lördag 16 mars 2019

Veckans recept: Palak Paneer

Jag gissar att det inte är många av er som regelbundet läser bloggen som har saknat mina måltidsinlägg men det ger mig ett utlopp för min döende gastronomiska kreativitet så ni får bara acceptera att det kommer såna inlägg ibland. För er som faktiskt använder dem så kommer här ett till...


För ett tag sedan bad jag er om hjälp. Jag vill äta mer vegetariskt men har inte vegetariska recept i min grunduppställning. Ni vet den där mentala kokbok man fyller genom åren med måltidsuppslag från mamma, mormor och spännande kokböcker, måltidsupplevelser, lunchhaket på jobbet osv. Alla de måltider man sedan gör till sin vardag. Ingenstans därinne finns det en sektion med vegetarisk mat.

Så jag bad om hjälp.

Jag fick många bra idéer och har inte hunnit med så många av dem ännu men det kommer. Utlandsutdelaren skrev ett av de fylligaste bloggsvar jag sett och jag har testat flera av hans förslag men inte hunnit skriva om dem ännu men det kommer. Han och flera andra nämner indiskt i förbifarten och det är bra men det är också lite svårt för det kräver att mottagaren letar.

Nåja... Jag letade lite och hittade bland annat Palak Paneer.

Palak Paneer

Det verkar finnas mängder av olika recept på den här rätten. Som jag förstår det är Palak en indisk spenat och Paneer en indisk färskost som verkar påminna om fetaost. Det torde innebära att det i grunden är en grön rätt med vit ost men de flesta svenska recept jag hittat påminner mer om korv stroganoff i färgen. Jag tycker det ser mer aptitligt ut så jag började med ett sådant recept.

Receptet använder halloumi men jag använde 200 g istället för 400 g och skar bitarna mindre istället. Fungerade alldeles utmärkt.Jag använder fryst spenat istället för färsk, gul lök istället för schalottenlök, jag använde kycklingbuljong istället för grönsaks-dito, jag tog ca 1/2 dl vin istället för 1 dl och vispgrädden blev matlagningsgrädde eftersom vi fått med oss en skvätt sådant från svärföräldrarna sist vi var där.

På det hela taget lagade jag samma rätt som i receptet men som vanligt anpassade jag det till en mer rimlig budget (och så gillar inte fru AvL smaken av vin i maten och knör man i en hel deciliter vin i den här satsen kommer det smaka vin).


Jag är inte säker på att man alls skall fota sin mat och definitivt inte ned i grytan när det är mörkt i köket men jag ville skynda mig att få en bild så att jag kunde visa upp mitt mästerverk.

Inte så jädra stor skillnad ändå jämfört med den stylade versionen ovan?

Den stora skillnaden är nog att jag sparade in typ 30 kr på osten, en tjuga till på spenaten, några kronor på löken och kanske en femma på vinet. Jag fick fortfarande ca fyra portioner mat men jag betalade 40-50 kr för kalaset istället för det dubbla.

Jag får ibland höra kritiken att man inte bara kan hålla på att spara - man måste leva också. JA?

Jag kan faktiskt inte förstå varför det skulle vara bättre att följa receptet. Ja det blir mer ost per portion men jag hade nog ärligt talat upplevt att det blev för mycket med 100 g ost per portion. I alla fall om den serverades som jag serverade den. Kan du uppleva en smakskillnad på färsk spenat och fryst efter att det puttrat i en gryta ett tag förstår jag att du lägger stålar på mat men för oss vanliga dödliga funkar den frysta alldeles utmärkt.

Jag kan således inte komma i närheten av att förstå hur någon av de förändringar jag gjorde skulle förminska min upplevelse av rätten men jag sparade en femtiolapp. Det är väldigt enkla pengar och det blir mycket om man gör så varje gång man lagar mat.

Klart att det hade kunnat bli ännu billigare om man skippar osten, gör sin egen buljong, använder spröda maskrosblad istället för "dyr" spenat man köpt osv men det finns gränser även för mig.








8 kommentarer:

  1. Dina recept är uppskattade.
    Dock vill jag påpeka att paneer är ost och inte spenat. Vänligen rätta detta i texten så vi inte lurar någon om det fantastiska indiska köket.
    /Holger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker en sak och skriver en annan. Nu är det ändrat

      Radera
  2. Tack tipset, jag ska prova det i helgen tror jag.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart värt några minuter av en helg. Lycka till

      Radera
  3. Jag uppskattar dina recept mycket och trevligt att du följer upp! Fortsätt med receptinläggen, de är inspirerande att läsa! Tack för länken, fylliga kommentarer en ovana men se det som att jag uppskattar dina receptinlägg ;).

    Själv ingen vän av paneer men trevligt recept och som du skriver är det bara osten som kostar. Inte experimenterat så mycket med spenat heller så kanske borde börja.

    Här är länk till sötpotatiscurryn som jag nämnde: https://www.ica.se/recept/sotpotatiscurry-med-russin-och-koriander-723134/. Relativt billig, kokosmjölken som kostar men ändå lite smålyxig. Ingefära odlar jag själv och purjolök "återvinner" jag ofta genom att sätta i vatten, billigt och enkelt. Sambal oelek kan man ju göra i enklare varianter billigare än att köpa färdig (odlar chili och vitlök själv).

    Här är ett annat billigt och enkelt tips på linscurry som jag ofta gör som en resträtt av överblivna äpplen, morötter, lök och banan som jag annars skulle behöva slänga (utelämnar oftast yoghurt): http://vegetariskhusmanskost.se/recept/indisklinscurry/ Använder den ofta som komplement till ris och någon annan indisk gryta eller curry.

    På maskrosor kan du förresten göra sirap billigt och enkelt. Kirskål är ju annars en klassiker som går att använda istället för spenat i lasagne. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt underbara tips och idéer. Sötpotatiscurryn hittade jag faktiskt för inte så länge sedan men den andra är kvar att kika på.

      Jag tror att maskrossirap är lite mer hardcore än jag har kapacitet till men det är en kul idé och bra att spara långt bak i minnet för när katastrofen kommer.

      Radera
  4. Numera finns det paneer att köpa på tex Willys, https://www.willys.se/produkt/Paneer-8procent-101283866_ST, och säkert andra ställen till lägre pris än halloumi. Har inte kommit så långt att jag provat köpa och göra palak paneer men det står på listan över rätter att laga.

    // M

    SvaraRadera
  5. Kycklingbuljong?! Meh! Skippa köttet helt! Kontrar med en sjukt enkel och sjukt god rätt https://www.ica.se/recept/sotpotatiscurry-med-russin-och-koriander-723134/

    SvaraRadera