tisdag 12 mars 2019

100 000-tals svenskar går i pension som 30-åringar

Så känns det verkligen när man är involverad och intresserad i den här världen. Det finns kanske ett hundratal svenska ekonomibloggar och ett par hundra personer på sociala medier som mer eller mindre aktivt strävar efter att tjäna sin första miljon, bli rika på aktier, leva på att handla aktier eller sluta arbeta och leva på sina sparpengar.

Men när man är en del av den här gemenskapen; man simmar i den här ankdammen hela dagarna, då är det lätt att tro att alla vet det jag vet, alla strävar efter samma sak som jag och alla har samma mål. Det värsta är att det dessutom känns som om alla andra har kommit längre, är mer framgångsrika och vet mer.



Det är då det är viktigt att luta sig tillbaka, zooma ut och studera världen genom ett lite bredare perspektiv.

Bland de jag följer, och det är många, så är det inte mer än en handfull som till nöds kan anse sig rika nog att vara fria att inte arbeta (och dessutom valt att ta det steget). Sen finns det givetvis ett gäng med massor av pengar men som inte har just arbetsslutet som mål. Alla de företagsledare och ekonomipersonligheter man följer för att hålla sig uppdaterad, men det är nästan så att de inte räknas.

Ser man på Sverige i stort är det tydligen lite drygt var tionde vuxen som är miljonär men samtidigt finns det ungefär 2 miljoner svenskar med mindre än 50.000 kr i sparande.

Vad behöver man för att klara sig på sitt sparande då?

Det är självklart väldigt individuellt men någonstans mellan 1 miljons svenska kronor och 1 miljon dollar borde man hitta nivån för majoriteten av svenskarna tycker jag. Med 4%-regeln kan man ta ut mellan 3000 kr och 30 000 kr/månad i det spannet (grovt räknat).

Enligt SvD och min egen slutledningsförmåga borde det finnas ungefär 150 000 personer i Sverige med ett sparande de skulle kunna leva på utan att arbeta. Det betyder att ungefär 1,5 % av Sveriges befolkning har kommit längre än jag har. Det är inte så himla många faktiskt.

Utav alla de jag följer på bloggar och sociala medier är det ännu färre än 1,5 % och då är ju jag ändå ganska selektiv i mitt flöde.

Summering

Jag tycker det är ganska lätt att falla tillbaka i negativa tankar när man ser alla som visar upp 100-tals procent utveckling på sina innehav eller när man ser en anonym bloggare posta att hen har sparat en halv miljon på ett år.

Jag har aldrig tjänat en halv miljon brutto på ett år så att spara det är så långt från min verklighet det går att komma nästan, men då måste man vara medveten om att det dels inte behöver vara sant och dels är det en mycket speciell situation.

Man måste se till sin egen situation och de förutsättningar som gäller för just en själv. Det är sannolikt att om jag hade kunnat spara en halv miljon om året så hade jag förmodligen också haft högre utgifter än jag har idag och då hade jag behövt mer pengar i slutet för att kunna finansiera mitt liv.

Hav förtröstan. Lyssna inte för mycket på andra


11 kommentarer:

  1. Haha, jag och min blogg är kanske en av de bloggarna som mest bidrar till synen på att vi tokiga ungdomar alla ska pensionera oss tidigt?

    Men kul skrivet och en nödvändig perspektivgivare. Jag har inte plaskat i dammen alltför länge men jag känner redan att jag utvecklat lite väl mycket simhud kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen inte en som är grunden till detta. Vi är något hundratal eller så på Twitter och i bloggosfären som pratar om det här men eftersom det lätt blir en stor del av ens totala intryck en vanlig dag är det ibland vettigt att påminna sig själv om att det inte är hela världen som håller på med sparande och investeringar på den här nivån och det är dessutom bra att inse att man bara skall jämföra sig med sig själv eftersom alla har olika förutsättningar.

      Radera
  2. Bloggar, facebook, youtube osv. Alltid är det någon som lyckats med att nå dit man själv vill nå. Man vill gärna ha allt nu och på en gång och gärna igår. När det är så lätt att jämföra sig med andra! Då är det lätt att tro att alla andra utom en själv lyckats nå målet. OM det nu är pension vid 30,40 eller 50!

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig haft någon sparkvot utan endast levt sparsamt och kunnat spara någon krona då och då. Det har resulterat i att jag nu på ålderns höst är ekonomiskt oberoende. Nu är det lycka att kunna klara sig själv och inte ligga andra till last.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min strävan är att komma lika långt.

      Tack för din kommentar

      Radera
  4. Bra inlägg. Det här verkligen gått inflation i dessa kollahurmycketpengarjagspararbloggar som har fått ihop en miljon och nu ska dra sig tillbaka från arbetslivet. Lite tröttsamt. Bra att du påminner om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Jag är väl en av dem men jag hoppas att jag är aningen mer unik i mina skrifter än så... :-)

      Radera
  5. Hej AVL!

    Håller helt med i det du skriver. Det är viktigt att komma ihåg att alla har såväl olika förutsättningar som olika mål samt att rikedom inkluderar en rad olika parametrar, inte bara pengar. Är man t ex överlag nöjd sin situation och går in på Instagram så ser man snart någon av sina vänner som har mer pengar, någon som gör fler resor, har mer fritid, har en högre titel på jobbet (om man nu vill ha det :)), har hus vid vattnet etc. Då blir man snart nedstämd... Det är dock lätt att hamna där.
    Jag jobbar därför också med att zooma ut och utgå från min egen situation och vad jag vill åstadkomma.

    Keep up the good work!

    Mvh
    https://thedividendstory.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att köra sitt eget race är viktigt och att inte låta andras strävanden influera de egna negativt.

      Tack för kommentaren

      Radera