tisdag 19 mars 2019

Då var man med eget bolag igen

Jag har haft FA-skatt (enskild firma) större delen av 2000-talet men jag har aldrig brytt mig om att starta ett eget aktiebolag. Främsta anledningen har varit för att verksamheterna jag drivit har varit små, inte krävt särdeles mycket kapital och jag har helt enkelt inte haft behov av ett AB. Detta i kombination med att jag tidigare inte var ekonomiskt skickad att hantera redovisningen i den bolagsformen gjorde helt enkelt att jag valde enskild firma.

Skall man vara petig finns det egentligen inte ett större behov av AB idag heller. Jag skall inte låna pengar. Jag kommer inte få ett massivt överskott jag kan ta utdelningar från och det är inte mycket lättare att ha ett AB idag jämfört med för 20 år sedan.



Skillnaden är dock att jag idag kan det mesta om hur man redovisar och driver ett AB. Jag är inte knivskarp på koncernredovisning men små- och medelstora aktiebolag är helt lugnt nästan oavsett verksamhet. Dessutom konstaterar jag att det i framtiden kan finnas mer av ett intresse för mig att gå från anställning till företagare och då kan det ju vara smidigt att ha byggt upp ett utdelningsutrymme.

Men... Den främsta anledningen till valet av bolagsform är att jag behöver en juridisk person. Jag behöver skilja min privatekonomi från bolagets ekonomi.

Jag skall hjälpa några av mina företagande vänner med deras redovisning och eventuellt kommer jag ta på mig fler kunder i takt med att folk visar intresse och jag vill inte stå där en dag med att jag har lyckats slå en siffra fel och kunden får ett rejält skattetillägg och riskera min egen ekonomi. Givetvis kan man ha en ansvarsförsäkring men dels är sådana dyra innan man har en vettig kundbas och dels är de ju inte allomfattande.

Med ett AB och en vettig kontraktsskrivning är det värsta som kan hända att bolaget går i konkurs. Det kan vara nog så trist men jag slipper i alla fall ett skadestånd på 5 miljoner som spiller över på familj och barn...

De flesta tänker förmodligen inte på värsta tänkbara scenariot i samtliga givna situationer men jag brukar göra det. Jag tror det är mycket osannolikt att saker kommer gå fel i någon affärsrelation men eftersom jag sett exempel på när det går riktigt illa tänker jag inte utsätta någon för onödiga risker.

Så nu är jag med aktiebolag helt enkelt. Den ekonomiska eliten. Societeten - here I come.

Det är nästan så att jag känner hur blodet färgas blått och behovet av monokel infinner sig. Undrar var man kan köpa en vettig rökrock. Måste man ha en egen jakthund? Vad kostar en butler?

Svåra frågor men man måste förmodligen ta tag i dem vad det lider...

4 kommentarer:

  1. Bara att kunna titulera sig VD gör ju att det är värt det :)

    SvaraRadera
  2. Hur löser man sådant här när man även har en anställning vid sidan om? Jag har ibland funderat på att ha någon form av enskild firma men då måste jag informera min arbetsgivare om detta. Nu skulle jag visserligen inte bli en konkurrent men det kan ändå vara aningen känsligt har jag förstått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jarno

      Oftast finns det en policy på jobbet eller så finns det i anställningskontraktet vad som gäller när det kommer till bisysslor. Oftast, om det alls finns reglerat, gäller det att du inte får konkurrera med din arbetsgivare och du får heller inte konkurrera med din tid dvs din arbetsgivare har rätt till den arbetstid du skrivit på om att bidra med. Det brukar också ingå att du inte får syssla med förtroendeskadlig verksamhet. Dvs du får inte göra någonting som kan återspeglas negativt mot din arbetsgivare.

      Sen beror det på vilken position du har och vad du jobbar med för det kan finnas en rad andra begränsningar men de där är de vanligaste.

      För mig är det nära men jag har fått allt jag gör godkänt så för mig är det lugnt.

      Om du inte är högt uppsatt och inte arbetar på ett väldigt litet bolag borde det inte vara några problem att köra någonting orelaterat vid sidan av.

      Radera