tusan skall man köpa? XACT Högutdelande eller IT?

Inlägget innehåller affiliatelänkar

I februari började jag äntligen komma i balans igen där det började rulla in en hygglig lön i kombination med en vettig nivå på belåningen och pengarna skulle investeras istället för att amortera av aktiebelåningen.

Jag hade stora förhoppningar för bara någon månad tidigare hade man kunnat köpa Investor för 375 kr/st och det fanns en rad mindre bolag jag tänkte öka i som exv BTS och Proact. De senare är så små positioner att jag enkelt hade kunnat dedikerad hela sparandet en månad åt ett enda bolag och det hade ändå inte gjort särdeles stor skillnad.


Så kom februari och allt var dyrt igen. De små hade rusat 20 % och de stora var tillbaka där de var innan dippen. Kronan var ett skämt som gjorde allt utanför Sveriges gränser 10-20 % dyrare än det var för bara några månader sedan.

Så vad skall man göra?

Det blev lite Nordea mest på rutin och jag köpte på mig en del Swedol men det gjorde knappt några avtryck i kassan. Skall man bara bita i det sura äpplet och köpa lite Proact? Det är ju fortfarande inte världens dyraste aktie givet tillväxt och marknadsförutsättningar men det är fortfarande dyrare än jag hade önskat.

Eller skall man bygga kassa? Det bär emot på riktigt även om det förmodligen hade varit rationellt att bygga upp en möjlighet att köpa billiga aktier om vi skulle få se en rejäl sättning inom kort men risken är ju ganska stor att man istället förlorar ganska mycket avkastning innan den där korrektionen kommer.

Min standardlösning brukar vara att bara slänga in några extra tusenlappar i de fonder jag sparar i för då känns det som att jag kan slippa räkna så himla mycket. Det kommer säkert bli bra tillslut.

Så trots att jag duttar runt bland mina innehav och pliktskyldigast köper en handfull aktier här och ett par till där så blir det fånigt efter ett tag och så slänger jag in en lite större slant i XACT Högutdelande eller XACT Sverige.

Ser vi dollarn under 9 kr (gärna ner mot 8,50kr) eller varför inte den kanadensiska dollarn en femtioöring billigare kommer jag köpa på mig lite kanadensisk skog eller lite amerikansk läkemedelsindustri för då blir man ganska snabbt av med ett gäng tusenlappar per köp bara för att hålla courtaget nere så då slår man två flugor på en smäll.

Hur gör du när hu fastnat i anchoring?

9 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Själv vill jag ha ett tråkigt långsiktig sparande. Automatisk månadsspar i Avanza Global 100%. Sköter sig själv utan att jag bryr mig om det. Portföljen är tung i Avanza Global och följer världs börsen. Om jag viktar en del till Sverige då tar jag in 40% Seb Sverige index. 0.10% i avg just nu känns riktigt bra. Lycka till. Blev lite fel skrivning i min raderade kommentar.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jacke

      Det är ju onekligen en enklare strategi där man slipper fundera så mycket och vi kör så i hustruns portfölj även om vi har en gnutta tillväxt också. Problemet är för mig men samtidigt är det ett I-landsproblem. Kanske bara att trycka in pengarna i en fond den här gången och vänta på nästa månad.

      Vi får väl se.

      Radera
    2. Sedan tycker jag att Spiltan aktiefond investement är utmärkt fond för Sveriges delen. Avanza Zero gillar jag med då den är gratis men dumt med max 25t pär dag om man vill omplacera 30% av portföljen. Bra vid månads sparande. Eller att flytta stötre summa varjedag köp 25t. Köp Avanza Zero smidigt och gratis. Globala Svenska stora företag klarar sig bra även näst kommande 15 år. Lycka till.
      Mvh. Jacke77

      Radera
    3. Jag föredrar ett lite bredare index när jag väljer svensk fond än just Avanza zero så för min del blir det SEB fonden eller kanske ännu hellre Nordnet superfonden sverige eller till nöds SPP Aktiefond Sverige A men det är egentligen egalt vilken man väljer tänker jag.

      Radera
  3. Hej! Ett alternativ kanske kunde vara att bygga kassa med hälften av summan du tänkt investera och t ex Spiltan Aktiefond Investmentbolag för andra hälften?
    //The Dividend Story

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rationellt att bygga kassa men det är lite tråkigt :-) men du har nog rätt...

      Radera
  4. ETF:er med utdelning så får man det bästa av två världar :)

    Mvh https://lekonomi.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fördel med XACT Högutdelande är också att den är en betastrategi som avviker lite mot index. Det är ju bra om jag nu syftar till att jämföra min prestation mot en indexbaserad fondportfölj...

      Radera