tisdag 7 november 2017

AvL-Portföljen köper mer Nordea

Det var dags att köpa upp månadspengen igen i den här portföljen. Ni vet väl att AvL-Portföljen är ett långsiktigt sparprojekt jag startade våren 2016 för att visa vad 500 kr i månaden kan skapa för möjligheter om man ger det lite tid. Vi har sedan dess köpt aktier varje månad för 500 kr och i dagsläget är portföljen värd en bit över 12.000 kr.

12.000 kr är ändå ganska mycket pengar för de flesta och att ha den summan som trygghet skulle göra att många känner att det kanske finns möjlighet att klara nästa månad även om kylskåpet gick sönder eller ungarna behöver nya vinterskor. Tyvärr är det alldeles för många som lever utan en sådan buffert och det är anledningen till det här projektet.

Köp

Den 31/10 köptes 2 st aktier i Nordea för 101 kr/st vilket blev 202 kr totalt. Det innebär att portföljen ser ut som följer



I dagsläget har portföljen ett totalt värde på 12063 kr (insatt 11000 kr) vilket innebär att vi fått en avkastning på 9,7 % sedan start. Det går åt rätt håll även om vi på sikt har underavkastat börsen men då måste man ta i beaktande att portföljen är under uppbyggnad varför jag ändå tycker att det går ganska bra.

Tanken med köpet är att jag vill ha lite mer bank i portföljen och Nordea har visat på aningen sämre siffror än sina kollegor tillsammans med att folk verkat lite missnöjda över att de kanske skall flytta huvudkontoret till Finland. Detta har gjort att kursen har pressats lite och jag ser det som ett långsiktigt köpläge.

Anledningen till att jag bara köpte två aktier och behåller 429 kr i likvider är för att jag hoppas kunna köpa en Investoraktie senare i månaden för runt 400 kr. Köper vi en Investoraktie får vi 14 % SEB vilket också är en trevlig bank tillsammans med en rad fina industribolag vilket förhoppningsvis kan gynna portföljen på lite sikt.


Bildkälla: nordea.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar