torsdag 2 november 2017

Månadsavstämning oktober

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Idag är det min 25e dag av chefskap i projektet Joy - barnuppfostran. Jag kan med emfas framhålla att jag inte trodde att bördan skulle bli så stor. Jag var ganska väl medveten om en dags arbete med tanke på att jag innan mitt chefskap var delaktig i projektet under lång tid. Jag var ju till och med sjukskriven från mitt vanliga arbete under 6 veckor varpå jag fick en extra god insyn i vad som krävs när det kommer till att ta hand om en bäbis på dagarna.

Dock var det ingen som talade om för mig att arbetsuppgifterna skulle förändras så drastiskt. Det är extremt tvära kast i det här projektet. Ena dagen består arbetsuppgifterna av att peta in mat i ena änden och ta hand om avfallet som kommer ut i andra änden och allt som hör till dessa två aktiviteter. Nästa dag kan arbetsuppgifterna signifikant utökas till att också innehålla många timmars aktiv lek eller försök till eget matintag.

När jag veckan efter fru AvL´s återinträde på arbetsmarknaden kunde konstatera att vi numer har en bäbis som kan krypa förstod jag att mina dagar skulle bli mer hektiska än de hittills varit och när jag en knapp vecka efter det blev beordrad av bäbis att fungera som en levande rullator för att prinsessan tyckte det var roligare att gå än att krypa kunde jag snabbt konstatera att jag förmodligen hade axlat det här projektet vid helt fel tidpunkt.

Bild: Pixabay.com


Ekonomi

Ekonomi är kul när man har en. Visste ni att försäkringskassan har som policy att fatta ett beslut på 30 dagar men om deras beslut kräver inhämtandet av mer uppgifter kan det ta "längre tid". Jag fick nyligen reda på att de behöver mina inkomstuppgifter verifierade från min arbetsgivare och eftersom min arbetsgivare är så kraftigt underbemannade att två av 7 anställda bränt ut sig inom loppet av ett halvår i kombination med att två personer begärt sig lediga på lång tid, borgar för att jag kan få vänta en stund på min försäkringsersättning.

Det handlar för närvarande bara om två veckors sjuklön men ändå. De kommande fyra månaderna kommer jag ha mycket låg inkomst eftersom jag inte kommer ta ut någon föräldraersättning förrän Joy fyller ett år men det kommer ändå landa lite pengar på kontot tack vare bloggen och det faktum att min arbetsgivare fortfarande är skyldig mig lite semesterersättning och annat småkrafs men på det hela taget kommer det bli magert de kommande fyra månaderna.

Portföljutveckling

Börsen tuggar på uppåt vilket är ganska speciellt eftersom vi varit inne i en statistiskt svag period. Den senaste månaden har varit väldigt spännande för mig eftersom svenska bostadsutvecklare har haft det lite svårt och till och med preffarna har kraschat. Nu verkar det dock som om just dessa har nått en ny jämviktsnivå så det värsta raset är över och en viss återhämtning har skett men ett tag där gick det riktigt fort.

Totalt är AVL-index upp hela 2,11 % (3,56 %) under oktober vilket är riktigt rejält för en oktobermånad. YTD är AvL-index upp hela 14,73 % (12,34 %) vilket är en riktigt god årsavkastning och med lite tur kan vi krama ur några procent till innan året är slut.

Portföljen har haft sina problem under månaden med bostadsutvecklare med konkursvärderingar, rapportbesvikelser från än det ena, än det andra bolaget och allmänt tufft läge. Nu senast var det rejäla kursnedgångar i OHI, H&M och ADM som tog ned portföljen ganska rejält jämfört med index. Men i gengäld har bolag som exempelvis Fortnox, Atlas Copco och Indutrade gått urstarkt vilket vägt upp en del men det är fortfarande en del kvar att önska.

Portföljen gick upp 0,51 % (3,41 %) under oktober och YTD är portföljen upp 13,22 % (12,65 %). Detta samtidigt som portföljernas volatilitet är nere på 6,61 % (6,53 %) vilket är klart under OMXSGIs volatilitet på 9,5 % (9,7%).

Bostadsutvecklarnas kris och min preferensportföljs generella svaghet har satt sina tydliga spår på månadens avkastning men jag är inte så himla orolig för detta eftersom det redan verkar vara så att preffarna kommer tillbaka ganska snart. Samma sak gäller OHI där jag har skrivit ett rapportinlägg vilket kommer om några dagar.

