lördag 29 maj 2021

Pengars psykologi - bokrecension

I vintras, ungefär när många av bloggkollegorna började skriva recensioner, fick jag också ett referensexemplar av boken Pengars psykologi av översättaren. Sedan dess har jag startat upp och lett en helt ny enhet på den myndighet jag arbetar på, familjen har välkomnat en dotter till, deklarationssäsongen har kommit och gått och våren har kommit (mer utetid och mindre tid för läsning).

Men så kom dagen då det regnade och jag var relativt ledig och alla stjärnor stod på rätt plats så jag satte mig ned för att läsa lite och vilken trevlig liten bok det var.

Boken är skriven av Morgan Housel och översatt av Ludvig Rosenstam Åhman och är en lättillgänglig, nästan skönlitterär bok om hur vi påverkas av pengar, finansmarknad och ekonomiska realiteter.


Det här är en grundläggande bok med ekonomisk inriktning men det är väldigt få räkneexempel och sparknep i den. Boken är istället strukturerad runt ekonomiska koncept som är viktiga livslärdomar.

Varje kapitel ger unik kunskap om ett specifikt psykologiskt problem och författaren belyser sina poänger med historier om välkända företagsledare som Bill Gates eller skildringar från historien där exempelvis Alyattes (kung i Lydia, en del av Turkiet runt 600 BC).

Dessa kryddningar gör boken mer levande, mer spännande och mer intressant. Det är inte en standardiserad upprapning av avkastningstabeller, sparstrategier, hur investmentbolag och fonder fungerar och att man kan bli ekonomiskt fri om man sparar en tusenlapp eller två i månaden under 60 år.

Det här är en bok innan det. En bok som beskriver tankefällor som risk kontra tur eller värdet i att agera rimligt istället för rationellt (eftersom det är näst intill omöjligt att alltid agera rationellt). Det är en bok som bygger grunden för ett sunt tankesätt som man därefter kan bygga specifik kunskap om exv investeringar på.

Det här var en förvånansvärt upplyftande läsupplevelse trots att jag börjar tröttna på ekonomiska grundböcker efter att ha läst hyllmeter efter hyllmeter av den typen av litteratur. 

Det är trevligt med någonting annorlunda, presenterat på ett sätt som gör att kunskapen har lättare för att fastna.

En snabb googling säger att man kan köpa boken för 160 kr och det tycker jag gott att den kan vara värd. Vill man inte pröjsa det kan man med fördel kila iväg till närmaste bibliotek för oavsett om man vill köpa boken eller låna den tycker jag definitivt att man kan ha värde av att läsa den.



2 kommentarer:

  1. Hej att välja lycka. En riktigt bra bok som även jag läst. Hoppas Ludvig kommer med någon mer bra bok nu framöver :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han får gärna översätta någonting bra eller än hellre skriva någonting aningen mer avancerat än nybörjarböcker för han har ju kapaciteten och det vore kul att läsa.

      Radera