lördag 30 mars 2019

Månadsavstämning mars

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Jisses. Mars är också förbi. Tiden bara flyger.

Mars har varit en förhållandevis krävande månad. Jag har haft flera resor med jobbet och det nya företaget har krävt ganska mycket av mina kvällar och helger. Utöver det har jag haft sociala engagemang som krävt en del tid så dagarna har varit väldigt fulla och fru AvL har fått ta en mycket större portion av hushållet än hon varit sugen på.

Så det är ganska skönt att mars är över faktiskt. April borde bli lite lugnare. Inga planerade resor än så länge i april och det mest hektiska med företagandet borde vara över för denna gång. Nu är dessutom ljuset på ingång vilket gör att livet blir lite enklare att leva.

Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Jag har ibland diskussioner med folk som hävdar att det är omöjligt att spara hälften av sin inkomst och jag är inte korkad, givetvis kan jag relatera till att det är lätt att låta pengarna rinna mellan fingrarna men nu när jag och hustrun har våra normala inkomster på plats så är det nästan fånigt enkelt för oss att spara mycket. Den här månaden har jag varit ganska oförsiktig med kostnaderna, många uteluncher och andra bekvämligheter för att orka med och jag sätter av 15 % av nettolönen till ett konsumtionskonto som fru AvL inte vet om.

Jag ser inte det som ett sparande även om det inte är säkert att det blir konsumtion men trots detta har jag sparat hälften av lönen den här månaden. Vad folk gör med sina pengar när de inte klarar av att spara alls det förstår jag inte.

Portföljutveckling

Jag fortsätter köpa och det känns riktigt bra att vara tillbaka i sadeln igen. Den här månaden har det blivit mest Proact IT men även lite Nordea, Swedol, Eolus vind och för några dagar sedan tog jag faktiskt in AQ Group i portföljen också.

Totalt är det egenhopsnickrade AVL-indexet upp blygsamma 0,22 % (4,12 %) under mars. Nu verkar det som om vi har lugnat ned oss en aning efter den galna starten på året. YTD är index upp hela 10,73 % (10,49 %).

Den här månaden drabbades portföljen av två ganska rejäla bakslag. Dels hade jag en skvätt FundedByMe bland mina onoterade innehav vilka nu noterades och tappade 85 % av värdet och dessutom har jag några Alvesta Glass och där rapporterade bolaget nyss att tillväxten bromsar in något vilket gjorde att aktien tappade 25 %. Det hjälper ju inte till att Swedbank fortsätter dala under månaden men de två första är ensamt skyldiga till portföljens avvikelse från index.

Portföljen backade därför hela 1,45 % (3,59 %) i mars. För året är portföljen upp 8,37 % (9,97 %).

Utdelningssäsongen står för dörren och det är då portföljen brukar visa sig från sin rätta sida. Jag håller tummarna för att det blir så även i år.

Sparande

Lönen har landat på kontot och snart skall jag börja fakturera i bolaget också. Då skall ni se på andra bullar. Tills dess harvar jag vidare med den där blygsamma sparkvoten jag normalt håller.

Den här månaden sparade jag totalt 50,52 % (68,60 %). Det är nästan en besvikelse att jag inte sparat mer även om det i kronor är dubbelt så mycket som jag planerat för långsiktigt. Men... I april eller kanske i maj kommer det slå till ganska bra och om jag inte är helt ute och cyklar kommer jag under andra kvartalet i år förmodligen lyckas spara lika mycket som resten av året. Jag hoppas.

På helårsbasis har jag sparat totalt 62,65 % (66,70 %). Målet är 60 % , jag tror att det är väl högt ställt men med nya inkomstmöjligheter kan det ändå lyckas. Än så länge är vi på banan.

Utdelning
Mars är en av de där svajiga månaderna. Ibland bra, ibland dålig. I år var mars riktigt bra men det berodde på en tidigarelagd återbetalning av ett lån som då gav en ganska hygglig ränteutbetalning vilka jag räknar in bland utdelningarna.

Utdelningarna täckte 39,63 % (31,26 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Jag klarar av att bo för de pengarna och förmodligen även att äta mig mätt. Det är ganska häftigt faktiskt.

Portföljen har täckt totalt 6,54 % (3,24 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Det rullar på men det kommer bli mycket svårt att nå 25 % men jag är inte redo att ge upp ännu.

