torsdag 28 mars 2019

Räntesparande med 2,2 % garanterad avkastning

Det är viktigt att ha en plan. Det är viktigt att ha en strategi. Det är viktigt att ha ett mål.

Jag har under en lång tid varit övertygad om att jag har ett grepp på min egen portföljteori. Jag skall hålla huvuddelen av mitt kapital i aktierelaterade tillgångar. Ca 90 % av portföljen skall investeras i aktier eller aktiefonder och inom detta segment skall ungefär 50 % placeras utanför Sverige. De sista 10 % skall placeras på räntemarknaden.


Visst låter det enkelt?

På senaste tiden har jag lekt med tanken på guld i portföljen men som tur är har jag lyckats avfärda det vilket du kan läsa om här.

Guld är meningslöst

Om jag nu inte skall ha guld i portföljen men ändå skall ha 5-10 % ränta eller liknande i portföljen. Vad skall jag ha då? Detta brottades jag med i ett inlägg i mitten av februari.

Sparkonto, räntefonder eller skogsaktier

Det var nu inte helt tydligt i det senare inlägget vad jag var ute efter och det är fortfarande inte helt klart hos skribenten vilket gör det lite svårt men jag har landat i att jag skall ha någonting som utan tvivel kan anses vara en ränteplacering.

Buffert

Jag kommer givetvis behålla mitt buffertkonto. Det är ett vanligt sparkonto fast hos en bank som erbjuder straxt under 1 % i ränta istället för storbankernas 0 %. På detta konto sitter det tillräckligt med pengar för att jag skall kunna hantera varje given kortsiktig oförutsedd utgift jag kan föreställa mig.

Givetvis kan jag föreställa mig att bilen exploderar eller att vi blir hemlösa eller någonting liknande och jag har inte täckning för att köpa en ny bil eller ett nytt hem på buffertkontot men jag har tillräckligt för att ta in en vecka på hotell eller åka lite taxi om det skulle behövas. Det finns pengar nog för att vi skall klara våra normala liv i några månader om vi helt plötsligt inte får någon inkomst. Sådana saker.

Räntesparande

Jag avskyr att spara stora summor pengar utan att få någon avkastning på pengarna. Jag vet att det finns forskning som visar att det är sunt att ha i portföljen men jag tycker att det är svårt.

Vad jag har bestämt är att sätta av en portion av mitt sparande till Spiltan högräntefond. Det är en räntefond där man tar lite risk eftersom det är företagsobligationer man investerar i vilket gör att man tar en företagsspecifik risk. Fonden har dock väldigt många innehav varför den specifika företagsrisken är låg.

En annan fördel är att man är aktivt förvaltad vilket gör att det finns folk som hela tiden har koll och justerar om det händer någonting. Sist men inte minst är durationen kort vilket gör att man inte lider särdeles mycket av om räntan stiger. Fonden investerar nämligen primärt i obligationer där räntan är rörlig. Det innebär att om riksbanken höjer räntan får företagen betala mer i ränta på obligationen och så länge det inte blir några drastiska höjningar borde de flesta företagen klara av det.

Man betalar lite mer för fonden men i gengäld får man en skaplig förväntad avkastning.

Amortering

Som komplement till sparandet i räntefonden ovan har jag bestämt att amortera mer. Inte på bolånet för det lånet är låst på 1,19 i ett och ett halvt år till. Det är en bra ränta jag är nöjd med givet våra ekonomiska förutsättningar. Vi amorterar redan 2 % så det är alldeles tillräckligt.

Nej vad jag skall amortera på är ett billån.

För snart 2 år sedan köpte vi ny bil. Vi valde att låna till köpet och jag lånade så mycket jag fick eftersom räntan då var, om jag minns rätt, ungefär 1,8 %. Räntan på lånet är rörlig med justering månadsvis och som följd av att riksbanken höjde räntan höjdes också billånets ränta. Utöver det har ränteläget fortsatt att ticka på uppåt så nu är räntan runt 2,2 %.

Det är nivån där jag tycker att det börjar bli svårt att räkna hem det. Klart att det är en stor skillnad mellan 2,2 % utgiftsränta och 10-15 % avkastning på börsen men jag tycker inte riktigt att man kan räkna så eftersom det är helt olika risker.

2,2 % är inte nivån då jag flyttar kapital från mina investeringar för att lösa lånet men 2,2 % är nivån där jag vill hålla närmare koll på räntan och betala av i lite snabbare takt. Med ränteavdraget betalar vi ungefär 1,5 % på det lånet och om vi räknar att en långsiktig börsportfölj ger realt 6-8 % blir riskpremien inte så väldans hög.

Därför kommer ungefär hälften av vad jag borde räntespara allokeras till att betala av det där lånet lite fortare.

Det kommer tyvärr att göra att bloggresultatet blir sämre eftersom jag ser bilen som konsumtion varför amorteringen på lånet räknas som en kostnad och inte som ett sparande men det spelar faktiskt ingen roll. Bloggen är på en klar andraplats när det kommer till att hantera privatekonomin i familjen.

Summering

Nysparande mot räntor kommer alltså ske dels genom att en liten slant hamnar i en räntefond och en stor slant amorterar ned bostadslån och billån. Skulle billånets ränta närma sig 3 % kommer jag lösa det lånet om vi inte fått några vettiga investeringsalternativ som kan vara värdefulla att välja istället men eftersom det rör sig om förhållandevis lite pengar är det sannolikt inte värt att bråka om när den dagen kommer.

Det innebär att jag i praktiken kommer få en garanterad avkastning på 2,2 % på amorteringen av billånet. 1,19 % på amorteringen av bostaden och utöver det får jag förhoppningsvis en positiv avkastning på räntefonden.

Det är långt ifrån de 5-7 % jag skulle vilja ha men strategin kommer göra oss tryggare finansiellt även om det rent rationellt förmodligen inte är det absolut mest optimala.

Gör vi rätt?



3 kommentarer:

  1. Jag har också dragit ned våra lån på sistone faktiskt. Men, det var mest en säkerhetsåtgärd. Efter så många års börsuppgång så vill jag ha manöverutrymme den dag börsen dyker på riktigt. För då vill jag låna upp mig och ladda på rejält, när alla andra ska sälja ut sig.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att du har kommit lite längre än jag i din bostadskarriär. Jag har väldigt långt kvar innan jag kan känna någon form av trygghet gällande belåningen i min totala ekonomi men jag jobbar på det.

      Radera
  2. Jag tycker att du gör rätt som amorterar ned lånen samt skaffar en lite "krigskassa" för att ha möjlighet att fyndköpa ifall vi snart får se en börskrasch. Samtidigt låter det vettigt att behålla en hög andel aktier då det trots allt är ganska svårt att tajma börsen och på lång sikt är aktier trots allt det bästa tillgångsslaget.

    Jag har fördelningen 35% svenska aktier, 35% utländska aktier, 20% ränta med hög risk (Preffar, Kameo, Lendify, konvertibler m.m.) 5% bankkonto och 5% guld.

    SvaraRadera