tisdag 29 oktober 2019

Högt tryck nu men liten aktivitet i portföljen

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Det är/har varit rapportsäsong och bolagen har spytt ut nyheter. Portföljen har legat ganska lugn i dessa brusiga vatten även om aktiekurserna på individuella aktier har svängt mycket.

Några saker jag noterat är att industrin mattas av en aning och bankerna har det jobbigt men på det hela taget tuffar det på.

I den lilla AvL-portföljen satte jag för några veckor sedan säljordrar på ett gäng aktier. Vissa med kurser som var avsevärt högre än de var då och jag trodde att det skulle ta ett bra tag att nå dem. Exv Indutrade på 298 kr när kursen stod i 270 kr. Döm om min förvåning när aktien handlades upp med 7 % på rapportdagen i förra veckan och krossade 300-kronors gränsen med marginal.


En annan sådan aktie var Cloetta där jag satte 29 kr som säljkurs när aktien under en tid pendlat mellan 27-28 kr. Någon stackars köpare valde på rapportdagen att trycka upp kursen till 29,30 kr en kort stund på rapporten innan marknaden lugnade sig igen.

Pengarna som den portföljen fick in har blivit fonder och jag har ännu inte bestämt hur jag skall göra med den övergripande minskade exponeringen mot dessa bolag. Nu rör det sig bara om ett par tusenlappar per aktie så på det hela taget är det ingen ko på isen men jag tycker inte om att inte ha en plan. Det kommer säkert landa i att jag köper något annat men Cloetta är jag egentligen inte främmande för att öka lite i nu när verksamheten verkar ha vänt från nedgång till en svag tillväxt.

På det hela taget har jag haft en ganska lugn period på börsen. Få affärer. Jag har dock gjort ett par fåniga köp på sistone. Med en oerhört grund analys som mest grundar sig på att andra bloggare har snackat om bolagen har jag köpt en pytteliten stek i Decisive Dividend Corp och Vitreous Glass Inc. Hög utdelning, eventuell tillväxt eller stadig konjunktursäker verksamhet. Små positioner mest för att bevaka bolagen och kanske få en spark där bak som får igång mig i analyserna.

På den vettigare sidan har jag ökat i Latour och Castellum på senaste och även lite i Svolder. När jag tittar tillbaka i köplistan ser jag också att jag köpte en liten skvätt Indutrade på 259 kr för ett par veckor sedan så jag kanske inte behöver bry mig om att jag nu sålde ungefär lika mycket på 298 kr.

På det hela taget har det varit en intressant period men inget jag agerat på. Jag har avvaktat tills det värsta lagt sig och inväntar lön och andra likvider.

Hur har du gjort i rapportperioden?

2 kommentarer:

  1. Har tagit det ganska lugnt. Köpte lite Resurs idag då den tappade över 5%. Kunde inte se något skräckinjagande i rapporten.

    I övrigt har portföljen gått sämre än index pga cyklisk verkstad gått bra och banker gått sämre, alltså sämre för oss som har lite verkstad och en del bank.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog rätt att ta det lugnt om man inte handlar aktivt. Jag slängde faktiskt också in en liten slant i resurs under de sista skälvande minuterna av börsdagen och fick en näve aktier för 55,25 kr. Det hoppas jag blir bra på några års sikt.

      Radera