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.


Bild: AvL

Jag mottog 26,75 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2018 och det är trots att både Nordea och Swedbank lämnar sina utdelningar i april istället för mars i år. April ser ut att kunna bli en rekordmånad.

AVL-Portföljen

Det köptes 2 st aktier i Proact IT för 228 kr/st vilket blev 457 kr totalt. Det är alltid beklagligt att ta in ett nytt innehav som man sedan ser falla men jag kan nästan garantera att aprils månadspeng kommer allokeras till samma bolag nu när aktien är 6 % billigare.

Efter månadens transaktioner ser kontot ut som nedan.

Bildkälla:Nordnet.se

I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 22185 kr (insatta medel 19000 kr) vilket innebär att vi fått 3185 kr (2180 kr) kr eller 16,7 % (11,78 %) i avkastning på 34 månader. Det svänger men så länge vi håller jämna steg med index är jag nöjd.

Livskvalitet

Det jag i ingressen beklagade mig över kan också ses som positivt. Resorna med jobbet har varit en möjlighet att komma bort, se någonting nytt, få vara ifred. Jag är inte så himla bra på att utsätta mig för nya saker och jag trivs inte så himla väl i nya miljöer men det är ändå trevligt med omväxling.

Jag har kunnat cykla till jobbet, haft tid att lapa lite sol, ätit finlunch med goda vänner ett flertal tillfällen och jag har ändå sovit förhållandevis väl. Man får ta de guldkorn man kan hitta i vardagen och inte vara så jädra grinig hela tiden.

Hälsa

Herr AvL har fortfarande inte kommit igång med träningen. Jag skyller på fortsatt förkylning vilket faktiskt stämmer. Nog för att det också är knepigt att träna när man är mer borta än hemma och upptagen varenda kväll i veckan men jag har närt en övergående men envis förkylning hela mars men jag hoppas att april skall se mig frisk och så fort jag haft en vecka i rad utan sjukdom kommer jag gå till gymmet och köpa ett kort.

Tills dess pendlar vikten runt ett deciton och flåset är på bottennivåer men jag är ändå ganska duktig med vad jag stoppar i mig.

Summering

Nu är våren i antågande på riktigt. Vinterns press både psykiskt och fysiskt är på väg att släppa och jag hoppas att våren kommer vara en förhållandevis lugn period. Med lite tur är vi friska, hittar en barnvakt och får njuta av sol och fågelkvitter.

Håll tummarna


//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

6 kommentarer:

  1. Verkligen imponerande sparkvoter. Jag förmodar det inte är Stockholmsboende samt två bra inkomster för er del :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) eftersom hustrun nu jobbar 80 % drar vi båda in var sin medianlön så nej, det är en bit kvar tills vi behöver betala statlig inkomstskatt. Och vi bor i relativt nyproducerat i Gbg så inte Stockholmspriser men en bit ifrån gratis.

      Radera
  2. Räknar du amortering som sparande? Jag har svårt att spara 50% av lönen hade önskat jag klarade det. Behöver bil för att ta mig till och från arbetet. Bor ensam i ett mindre hus. Kanske enklare att spara mer när man lever på 2 inkomster?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Jag räknar amorteringen på boende som ett sparande men utvärderar regelbundet. Så länge bostadspriserna håller räknat jag det som sparande. Nu är dock amorteringen en mindre del av det totala sparandet

      Men ja, det är min upplevelse att det är mycket enklare att spara om man är två som delar utgifterna.

      Radera
    2. Ok. Jag kämpar vidare med att nå 50% sparprocent. Räknar jag med amorteringen som sparande är det inte omöjligt=)

      Radera
    3. Jag blir långt mer imponerad om du lyckas än om jag gör det med tanke på att vi är två så jag hejar på dig.

      Nu vill jag också säga att för de flesta finns det ingen anledning att kämpa upp sparandet om man redan har ett ordentligt sparande. Man måste alltid se till hela situationen. De flesta har dock inte en situation där kampen står mellan 45 % sparkvot och 50 % utan snarare mellan huruvida man skall köpa pizza eller redbull och chips och då tycker jag nog att det finns anledning att se över sin konsumtion.

      Lycka till

      Radera