Sparande

Eftersom jag denna månad och nästa månad ändå skakat fram en liten slant i inkomst skulle man kunna hävda att det vore rimligt att redovisa ett sparande i procentuella termer men det blir snabbt orimligt när det är på den här nivån. Jag har den här månaden tjänat 25 % av en normal inkomst. Jag har sparat ungefär en fjärdedel av det vilket skulle antyda att jag ändå har en rimlig sparkvot givet mina normala förutsättningar men då måste man ta i beaktande att det nu är så att hustrun tar lejonparten av våra kostnader och att räkna på min andel av kostnaderna och att sedan kvotberäkna min andel av mitt eget sparande, det tycker jag är att ta i. Därför kommer sparandesektionen framöver bli begränsat spännande eftersom den inte kommer tillföra några nya data.

Jag återkommer gällande detta när det börjar trilla in rimliga summor pengar igen men för sakens skull och för att själv kunna gå tillbaka och kolla kan jag ju nämna att sparkvoten för månaden ligger på 27,46 % och för året på 51,77 %.

Utdelning

Det är främst preffar och amerikanska aktier som förser mig med pengar under hösten men eftersom det blivit lite av en trend för svenska bolag att dela upp sin utdelning så kommer det småslantar från vissa svenska bolag också och det är ju trevligt. Utdelningarna täckte 16,84 % (8,16 %) av en genomsnittsmånads kostnader vilket är helt ganska trevligt. Det innebär ju att jag den här månaden skulle kunna tänka det mesta av mina matkostnader exempelvis och det är alltid skönt att veta att man inte kommer svälta oavsett arbetssituation.

Årsskiftet närmar sig och det är inga väldiga utdelningssummor kvar att motta så målsättningen om 21 % kostnadstäckning från mottagna utdelningar har jag sedan länge övergivit men det finns ingen anledning att hänga läpp för det. På årsbasis har portföljen trots allt täckt 15,89 % (14,49 %) av årskostnaderna och det är bara marginellt bättre än föregående år men då skall man ju ta med sig att jag räknade om min kostnadsbas och indexerade upp den med 10 % inför detta år så faktiska kronor och ören är betydligt fler i år. Totalt drygt 21 % fler närmare bestämt.

Jag har ju också, sedan en tid tillbaka, börjat jämföra utdelningarna mellan åren och jag kan konstatera att månadens utdelningar är -9,40 % (481,90 %). Förra året ägde jag en obligation med extremt hög avkastning och denna obligations kupong betalades ut per kvartal och oktobers utdelningar bestod förra året till hälften av just den obligationens kupong. Jag får nog ändå tycka att det är ganska trevligt att årets utdelningar håller sig så nära förra årets utdelningar när jag generellt sett har en direktavkastning på mina tillgångar som är 7 % lägre än den obligation vilken jag nu inte har kvar. Det betyder ju att jag i praktiken lyckats ganska väl.

AVL-Portföljen

Under september månad köptes 2 st Svolder B aktier in för 226 kr/st vilket totalt summerades till 452 kr. Kontot ser ut som nedan.




I dagsläget är portföljen inkl likvider värd 11.430 kr (insatta medel 10.500 kr) vilket innebär att vi fått 930 kr (817 kr) kr eller 8,85 % (8,17 %) i avkastning på 18 månader. Det svänger fort men vi är extremt långsiktiga så det är bara att fortsätta tugga på.

Livskvalitet

Den här månaden har mer handlat om att överleva än att må gött. Vi har gått på stora festligheter men tyvärr är det ganska svårt att njuta fullt ut när det innebär att dottern kommer ha en sämre dag och dessutom innebär det att din egen morgondag kommer bli ganska trist. Av denna anledning kommer den kommande månaden innebära fler kvällar och helger där eventuellt umgänge med andra kommer ske mer på dotterns villkor än tidigare och förhoppningsvis kommer detta innebära en gnutta högre grad av livskvalitet framöver.

Hälsa

Förra månaden skrev jag "Vi får väl se vad som vinner - smärta eller lättja.". Den gångna månaden kan vi glatt konstatera att lättjan är en stark kraft. Jag har rört mig ganska mycket men främst av nödtvång vilket gör att det inte lett till så mycket eftersom jag samtidigt äter som en flodhäst.

Jag har ofta hört att när man väl varit hemma några veckor kommer man lära sig rutinerna och då kommer det bli lättare. Jag ser fram mot den dag då det blir så lätt att jag orkar bortse från att världen innehåller socker samtidigt som jag klarar av att ägna mig åt så hög grad av självbedrägeri att jag blir övertygad om att träning är ett mysigt sätt att spendera lite tid. Experimentet fortsätter.

Summering

Nu hoppas jag på tomterally på börsen och mer ork och lust i vardagen. En bäbis som innebär en gnutta mindre faderlig panik i kombination med bättre upparbetade rutiner kommer förhoppningsvis sätta lite guldkant på november.

Må väl allihopa


Bildkälla: pixabay.com och nordnet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar