torsdag 30 november 2017

Var kommer utdelningarna från?

Bloggrannen Kronantillmiljonen skrev för ett tag sedan om sin utdelningsvikt. Lite humoristiskt är det att han skrev om begreppet som om det är en självklarhet men jag kan snabbt konstatera att jag aldrig hört talas om begreppet tidigare men det hela är ganska intuitivt.

Utdelningsvikt är alltså helt enkelt en beräkning som berättar hur stor andel av de totala utdelningarna man mottar motsvaras av utdelningarna från ett enskilt bolag.

Detta koncept kan givetvis vara intressant att hålla koll på när man börjar närma sig dagen då man skall börja konsumera för utdelningarna. Om ett specifikt bolag står för en obekvämt stor andel av de totala utdelningarna blir man sårbar för just det bolagets utveckling. Om bolaget skulle gå lite knackigt och tvingas sänka eller till och med ställa in utdelningsutbetalningarna kommer ens "månadslön" sänkas drastiskt och det kan vara svårt att klara om det går fort.


Som ni kan se står de tio bolag som ger mig mest utdelning för ungefär 44 % av mina totala utdelningar med OHI ansvarig för över 7 %. Vi kan också se att nästan 15 % kommer från preferensaktier med fastighetsexponering.

Det jag ser som mest oroväckande inför nästa år med den här uppställningen är att H&M eller Swedbank sänker utdelningen jämfört med föregående år och skulle H&M sänka sin utdelning med 10 % skulle det påverka mina totala utdelningar negativt med 0,5 %. Det är faktiskt inte hela världen.

Om vi för ett ögonblick antar att farhågorna om OHIs situation är korrekta och bolaget kommer vara tvungna att justera ned utdelningen rejält; låt oss säga hela 70 %; då kommer jag tappa 5 % av mina totala utdelningar vilket för all del skulle vara kännbart, speciellt som förväntningarna då skulle vara att aktien också tappade ungefär 70 % av sitt värde men i gengäld skulle de där 5 % kunna återbördas genom att jag lyckas få en normal månads sparande igen och investera dessa pengar i någon annan högutdelare.

Fördelen av stora skador på ett eller flera bolags utdelning i dagsläget är att jag fortfarande har långt kvar till frihet och summorna som nu påverkas är så väldans mycket lägre än de kommer vara om några år så jag ser hellre att portföljen rensar ut potentiell skit nu än om fem år när det börjar bli viktigt.

Summering

Det här var en ganska intressant övning som faktiskt tvingade mig att se min portfölj ut ett annat perspektiv. OHI, H&M och Oscar P tillhör mina största innehav och det är kanske naturligt att dessa också genererar en hög andel av mina utdelningar men det som främst fick mig att reflektera var att jag gjorde ett snabbt stresstest vilket belyser risken i den nuvarande portföljvikten.

Jag känner mig ganska bekväm med portföljen men jag är verkligen inte främmande för att justera mina vikter i framtiden.


Bildkälla: att välja lycka

4 kommentarer:

  1. Vilka problem ser du med OHI? De har haft någon kund som har det struligt med betalningarna, men de fortsätter höja sin utdelning och jag har inte hört något från ledningen om några andra bekymmer? Alla vård-reits med mycket SNF har ju åkt på stryk senaste tiden, ser du att detta kommer att fortsätta eller förvärras?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Har du hunnit läsa mitt svar till dig och ktm på hans blogg den 24/11? Det är ganska utförligt. Annars kommer jag nog skriva om det ganska snart.

      Radera
    2. Tjenare det har jag missat, ska kolla bums. Följer OHI ganska noga via Seeking Alpha, och det är det spridda skurar bland proffstyckarna... :)

      Radera
  2. Roligt och nyttigt verktyg!

    Ska räkna efter själv också. I mitt fall befarar jag att H&M har störst utdelningsvikt. Annars är balansen nog rätt hygglig där kärninnehaven dominerar som de ska. Bosjö oproportionerligt stor men sannolikt ändå inte topp fem.

    OHI utgör 0,3 procent av min portfölj något sådant så där blir utdelningsvikten ganska liten trots hög utdelning.

    I ditt fall hade jag ökat lite i ATEA och Hemfosa som är rätt stabila högutdelare och struntat i att öka i Oscar P och OHI för att få jämnare utdelningsvikt.

    SvaraRadera