torsdag 14 mars 2019

Skaffar 150.000 kr i kredit

När jag byggde om mina portföljer för en 3-4 år sedan såg jag till att utöka mina kreditmöjligheter i samband med den omstruktureringen.

Det var helt enkelt så att jag startade flera olika ISK och KF och kopplade en kredit till dem allihopa. Jag har olika aktier och värdepapper i de olika kontona och vill inte blanda ihop dem men det kan bli lite rörigt när man rotar runt bland kontona.

Något år efter det insåg jag att jag behövde ett konto till men då kopplade jag inte kredit till det kontot.



Nu satt jag och pillade lite med innehaven för några veckor sedan och insåg att jag i dagsläget har ganska mycket pengar investerat på det sista kontot samtidigt som jag hade en enda aktie på ett av de första kontona. Det spelar inte särdeles stor roll egentligen men jag vill ha all den flexibilitet jag kan få och jag vill ju se till att ha den när jag behöver den.

Jag satte mig sonika ned och flyttade alla aktier från ett konto till ett annat för att få tillgång till den kreditlina som fanns på det tomma kontot. Kreditlinan på just det kontot är 150.000 kr vilket är mer än jag förutspår att jag kommer behöva i närtid men tillsammans med en total kreditlina kommer också möjligheten att använda Avanzas (affiliatelänk) nya superränta om 0%.

Det är givetvis inte alltid ett guldläge att använda krediten även om räntan är noll men det är ju skönt att ha möjligheten om man skulle vilja.

På det hela taget känns det bra. Jag har optimerat min kreditstruktur och har nu möjlighet att använda ytterligare lite hävstång om ett riktigt bra läge skulle uppstå.


12 kommentarer:

  1. Hej.
    Själv är jag väldigt försiktig när det gäller krediter.
    Hur använder du själv krediten, köp vid nedgångar och hur betalar du av den?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan

      Jag håller kreditlinor till ISK och KF främst för att inte behöva hålla kontanter på kontona eftersom jag då måste betala skatt på dem. Med en kreditlina sätts det bara in pengar när jag väl handlar vilken är en fördel.

      Jag utnyttjar krediten när jag känner att det finns köplägen men jag håller mig till en låg belåning. Det är sällan jag går över 10 % och sällan jag ens går så långt. När jag väl är där betalar jag av med löpande kassaflöde.

      Jag använder alltså främst krediten som ett alternativ till att hålla kontanter men jag är restriktiv med användandet.

      Tack för kommentaren

      Radera
  2. Yay - en kamrat som är med på belåningståget. Det blir svettigt i nedgångarna men jag tror och hoppas att vi lyckas hålla rätt balans båda två :).

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu sitter jag med ganska låg utnyttjad belåning men jag förbereder mig :-)

      Lycka till själv

      Radera
  3. Själv har jag just dragit ned på krediterna, ackumulerar cash.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ligger nu på lägst belåningsgrad på flera år och ser krediten som en möjlig kassa. Så jag tänker lika men jobbar lite annorlunda.

      Radera
  4. Jag använder mig också av belåning. I skrivande stund är dock belåningsgraden för hög så jag har fokus på att minska ned belåning samt även separat bygga lite kassa för att minska riskerna i min finansiella ställning.
    Mvh
    https://thedividendstory.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp japp.

      Jag minskade hårt förra året vilket, med låg inkomst innebar att jag nästan inte köpte någonting alls... men nu är jag på banan igen

      Radera
  5. Jag har alltid varit skeptisk till lån men har också en kreditlina sedan en tid tillbaka. Satt rätt fint vid börsnedgången vid årets slut. Löser det genom att öka mindre i vår nu när aktierna är dyrare och betalar ned lånen istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är behagligt att kunna ha kassan investerad i någonting som i alla fall ger någonting och skulle man då behöva snabba pengar kan man ta krediten. Det ger flexibilitet om man använder den med försiktighet.

      Radera
  6. Har Avanza. Nyttjar deras möjlighet att låna till 0% ränta fullt ut. Total belåning i mitt fall blir då ca 3,5%. Känns rätt på alla sätt och vis.

    SvaraRadera